نیوز سیتی!
12 بهمن 1401 - 01:03

مقام عراقی: باید عاملان ترور فرماندهان پیروزی، معرفی و مجازات شوند

نائب رئیس پارلمان عراق که میزبان یک هیأت از جمهوری اسلامی ایران بود، تأکید کرد که باید تحقیقات مربوط به جنایت ترور فرماندهان پیروزی تکمیل شده و عاملان دخیل در آن نیز معرفی و مجازات شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، محسن المندلاوی نائب رئیس پارلمان عراق امروز سه‌شنبه میزبان یک هیأت از جمهوری اسلامی ایران به ریاست کاظم غریب آبادی معاون ا مور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه، محمد کاظم آل صادق سفیر ایران در عراق بود.

خبرگزاری شفق نیوز به نقل از المندلاوی گزارش داد، باید تحقیقات مربوط به جنایت ترور فرماندهان پیروزی شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تکمیل شده و عاملان دخیل در آن نیز معرفی شوند تا تحت تعقیب قرار گیرند و مجازات شوند.

وی ضمن قدردانی از مواضع درخشان ایران در جریان جنگ عراق علیه گروه تروریستی داعش و حمایت معنوی و لجستیکی آن از بغداد، تصریح کرد، باید همکاری مشترک بین دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم، ادامه یابد و روابط دوجانبه در زمینه‌های پارلمانی، اقتصادی، سیاسی و قضایی تقویت شود.

در این دیدار، چند پرونده مهم از جمله گاز و آب، تشکیل کمیته اقتصادی مشترک، آغاز به کار کمیته‌های دوستی، اجرا یادداشتهای تفاهم و پیگیری پرونده جنایات تروریستی در سطح بین‌الملل بررسی شد.

فالح الخزعلی نماینده پارلمان عراق روز گذشته از دولت محمد السودانی نخست وزیر این کشور خواست که نتایج تحقیقات مربوط به ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را اعلام کند.

الخزعلی با بیان اینکه دولت باید عاملان این حادثه را رسوا کند، گفت: ما به صورت شخصی، پیگیر پرونده ترور فرماندهان پیروزی (شهیدان سلیمانی و المهندس) هستیم که با استناد به ماده ۵۰ قانون اساسی است».

وی با اشاره به اینکه دولت باید پارلمان را در جریان نتایج تحقیقات این ترور قرار دهد، تصریح کرد: دولت ملزم است در سریعترین زمان ممکن، گزارش خود را به پارلمان بدهد و مشخص کند که چه کسانی که در سطح داخلی و خارجی در جنایت فرودگاه بغداد دست داشتند».

این در حالی است که «سلام حسین» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق دوم ماه جاری گفت که مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر سابق این کشور در مسأله پرونده ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، از آمریکایی‌ها حرف‌شنوی کامل داشت.

او تأکید کرد که الکاظمی به دستور واشنگتن پرونده مجازات عاملان این ترور و کسانی که در آن دست داشته و همکاری کرده بودند را مختومه کرده بود.

سلام حسین در ادامه گفت که این پرونده بار دیگر باز شده است. به گفته او دولت سابق عراق به توصیه آمریکا تلاش داشته تا حقایق پشت این پرونده مخفی بماند.

او تأکید کرد که دولت محمد السودانی برای کشف حقایق ترور «رهبران پیروزی» و مجازات کسانی که در این پرونده دست داشته و خیانت کردند وارد عمل شده‌ است.

این نماینده عراقی همچنین ابراز امیدواری کرد که مجازات عاملان ترور شهدای مقاومت با عمل به مصوبه پارلمان عراق برای اخراج تمامی نیروهای خارجی همراه شود.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1011568

مهمترین اخبار ایران و جهان: