نیوز سیتی!
07 بهمن 1401 - 17:15

خشم روسیه از ماموریت جدید اتحادیه اروپا در مرز بین ارمنستان و آذربایجان

دولت روسیه تصمیمات اخیر اتحادیه اروپا به منظور نظارت بر مرز بین ارمنستان و آذربایجان با اعزام نیرو به این منطقه را مداخله در حوزه نفوذ خود دانسته و به شدت از این اقدام عصبانی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه دی سایت آلمان در مطلبی نوشت: اتحادیه اروپا می خواهد به نظارت بر مرز بین ارمنستان و آذربایجان کمک کند. اما دولت روسیه این را مداخله در حوزه نفوذ خود می‌داند و شدیدا از آن عصبانی است.

دولت روسیه اتحادیه اروپا را به دامن زدن به تنش سیاسی در منطقه با ماموریت نظارتی خود در ارمنستان متهم کرده است. وزارت امور خارجه در مسکو اعلام کرد که ورود نمایندگان اتحادیه اروپا به ارمنستان تنها اختلافات ژئوپلیتیکی در منطقه را بیشتر می‌کند و تناقضات فعلی را تشدید می‌کند.

نمایندگان اتحادیه اروپا می‌خواهند از نظارت بر مرز با آذربایجان در ارمنستان حمایت کنند. دولت روسیه این را مداخله در حوزه نفوذ خود می‌داند. مسکو اعلام کرده که علاوه بر این، این مأموریت اتحادیه اروپا در تلاش است تا تلاش‌های صلح را تضعیف کند و نفوذ خود را به هزینه روسیه گسترش دهد.

از زمان پایان اتحاد جماهیر شوروی، بین آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی درگیری وجود داشته است. تخمین زده می شود که حدود 30000 نفر از اواخر دهه 1980 در این مناقشات کشته شده‌اند.

روسیه تاکنون به عنوان میانجی بین دو کشور در مناقشه قره باغ کوهستانی عمل کرده است. با این حال، در سال‌های اخیر، تنش بین آنها افزایش یافته است، در سال 2020، بیش از 6500 نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. سپس دولت روسیه توافقنامه آتش بسی را امضا کرد که ارمنستان را موظف می کرد مناطق وسیعی را واگذار کند.

آذربایجان از دسامبر 2022 تنها راه ارتباطی به قره باغ کوهستانی را مسدود کرده است. در نتیجه، تامین غذا، دارو، برق و اینترنت برای 120000 نفر در این منطقه به شدت مختل شده است. نیکول پاشینیان رئیس جمهور ارمنستان این وضعیت را "سیاست پاکسازی قومی" توصیف کرده است. الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، این اتهامات را "نادرست و پوچ" خواند.

هم ترکیه که با آذربایجان متحد است و هم اتحادیه اروپا در حال حاضر تلاش می کنند در منطقه مرزی میانجیگری کنند.

کشورهای اتحادیه اروپا خواهان اعزام ناظران به مرزهای ارمنستان و آذربایجان هستند که این اقدام همچنین به منظور کاهش نفوذ روسیه در منطقه انجام می شود.

چندی پیش وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر سر ماموریت جدیدی در ارمنستان به توافق رسیدند که باید به ثبات در مرز با آذربایجان کمک کند و در نتیجه شرایط را برای عادی سازی روابط بین دو کشور ایجاد کند. برای این منظور، اتحادیه اروپا قصد دارد حدود صد ناظر را برای گشت زنی در سمت ارمنستان به این منطقه مرزی بفرستد.

همانطور که شورای وزرای اروپایی اعلام کرد، استقرار غیرنظامیان به عنوان بخشی از سیاست مشترک امنیتی و دفاعی ابتدا برای دو سال برنامه ریزی شده است. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از مرحله جدیدی در تعامل اتحادیه اروپا در قفقاز جنوبی سخن گفته است.

پیش از این، کشورهای عضو یک ماموریت آزمایشی را به مدت دو ماه در منطقه انجام دادند. بر اساس تفاهم میان الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، طی دو ماه 176 گشت زنی در مرزهای دو کشور انجام شد.

به این ترتیب در آینده، اتحادیه اروپا می‌خواهد با قدرت بیشتری برای صلح بین ارمنستان، جمهوری‌شوروی سابق و آذربایجان در قفقاز که دهه‌ها دشمن یکدیگر بوده‌اند، مشارکت کند.

عملیات جدید اتحادیه اروپا، که رسماً مأموریت اتحادیه اروپا در ارمنستان (EUMA) نامیده می شود، حداکثر 100 نیرو را شامل می شود و عمدتاً متشکل از افسران پلیس است که توسط کشورهای اتحادیه اروپا اعزام شده‌اند.

ماموریت ناظر اتحادیه اروپا به طور رسمی کل خاک ارمنستان را تحت پوشش قرار می دهد، اما به گفته دیپلمات‌ها تمرکز باید به وضوح بر روی منطقه مرزی باشد.

آرارارت میرسویان، وزیر امور خارجه ارمنستان، در نامه ای به تاریخ 27 دسامبر 2022، اتحادیه اروپا را به این مأموریت دعوت کرد. چنین دعوتی (رضایت کشور میزبان) به طور کلی پیش نیاز مأموریت های اتحادیه اروپا در نظر گرفته می‌شود. این مأموریت جدید نظارت بر مرز اتحادیه اروپا عمدتاً بر اساس ابتکار فرانسه است.

مرز بین آذربایجان و ارمنستان از زمان شوروی هرگز به درستی مشخص نشده است. هم وضعیت منطقه قره باغ کوهستانی و هم مسیرهای حمل و نقل آذربایجان به ترکیه از طریق خاک ارمنستان مورد مناقشه است. قره باغ کوهستانی که اکثرا ارمنی‌ها در آن زندگی می‌کنند، در سال 1991 استقلال خود را از آذربایجان اعلام کرد . با این حال، از زمان جنگ 2020، آذربایجان کنترل بخش بزرگی از منطقه را در اختیار داشته است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1001184

مهمترین اخبار ایران و جهان: