نیوز سیتی!
05 خرداد 1402 - 09:19

تحولات اوکراین|صدای صلح چین در اروپا  شنیده نشد، پکن روی حمایت مسکو حساب می‌کند

گسترش تحریم‌های ژاپن علیه روسیه، امکان ادامه جنگ اوکراین برای چند دهه، کمک جدید ۳۰۰ میلیونی آمریکا به کی‌یف، تشکیل ائتلاف آموزش پرواز با اف-۱۶ برای خلبانان اوکراینی و وعده شولتز درباره تشدید تحریم‌های ضدروسی، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  "لی هوی" نماینده ویژه پکن در امور اوراسیا از تاریخ 16 ماه مه به کی‌یف، ورشو، پاریس، برلین سفر کرده و قرار است امروز، جمعه، در مسکو، با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و میخائیل گالوزین معاون وی، دیدار کند. 

به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین،، ولادیمیر پوتین هنوز قصد ندارد با فرستاده ویژه چین دیدار کند. البته رئیس جمهوری روسیه در اواخر ماه مارس در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه شی جین پینگ، رهبر چین یادآور شد که طرح صلح پکن درباره اوضاع اوکراین با دیدگاه های مسکو مطابقت دارد. ولی سئوال اینجاست که آیا کرملین آماده امتیاز دادن به کی‌یف برای تحقق این طرح خواهد بود؟ این سئوال همچنان باز است. 

علاوه بر این، مقامات لهستان و کشورهای اروپای کهن، اگرچه ابتکار جمهوری خلق چین را رد نکردند، ولی با شک و تردید آن را ارزیابی کرده و  هنوز  حمایت قاطعی از این طرح دیده نشده است.

پکن مایل است نقشی تعدیل کننده در مناقشه نظامی در اوکراین داشته باشد. شکی نیست که چین خواهان پایان سریع درگیری است که هنوز معلوم نیست چگونه و چه زمان به پایان خواهد رسید، ولی واضح است که باعث بی ثباتی اقتصادی در جهان شده است. البته  باور بی‌طرفی کامل اعلام شده توسط پکن سخت است.

به گفته کارشناسان، عدم تقارن بزرگی بین نحوه رفتار چین با روسیه و نحوه برخورد این کشور با اوکراین وجود دارد. 14 ماه طول کشید تا شی جین پینگ با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تلفنی صحبت کرد. ولی در این مدت، نمایندگان عالی رتبه چین بیش از 20 بار با همتایان روسی خود ارتباط برقرار کردند. پکن روسیه را به دلیل حمله به اوکراین محکوم نکرده و همچون آمریکا و ناتو، مسکو را مسئول این درگیری نمی‌داند. بنابراین، بسیار بعید است که پکن با شروط مطرح شده توسط کی‌یف برای حل و فصل اوضاع موافقت کند.

با این حال، اگرچه نگرش پکن نسبت به طرف های درگیر متعادل نیست، ولی نزدیکی آن به مسکو می تواند عاملی باشد که در شرایط کنونی تاثیر گذار باشد. شی جین پینگ بیش از هر رهبر دولتی دیگری بر پوتین نفوذ دارد. و اگرچه غرب معتقد است که چین بیش از حد با روسیه دوست است، اما گر کسی بتواند  مسکو را به میز مذاکره بکشاند و به پایان درگیری کمک کند، این فقط پکن است. 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و پنجاه و هفتم  جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کارشناس آمریکایی: دورنمایی برای سازش بین روسیه و اوکراین دیده نمی‌شود 

چن چنگ، استاد علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی نیویورک، در مصاحبه‌ای در ارزیابی از تلاش های چین برای حفظ صلح در اوکراین، ابراز عقیده کرد که اکنون جایی برای سازش بین مسکو و کی‌یف وجود ندارد، زیرا هر دو طرف معتقدند می‌توانند در میدان نبرد برنده شوند، بنابراین انتظار پیشرفت دیپلماتیک از تلاش‌های میانجی‌گری چین اکنون غیرمنطقی است.

به گفته وی، پیشرفت نیروهای مسلح روسیه در جریان به اصلطلاح "عملیات نظامی ویژه" مشخص است و اوکراین نیز انتظار دارد که با دریافت تسلیحات نظامی جدید غربی بتواند در اجرای ضدحمله موفق باشد و تنها بعد از آن پیشنهاد میانجی‌گری چین را مورد توجه قرار خواهد داد.

این کارشناس افزود: با این وجود، سفر لی هوی، نماینده ویژه چین در امور اوراسیا به اروپا، اوکراین و روسیه می تواند طرفین را برای یک سناریوی آتی اجتناب ناپذیر آماده کند که در آن همه باید بر سر میز مذاکره بنشینند و گفتگو کنند. البته انتظار هر گونه پیشرفت دیپلماتیک در این مرحله غیرواقع بینانه است. با این حال، این بدان معنا نیست که چین در مورد میانجیگری بالقوه صلح جدی نیست یا اینکه سفر لی هوی به اوکراین، اروپا و روسیه لزوماً اتلاف وقت بوده است. مهم نیست که اکنون  دست یابی به صلح چقدر بعید به نظر می رسد. هدف آن است که پایه و اساس مذاکرات آتی که چین در آن نقش رهبری را ایفا کند، گذاشته شود.

مدودف: درگیری در اوکراین ممکن است چندین دهه ادامه داشته باشد

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت فدراسیون روسیه صبح امروز، جمعه، در مصاحبه با خبرنگاران در سفر به ویتنام،  اعتراف کرد که اگر ماهیت نازیسم قدرت حاکمه فعلی در کی‌یف از بین نرود، درگیری نظامی در اوکراین ممکن است حتی برای چندین دهه ادامه یابد. 

مدودف ابراز عقیده کرد:«"این درگیری بطور بالقوه می تواند بسیار طولانی باشد. احتمالاً این ماجرا برای چندین دهه ادامه یابد. این یک واقعیت جدید شرایط فعلی زندگی ماست. تا زمانی که رژیم فعلی در اوکراین بر سر قدرت باشد، "سه سال آتش بس، دو سال درگیری وجود خواهد داشت - و همه چیز دوباره اتفاق خواهد افتاد" . آنچه مهم است اینکه ماهیت قدرت نازی‌ها در کی‌یف باید از بین برود.»

ژاپن دارایی‌های 17  شهروند و 78 سازمان از روسیه را مسدود کرد

وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن صلح امروز، جمعه، اعلام کرد که این کشور تحریم ها علیه روسیه را گسترش داده است. بدین ترتیب دارایی‌های 17 شهروند و 78 سازمان روسی مسدود می‌شود. این تصمیمات تحریمی بار دیگر با توجه به روند اوضاع پیرامون اوکراین اتخاذ شده است.

در بیانیه منتشره آمده است: «با توجه به وضعیت بین‌المللی کنونی پیرامون اوکراین و به منظور تسهیل تلاش‌های بین‌المللی برای دستیابی به صلح بین‌المللی با هدف حل این موضوع، کابینه وزیران حکمی در مورد مسدود کردن دارایی‌های روسیه را تصویب کرد.» 

فهرست تحریم‌ها همچنین شامل مقامات سیاسی و قضایی دو جمهوری مردمی لوهانسک و دونتسک، همچنین مناطق خرسون و زاپروژیا است. علاوه بر این، تحریم هایی علیه چند فرمانده نیروهای هوابرد و نیروهای موشکی راهبردی روسیه، اعمال شده است.

این وزارتخانه افزود: از دوم ماه ژوئن سال جاری، ممنوعیت صادرات برای 80 سازمانی که فعالیت های آنها در تقویت صنایع نظامی روسیه کمک می کند، اعمال خواهد شد.

در اوکراین، ظرف یک ماه حدود صد حکم برای فرار از بسیج صادر شد

رسانه‌های گروهی در اوکراین گزارش دادند که تنها طی یک ماه گذشته، دادگاه های این کشور حدود 100 حکم مربوط به فرار مردان واجد شرایط خدمت از بسیج صادر کردند. 

طبق این اطلاعات، دادگاه‌ها به طور فزاینده‌ای احکام فرار از بسیج را صادر می‌کنند: تنها در یک ماه گذشته، حدود یکصد حکم برای مردانی که از خدمت سربازی فرار کرده‌اند، در احکام دادگاه‌ها ثبت شده است. یادآوری شده که دادگاه ها قاعدتاً سه سال حبس تعزیری با یک یا دو سال آزمایشی را به عنوان مجازات برای این افراد تعیین می کنند. 

سفیر روسیه: روابط مسکو و سئول تقریباً متوقف شده است

آندری کولیک، سفیر روسیه در سئول طی سخنرانی در دانشگاه ونگوان اعلام کرد کره جنوبی در حال ارسال سیگنال هایی مبنی بر آمادگی برای بهبود روابط دوجانبه بین سئول و مسکو است، اما در حال حاضر این روابط متوقف مانده است. 

این دیپلمات یادآور شد: در جنگ ترکیبی غرب علیه روسیه، کره جنوبی موضع گیری کشورهای غربی را مورد حمایت قرار داده و از آنها پیروی می کند. وی گفت: «یک چرخش تند در روابط ما رخ داده است. اگر نگوییم روابط ما تخریب شده، ولی تمام تلاشها که طی 32 سال گذشته نتیجه بخش بوده، منجمد شده است.»

کولیک افزود که روابط روسیه و کره جنوبی از اوایل دهه 1990 به سطح بالایی رسیده و طی سالهای بعد کره جنوبی به دومین شریک تجاری روسیه در منطقه آسیا و اقیانوسیه پس از چین تبدیل شده است.

این در حالی است که پیش از این، آژانس یونهاپ گزارش داده بود که جمهوری کره جنوبی به خاطر ثبات در روابط خود با روسیه، به اوکراین تسلیحات نظامی نداده است. ولی به تازگی یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که سئول ممکن است حمایت خود از اوکراین را تا تامین تسلیحاتی گسترش دهد. این نخستین باری بود که این کشور آمادگی خود برای ارائه مهمات به اوکراین را اعلام می‌کند.

سامانه پدافند هوایی روسیه یک موشک اوکراینی را در منطقه راستوف سرنگون کرد

 واسیلی گلوبوف، فرماندار منطقه راستوف اعلام کرد که سیستم دفاع هوایی مستقر در ناحیه موروزوفسکا در منطقه روستوف شب گذشته به کار افتاد و یک موشک اوکراینی را منهدم کرد. 

فرماندار منطقه همچنین از ساکنان خواست آرامش خود را حفظ کنند. وضعیت احتیاط نارنجی در منطقه اعلام شده است. 

شب گذشته ویچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه بلگوراد نیز اعلام کرد که در یک منطقه روستایی در منطقه بلگوراد  یک وسیله انفجاری از یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) متعلق به ارتش اوکراین پرتاب شد. به گفته وی، در نتیجه  این حمله پهپادی، یک ساختمان آسیب دیده، ولی، تلفات جانی نداشته است. 

بسته جدید کمک نظامی 300 میلیون دلاری آمریکا به اوکراین 

خبرگزاری رویترز شب گذشته گزارش داد که دولت ایالات متحده بسته کمک نظامی 300 میلیون دلاری جدیدی را برای اوکراین اعلام خواهد کرد. به گفته دو منبع خبری این آژانس، این مسئله رسماً یا در تاریخ 26 ماه مه یا پس از 30 ماه مه، بعد از تعطیلی درازمدت  آخر این هفته اعلام خواهد شد.

این بسته شامل موشک های هدایت شونده برای سیستم های موشک پرتاب چندگانه HIMARS و همچنین موشکهایی برای سیستم های دفاع هوایی اوکراین خواهد بود.

به گفته این آژانس، در مجموع، ایالات متحده کمک نظامی به ارزش 35 میلیارد دلار به اوکراین اختصاص داده است.

روز قبل، وزارت امور خارجه آمریکا انتقال احتمالی سامانه موشکی ضد هوایی ناسامس و تجهیزات مربوط به آن را به ارزش حدود 285 میلیون دلار به اوکراین تایید کرد. 

دانمارک و هلند رهبری ائتلاف آموزش خلبابانان اوکراینی را بر عهده خواهند داشت

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دو کشور دانمارک و هلند رهبری ائتلاف اتحادیه اروپا را برای آموزش نیروهای مسلح اوکراین به منظور خلبانی با جنگنده F-16 بر عهده خواهند داشت. 

رئیس پنتاگون در پایان نشست منظم گروه چند ملیتی که توسط غرب برای هماهنگی ارسال تسلیحات به اوکراین برگزار شد، یادآور شد که شرکا در مورد برنامه های مربوط به آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده های نسل چهارم، از جمله اف-16  گفتگو کردند.

وی افزود: برنامه ریزی و اجرای این آماده سازی یک اقدام بزرگ و مهم خواهد بود، اما هماهنگی این گروه تماس به انجام آن کمک خواهد کرد. و من می خواهم از دانمارک و هلند که تصمیم گرفتند ائتلاف اتحادیه اروپا را برای آماده کردن نیروهای اوکراینی برای استفاده از F-16 رهبری کنند، تشکر ویژه کنم.

پیش از این، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که اگر جنگنده‌های F-16 توسط غرب به اوکراین برای جنگ در منطقه عملیاتی مورد استفاده قرار گیرند، آنها بلافاصله به یک هدف قانونی برای نیروهای مسلح روسیه تبدیل خواهند شد.

رئیس پنتاگون از آغاز فوری آموزش اوکراینی‌ها برای خلبانی F-16 خبر داد

لوید آستین، رئیس پنتاگون، اعلام کرد که آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جت‌های جنگنده F-16 ممکن است طی چند هفته آینده آغاز شود. 

وی افزود: «هفته گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده از تلاش مشترک با متحدان و شرکا برای آماده سازی خلبانان اوکراینی برای استفاده از هواپیماهای نسل چهارم، از جمله جنگنده های F-16، حمایت خواهد کرد. ما امیدواریم که این آمادگی در هفته‌های آینده آغاز شود.»

پیش از این،  مجله آمریکایی فارین پالیسی گزارش داده بود که نخستین دوره آموزش خلبانان اوکراینی بر روی جنگنده های F-16 در انگلیس برگزار می شود. 20 خلبان از مرحله اول عبور خواهند کرد. آنها آموزش های اولیه زمینی را پشت سر گذاشته و پس از آن برای آموزش های پیشرفته تر و کار مستقیم با  جنگنده آماده خواهند شد.

 جنگنده‌های روسی به دلیل وجود بمب افکن‌های آمریکا به هوا برخاستند

وزارت دفاع فدراسیون روسیه روز گذشته، پنجشنبه، گزارش داد که دو جنگنده سوخو-35 و سوخو-27 روسیه در آسمان دریای بالتیک دو بمب افکن آمریکایی که به سمت مرز روسیه در حال پرواز بودند، را اسکورت و از مرزهای ملی دور کردند. 

در کانال تلگرامی این وزارتخانه آمده است: تجهیزات راداری و کنترل حریم هوایی دو شئی پرنده که در حال نزدیک شدن به مرزهای ملی روسیه بودند را مشاهده کردند. خدمه جنگنده های روسی بعد از بلند شدن، اهداف هوایی را به عنوان دو بمب افکن استراتژیک از نوع B-1B متعلق به نیروی هوایی آمریکا طبقه بندی کردند. آنها پس از دور کردن هواپیماهای نظامی خارجی از مرز ملی کشور، به فرودگاه پایگاه خود بازگشتند.

وزارت دفاع یادآور شد که پرواز جنگنده های روسی مطابق با قوانین بین المللی انجام شده و مرزهای ملی این کشور  نیز  نقض نگردید.

شولتز: کشورهای غربی تحریم‌ها علیه روسیه را افزایش خواهند داد

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان از قصد کشورهای غربی برای ادامه تقویت تحریم‌های ضد روسیه و نظارت بر عدم دور زدن احتمالی محدودیت‌ها خبر داد. این سیاستمدار روز گذشته پس از مذاکره با نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس، این موضوع را بیان کرد.

رئیس کابینه آلمان تاکید کرد: فشار تحریم‌ها علیه روسیه را افزایش می‌دهیم و به ویژه تضمین می‌کنیم که تحریم‌های ما نقض نشود.

به گفته شولتز، اتحادیه اروپا به حمایت از کی‌یف در زمینه های مختلف ادامه خواهد داد.

پیش از این روز پنجشنبه، کشورهای اتحادیه اروپا به کمیسیون اروپا در مورد مکان 200 میلیارد یورو از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی فدراسیون روسیه اطلاع دادند. یک روز قبل، مشخص شد که کشورهای اتحادیه اروپا در حال بررسی امکان ارسال سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه به عنوان کمک مالی به اوکراین هستند.

نیوزویک: ارتش اوکراین پس از دریافت  جنگنده F-16 از ناتو می خواهد به کریمه حمله کند

برین تانهیل، کارشناس نظامی آمریکایی در مصاحبه با مجله نیوزویک، معتقد است که اوکراین می خواهد از جنگنده های F-16 برای بازپس گیری شبه جزیره کریمه دریافت کند.  وی گفت: «اوکراین اعلام کرده که قصد دارد کریمه را بازگرداند، اما ترجیح می دهد این کار را بدون خونریزی انجام دهد. یک موشک هوا به زمین از نوع JASSM که از یک اف-16 شلیک شود، قادر است منطقه کریمه را منزوی کند. این امکانی است که اف-16 بیشتر از هر چیز مورد نیاز کی‌یف است.»

این کارشناس در عین حال افزود که قبل از آن لازم است مجموعه ای از اقدامات مقدماتی تکمیل شود که از جمله آموزش خلبانان اوکراینی، بهبود باند فرودگاه و ساخت زنجیره تامین لجستیکی برای این جنگنده است. وی افزود:  «علاوه بر این، ابتدا باید ترکیبی از کشورهای غربی موافقت کنند که در واقع بخش قابل توجهی از ذخایر F-16 خود را با اوکراین به اشتراک بگذارند.»

پاتروشیف: بعد از روسیه، چین هدف بعدی آمریکا خواهد بود

نیکولای پاتروشیف، دبیر شورای امنیت روسیه معتقد است که  ایالات متحده چین را به عنوان هدف بعدی خود پس از روسیه می بیند. 

وی روز پنج شنبه پس از نشست بین المللی امنیتی مسکو به خبرنگاران گفت: «البته، ایالات متحده به تضعیف تا حد ممکن روسیه علاقه دارد. ولی  تنها روسیه مرکز یک جهان چند قطبی نیست، چین هم  در کنار روسیه ایستاده است. اگر آنها معتقدند که می توانند کار روسیه را یکسره کنند، پس وظیفه بعدی آنها  چین است که مسلماً  به موازات روسیه، چنین اقدامی برای آنها دشوار خواهد بود.»

پاتروشیف از اقدامات مقامات آمریکایی در خصوص  تایوان به عنوان تاییدی بر این هدف نام برد. وی خاطرنشان کرد که روسیه در این زمینه از مواضع چین حمایت می کند.

واکنش دفتر زلنسکی به سخنان نخست وزیر مجارستان درباره عدم امکان پیروزی کی‌یف در جنگ با روسیه

ایگور ژوکووا، معاون دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از سخنان ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان مبنی بر اینکه کی‌یف نمی تواند روسیه را در میدان جنگ شکست دهد، بشدت انتقاد کرد.

ژوکووا در مصاحبه با خبرنگار آژانس خبری بلومبرگ در روز پنجشنبه گفت که نمی داند رئیس دولت مجارستان چه زمانی "یک کارشناس نظامی بسیار خوب" شده است که چنین نظراتی می دهد.  وی افزود: «شاید من چیزی را از دست داده ام. شاید نخست وزیر (مجارستان) به یک متخصص نظامی بسیار خوب تبدیل شده باشد و توان بالقوه نیروهای مسلح اوکراین را می شناسد و شاید پتانسیل نیروهای مسلح روسیه را خیلی خیلی خوب می شناسد و ما از آن خبر نداریم.»

روز سه شنبه، نخست وزیر مجارستان، در سخنرانی در مجمع اقتصادی قطر، گفت که اوکراین قادر نخواهد بود در درگیری نظامی با روسیه پیروز شود و خواستار گفتگوهای صلح شد. ویکتور اوربان گفت: «با توجه به این واقعیت که ناتو آماده اعزام نیروی نظامی به اوکراین نیست، بدیهی است که امکان پیروزی اوکراین بر ارتش قدرتمند روسیه وجود ندارد.  این نظر شخصی من است، من همیشه به همه همکاران اروپایی خود پیشنهاد داده‌ام که به جای تلاش برای تشدید درگیری نظامی و ارسال بیشتر سلاح، باید این قبیل اقدام را متوقف کرده و باید از مذاکرات صلح دفاع کنیم.» 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1238824

مهمترین اخبار ایران و جهان: