نیوز سیتی!
26 دی 1401 - 14:31

تلاش برای زیر سؤال بردن حجاب با تکیه بر «شاهنامه»

نویسنده کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» با اشاره به تلاش‌ها برای هویت‌زدایی از زنان ایرانی گفت: آنها حتی با تکیه بر شاهنامه می‌خواهند حجاب را زیر سؤال ببرند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند»، نوشته محمدعلی حبیب‌الهیان، با استقبال خوب مخاطبان همراه شده و تاکنون 33 هزار نسخه از این اثر منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. 

کتاب حاضر که از سوی نشر معارف به چاپ رسیده، داستان زندگی دختری را بیان می‌کند که در پی کشف حقیقت درباره حجاب است. حبیب‌الهیان برای نگارش این کتاب ضمن الهام گرفتن از یک ماجرای واقعی، به تحقیق درباره حجاب و پیشینه آن در میان اقوام مختلف پرداخته است. «ستاره‌ها چیدنی نیستند» در واقع تلاشی است برای پر کردن خلأهای فرهنگی و هنری در حوزه حجاب و پاسخ به پرسش‌های پرتکرار جوانان در این حوزه.

کتاب , عفاف و حجاب , نشر معارف ,

حبیب‌الهیان که مهمان پاتوق کتاب شیراز بود، درباره این اثر و ماجرایی که کتاب از آن وام گرفته شده است، گفت: کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» حول سرگذشت دختری آمریکایی نوشته شده است. او در پی یافتن پرسشی برای سؤالات خود با مؤسسه اسلامی نیویورک مسلمان آشنا می‌شود. در این مسیر اتفاقات مختلفی برای او رخ می‌دهد و ماجراهای گوناگونی برای او پیش می‌آید و حتی به خطر جانی برای او نیز می‌انجامد.  شخصیت اصلی کتاب آنقدر در پی یافتن پاسخ پرسش‌ها و دغدغه‌هایش بوده و در این‌باره تحقیقات مختلفی انجام داده است که به آگاهی کاملی در این زمینه دست می‌یابد و حتی تفاوت میان احکام اولیه و ثانویه را نیز متوجه می‌شود. 

نویسنده کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» با بیان اینکه کتاب حاضر در قالب مقاله- داستان و با زمینه‌ای تحقیقی درباره حجاب نوشته شده است، اضافه کرد: در این کتاب دو نوع نگاه عمده به زن در طول تاریخ مطرح و سعی شده است که میان این دو نگاه، مقایسه‌ای نیز صورت بگیرد. از سوی دیگر، کتاب تلاش دارد در بخش مقایسه، 10 تفاوت عمده میان این دو نگاه را در ابعاد مختلف جسمی، فطری، بهداشتی و ... نیز مطرح کند. 

حبیب‌الهیان با بیان اینکه در کتاب حاضر دیدگاه‌های مختلف بزرگان درباره زن و حجاب گردآوری و ارائه شده است و از این منظر نیز کتاب اطلاعات جامعی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد، به تلاش رسانه‌های غربی برای تغییر هویت زن ایرانی مسلمان اشاره کرد. به گفته او؛ در این مدت هجمه رسانه‌های دشمن بسیار بالا بوده و آنها تلاش داشتند که حقایق را وارونه جلوه دهند. مطالب غیر مستند متعددی در این زمینه از سوی آنها منتشر می‌شود که از این جمله می‌توان به رد حجاب از سوی آنها با تکیه بر شاهنامه فردوسی اشاره کرد. آنها از این طریق به تقابل با حجاب برخاستند؛ این در حالی است که فردوسی در بخش‌های مختلف شاهنامه به نجابت و پوشش زنان اشاره کرده است؛ اگر مخاطبان کلماتی چون «پوشیده‌رویان» را در شاهنامه جست‌وجو کنند، به نتایج جالبی دست خواهند یافت.  

کتاب , عفاف و حجاب , نشر معارف ,

نویسنده کتاب «ستاره ها چیدنی نیستند» در پاسخ به پرسشی درباره مخاطب این کتاب گفت: مخاطب عمومی مد نظر ما بوده و بعد از انتشار کتاب بازخوردهایی از دانش‌آموزان مقطع هشتم و نهم به بالا داشتیم و به یاری خدا اقشار متعدد با کتاب ارتباط گرفتند. برخی مخاطبان برایم پیام فرستادند و آرزو کردند که ای کاش همه خانم‌های دنیا این کتاب را بخوانند.

وی تصریح کرد: موضوع کتاب جالب است و می‌تواند توجه همه اقشار را به خود جلب کند اما من اثر را برای محجبه‌ها نوشتم؛ چون اگر فلسفه حجاب را بدانند و با عشق حجاب داشته باشند عشق‌شان مثل موج دریا بقیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 980540

مهمترین اخبار ایران و جهان: