نیوز سیتی!
16 دی 1401 - 04:55

اوکراین برای میانجی گری با روسیه دست به دامان نتانیاهوشد

مشاور رئیس جمهور اوکراین گفته است که نخست وزیر تل آویو می تواند میان اوکراین و روسیه میانجی گری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «میخائیل پودولیاک»، مشاور رئیس جمهور اوکراین در گفتگو با شبکه تلویزیونی آی ۲۴ تل آویو خواستار میانجی گری نتانیاهو در بحران جنگ در اوکراین شد. پودولیاک در این ارتباط گفت: بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر تل آویو می‌تواند میانجی مؤثر و مفیدی میان مسکو و کیف باشد.

این مقام اوکراینی گفت: «تردید ندارم نتانیاهو می‌تواند یک میانجی کارآمد باشد، زیرا او به وضوح می‌داند که جنگ‌های مدرن چه چیزی را نشان می‌دهند و جوهر میانجیگری در چنین شرایطی چیست.»

تاکنون کشورهای مختلفی برای میانجی گری در جنگ اوکراین و روسیه اعلام آمادگی کرده‌اند. اروپا به شدت در تلاش است تا از طریق میانجی گری هزینه جنگ اوکراین را کاهش دهد، اما این میانجی گری‌ها تا کنون نتیجه نداده است. پیش از این، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا با انتقاد از رویکرد آمریکا در جنگ اوکراین تأکید کرده بود که واشنگتن در جنگ اوکراین همیشه منافع اقتصادی خود را در اولویت قرار می‌دهد، اما کشورهای اروپایی بیشتر از آمریکا از این جنگ خسارت دیدند و متحمل هزینه شدند و بدنبال میانجی بی طرف هستند.

به گفته چارلز میشل، در جنگ اوکراین همه چیز برای آمریکا راحت‌تر است، چون صادرکننده منابع انرژی است و از افزایش قیمت‌های نفت و گاز سود می‌برد، در حالی‌که اتحادیه اروپا باید هزینه سنگینی بپردازد.

حتی ایتالیا نیز به تازگی برای رفع بحران در روابط روسیه و اوکراین اعلام امادگی کرد، اما روز گذشته «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد: ایتالیا نمی‌تواند به عنوان میانجی میان مسکو و کی یف نقش آفرینی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این خصوص گفت: ایتالیا نمی‌تواند میانجی میان مسکو و کی یف باشد؛ زیرا به رژیم فاشیست کی یف کمک قابل توجهی کرده، موضع تهاجمی ضدروسی اتخاذ می‌کند. عجیب است شنیدن پیشنهاد میانجیگری از سوی کشورهایی که از همان آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین، موضع صریح و بسیار تهاجمی ضدروسی اتخاذ کردند و نه تنها از رژیم خونین کیف حمایت کردند، بلکه کمک‌های نظامی و فنی قابل توجهی نیز در اختیار کی یف نیز قرار دادند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 957840

مهمترین اخبار ایران و جهان: