نیوز سیتی!
13 بهمن 1401 - 12:08

مقامات ازبکستان و قرقیزستان بر گسترش همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند

در دیدار مقامات ارشد ازبکستان و قرقیزستان در شهر «تاشکند» چگونگی گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرنگاز خبرگزاری فارس در تاشکند، «بهرام‌جان اعلایف» معاون وزیر امور خارجه ازبکستان و «موسی جامانبایف» سفیر قرقیزستان در شهر «تاشکند» دیدار و گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل دو کشور را بررسی کردند.

طرفین در این دیدار نتایج سفر رسمی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور جمهور ازبکستان به قرقیزستان در تاریخ 26 و 27 ژانویه سال جاری میلادی را بررسی و بر اقدامات مشترک برای اجرای بی‌قید و شرط توافقات به دست آمده در سطح عالی تاکید کردند.

در این دیدار همچنین برنامه، ابعاد سازمانی مراسم‌های برنامه ریزی شده در سطوح مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین برای گسترش همکاری‌های بین منطقه‌ای و همچنین همکاری در زمینه‌های فرهنگی و آموزشی توجه خاص  داشتند.

مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و قرقیزستان در سال 2021 میلادی در سطح 952 میلیون و 600 هزار دلار قرار گرفته است. در حال حاضر در ازبکستان 57 شرکت با مشارکت سرمایه گذاران قرقیزستانی در زمینه‌های تولید مصالح ساختمانی، تولید شیرینی جات و کفش، خرده فروشی، خدمات در زمینه تغذیه عمومی، فعالیت تبلیغاتی، خدمات حمل و نقلی فعالیت می‌کنند. به نوبه خود در قلمرو قرقیزستان با مشارکت شهروندان ازبکستان 51 واحد شرکت مشترک ایجاد شده است.

قرقیزستان استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 29 سپتامبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 16 فوریه سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1014640

مهمترین اخبار ایران و جهان: