نیوز سیتی!
12 اسفند 1401 - 15:24

قیمت تأمین ارز فدراسیون‌های ورزشی مشخص شد/ راستینه: تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا ورزش به حقش برسد

رئیس کمیته ورزش و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: فدراسیون‌ها و تیم‌های ملی با توجه به نوسانات ارزی باید ارز مورد نیاز خود را از مرکز مبادلات ارزی کشور تأمین کنند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، احمد راستینه در خصوص بودجه ورزش در سال 1402 اظهار داشت:‌ اساساً بخش فرهنگ و ورزش کشور از گذشته سهم کمی را در بودجه داشته است و برای سال آینده هم انتظار داشتیم افزایش داشته باشد اما 0.6 درصد هم این بودجه کاهش پیدا کرده است. شما نگاه کنید مقدار بودجه بخش فرهنگی و ورزشی کشور در سال 99 سهم نیم‌درصدی داشته است که با رایزنی و اقدامات نمایندگان مجلس به 2.5 درصد افزایش پیدا کرد. ما انتظار داشتیم دولت نگاه ویژه‌ای به بخش تربیت‌بدنی و ورزش داشته باشد تا در سال آینده افزایش چشمگیری را داشته باشیم اما متأسفانه این بودجه کاهشی بوده است. چطور می‌شود رشد بودجه عمومی کشور 42 درصد باشد اما سهم بودجه فرهنگ و ورزش 0.6 درصد از آن هم کم شود؟

وی در خصوص تأمین بودجه ورزش از درآمد ارزش افزوده کشور گفت:‌ سهم ورزش کشور از مالیات ارزش افزوده 0.27 درصد است که با پیشنهاد نمایندگان مجلس آن در سال 1400 به بند دائمی در بودجه تبدیل شد. ما بعد از اینکه این موضوع را در بودجه دائمی کردیم و نتوانستیم تمام  مبلغ تخصیص داده شده را دریافت کنیم به طوری که شما ببینید این مبلغ 4 هزار میلیارد تومان بوده است که تنها 100 میلیارد تومان آن توسط مراجع ذی‌ربط دریافت شده است. این موضوع را باید وزارت ورزش و وزارت آموزش و پرورش پیگیری کنند تا این بودجه کاملاً در اختیار ورزش کشور قرار بگیرد. حتی در این خصوص من با کاظمی رئیس برنامه و بودجه کشور هم صحبت کردم که قول دادند تا پایان سال بخش اعظم و مهمی از آن به وزارت ورزش پرداخت شود.

راستینه در خصوص اینکه چرا دولت این مبلغ را تا به امروز پرداخت نکرده است،‌گفت:‌ کمیسیون فرهنگی مجلس کارهای بزرگی را در این راستا انجام داده است. ما حکم تخصیص 0.27 درصد مالیات ارزش افزوده را هم گرفته‌ایم که طبق این حکم باید پیش از اینکه این مبلغ در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار بگیرد و باید به ورزش تخصیص داده شود. ما تمام پیش‌بینی‌ها را کرده‌ و دولت را هم مکلف به پرداخت این مبلغ کرده‌ایم اما پیگیری‌های آن را باید وزارت ورزش و وزارت آموزش و پرورش انجام می‌داد که تا به امروز انجام نداده است.

رئیس کمیته ورزش و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص تبصره 14 مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:‌ تبصره 14 موضوعی بود که در مجلس برای کمک به ورزش تصویب شد و تا به امروز هم کمک‌های بسیاری را به ورزش کرده است. هر چند در این میان نقدهایی هم به مجلس بابت پرداخت این مبالغ به فدراسیون‌های ورزشی بوده است؛ اما این را بگویم که کوتاهی از طرف مجلس نبوده است. این وزارت ورزش است که باید پاسخگو باشد. شما نگاه کنید مبالغی که ما در اختیار فدراسیون‌ها قرار دادیم با توجه به مدال‌آوری و سایر سوابقی که داشته‌اند،‌بوده است. مثلاً کشتی را اگر مثال بزنیم یکی از پرمدال‌ترین رشته‌های ورزشی کشورمان محسوب می‌شود و با توجه به زیرساخت‌هایی که نیاز دارد ما از طریق تبصره 14 مبلغی را در اختیار فدراسیون کشتی قرار دادیم.

وی در ادامه گفت: اینکه وزارت ورزش و جوانان از کمک مجلس به فدراسیون‌های ورزش ناراحت است چیز عجیبی است چرا که ما می‌خواهیم به فدراسیون‌های ورزشی کمک کنیم. فدراسیون‌های ورزشی با توجه به افزایش قیمت ارز باید ارز مورد نیاز خود را از مرکز مبادله ارزی کشور که حدود 43 هزار تومان است دریافت کنند تا بتوانند تیم‌های ملی را به مسابقات بین‌المللی اعزام کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1070040

مهمترین اخبار ایران و جهان: