نیوز سیتی!
20 دی 1401 - 10:24

۱۰ توصیه مهم هواشناسی به کشاورزان برای مواجهه با سرما

هواشناسی به کشاورزان برای مواجهه با سرما هشدارهایی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با نفوذ توده هوای سرد به کشور و گسترش آن به استان‌های جنوبی، سازمان هواشناسی کشور هشدار جداگانه ای با سطح نارنجی برای بخش کشاورزی صادر و بیش از ۱۰ توصیه مهم به کشاورزان ارائه کرد.

بر اساس این هشدار به‌طور میانگین دمای هوای استان‌های ایلام، خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه بین ۸ تا ۱۰ درجه سلسیوس کاهش می‌یابد و سرمای هوا تا جمعه ماندگار است.

توصیه می‌شود کشاورزان استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان نسبت به سرعت بخشی در برداشت پرتقال و محافظت از مزارع سیب زمینی اقدام کنند. همچنین کشاورزان ایلام در برداشت ذرت دانه‌ای و گل نرگس تسریع کنند.

سرعت بخشی در برداشت گوجه فرنگی در استان بوشهر و محافظت از صیفی‌جات در شمال استان خوزستان در برابر کاهش دما نیز توصیه می‌شود.

همچنین نسبت به «تأمین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی، کنترل دما، رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها، محافظت از تأسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، خودداری از انجام هرس درختان، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالاً دما به زیر صفر می‌رسد»، توصیه می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 967024

مهمترین اخبار ایران و جهان: