نیوز سیتی!
08 آذر 1401 - 16:42

درهای ناتو همچنان برای اوکراین باز است

دبیر کل ناتو ضمن ادعای اینکه اوکراین در آینده به عضویت این سازمان درخواهد آمد، تأکید کرد اولویت اول فعلا حفظ ارسال کمک‌های نظامی و مالی به کی‌یف است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل سازمان ناتو با اشاره به برگزاری نشست وزرای خارجی ناتو در رومانی گفت همچنان درهای ناتو به روی اوکراین باز است، اما در شرایط حاضر، اولویت این ائتلاف نظامی حفظ اتحاد و ادامه کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین است.

وی در ابتدای نشست وزرای خارجه ناتو گفت: من انتظار دارم که وزرای خارجه در نشستی که امروز و فردا در بخارست برگزار می‌شود، تأیید کنند که درهای ناتو همچنان باز است و این مسئله در سال‌های اخیر نشان داده شده: مقدونیه شمالی و مونته‌نگرو توانستند عضو ناتو شوند و حالا نیز نوبت فنلاند و سوئد است.

دبیر کل ناتو با تأکید بر اینکه «کمک به اوکراین همچنان در اولویت قرار دارد» افزود: درباره اوکراین، ما اعلام کرده‌ایم که عضویت آن در ناتو پذیرفته خواهد شد. انتظارم این است که متحدان نیز این موضع را تأیید کنند. هم‌زمان تلاش‌ها اکنون بر حمایت از اوکراین متمرکز شده است.

وزرای خارجی کشورهای عضو ناتو روزهای ۲۹ تا ۳۰ نوامبر (۸ و ۹ آذر) در شهر بخارست، پایتخت رومانی، تشکیل جلسه دادند تا درباره بحران اوکراین و نحوه کمک‌رسانی به آن و همچنین «چالش‌های ناشی از چین» بحث و گفت‌وگو کنند.

ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می‌گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است. به نوشته اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از هشت سال تحت نسل‌کشی و آزار و اذیت رژیم کی‌یف قرار داشتند».

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 888568

مهمترین اخبار ایران و جهان: