نیوز سیتی!
09 آذر 1401 - 04:50

شورای امنیت تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم کند

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: شورای امنیت باید اقدامات رژیم صهیونیستی در تجاوز و حملات تروریستی به سوریه را محکوم کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض مکرر حاکمیت، تمامیت ارضی سوریه و هدف قرار دادن عمدی افراد و زیر بناهای غیر نظامی بویژه حمله به فرودگاه‌ها و کشتی‌های حامل کمک‌های انسانی در این کشور را نقض حقوق بین الملل، حقوق انساندوستانه بین المللی و منشور ملل متحد دانست و بر حق مشروع سوریه در دفاع از خود بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی تاکید کرد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل پیرامون شرایط در خاورمیانه با تمرکز بر سوریه، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را در خصوص تحولات این کشور تشریح کرد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: امنیت و ثبات در شمال سوریه تنها از طریق حفظ و احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور بدست می‌آید و هرگونه عملیات نظامی در شمال سوریه می‌تواند برای مسائل انسان دوستانه چالش برانگیز باشد و حتی آن را بدتر کند.

سفیر و نماینده دائم ایران، شرایط انسانی در سوریه را وخیم ارزیابی و اضافه کرد: تداوم مشکلات اقتصادی این کشور دارای تأثیرات گسترده‌ای است. در این رابطه یکی از مهمترین مسائل ترسناک، شیوع وبا در سراسر سوریه است و این امر شرایط انسانی مخاطره آمیز این کشور را تشدید کرده است.

ایروانی از تلاش‌های سازمان ملل و آژانس‌های وابسته به آن به منظور تأمین کمک‌های انسانی برای نیازمندان و همچنین همکاری در اجرای قطعنامه ۲۶۴۲ تجلیل کرد و افزود: تحریم‌های یکجانبه و بویژه سختی‌های موجود در امر سلامت عمومی و امنیت غذایی که توسط کشورهای غربی تحمیل شده، شرایط انسانی سوریه را بدتر کرده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: کشورهای سرمایه گذار برای کمک به صندوق ضروری، کمک‌های انسان دوستانه سوریه کوتاهی کرده اند. ایران از تحویل هشتمین محموله کمک‌های انساندوستانه به سوریه حمایت می‌کند و فقدان پیشرفت ملموس در تحویل و توزیع های ناعادلانه و تبعیض آمیز را چالش برانگیز می‌داند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در پروسه سیاسی، ایران از تشکیل جلسه بعدی کمیته قانون اساسی و همچنین از کار جاری کمیته برای رسیدن به راه حل ضروری حمایت می‌کند.

وی همچنین رفع اشغال و اعاده احترام کامل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را پیش شرط هرگونه راه حل سیاسی دانست و خاطر نشان کرد: نشست روند آستانه در جهت تلاش برای پایان دادن به بحران وکاهش صدمات به مردم سوریه در تاریخ‌های ۲۲و ۲۳ نوامبر برگزار شد.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: نمایندگان ارشد تضمین کنندگان روند آستانه در این نشست، نقش حیاتی کمیته‌های قانون اساسی را مورد تاکید قرار دادند، نگرانی عمیق خود را در مورد شرایط انسانی سوریه ابراز کردند و برنیاز به برداشتن موانع وافزایش کمک‌های انسانی به همه سوریها در سراسر سوریه بدون تبعیض و یا پیش شرط پای فشردند.

ایروانی همچنین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران یکبار دیگر دزدی منابع طبیعی سوریه بویژه محصولات نفتی را در مناطقی که توسط نیروهای خارجی اشغال شده، محکوم می‌کند و این اقدام جنایتکارانه را نقض آشکار تمامیت ارضی، قطعنامه‌های سازمان ملل و منشور ملل متحد در مورد سوریه می‌داند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 889224

مهمترین اخبار ایران و جهان: