نیوز سیتی!
08 خرداد 1402 - 21:39

کانون یاری‌گران زندگی بازوی اجرایی مبارزه با مواد مخدر در روستاها هستند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: کانون یاری‌گران زندگی در روستاها به عنوان بازوی مهم اجرایی در حوزه مبارزه با مواد مخدر در روستاها هستند.

مهدی طالبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان با اشاره به نقش مهم کانون یاری‌گران زندگی در روستاها اظهار کرد: طرح یاریگران زندگی در روستاها از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری ابلاغ شده تا با در نظر گرفتن اهمیت حوزه روستایی و اهمیت اقدام در حوزه مبارزه با مواد مخدر در این سطوح اجتماعی، اقدام موثری با رویکرد اقدامات پیشگیرانه و جلب مشارکت اجتماعی اقشار مختلف جامعه در جبهه جنگ نرم مبارزه با مواد مخدر توفیق لازم را کسب نماییم. نوع اقدام کانون های یاریگران به صورت مردم پایه و مردم محور و به صورت فعال سازی فضای گفتمان در حوزه مباحث و مسائل مبتلا به روستا با اطلاع رسانی و آگاه‌سازی است.

وی تصریح کرد: قبل از راه اندازی این طرح، حلقه واصله برای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر در روستاها وجود نداشت که با اجرای این طرح، نشست های گفتمانی و برنامه های مختلف در حوزه مواد مخدر در روستاها برگزار شده و حساسیت های لازمه در بین مردم این روستا در حوزه مواد مخدر ایجاد می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان خاطرنشان کرد: امید است با تشکیل این کانون ها، سطح اگاهی و اطلاع رسانی در بین مردم روستا، جلب مشارکت های مردمی و مراودات لازم بصورت اجرای برنامه های موثر و کار آمد ارتقاء یافته و یک گام در راستای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر پیش برویم. 

وی ادامه داد: در طرح یاری‌گران زندگی در روستا در سال گذشته ۳۰ درصد روستاهای استان گلستان، حدود ۳۰۰ روستا کانون یاری‌گران زندگی در روستا تشکیل شده که اعضای آن شامل دهیار به عنوان دبیر کانون، امام جماعت روستا، مراکز آموزشی در روستا،فرمانده پایگاه بسیج، اعضای شورای روستا. مدیران مراکز آموزشی روستا و سه نفر از جامعه نخبگانی با نظر اعضای شورا انتخاب شده و نظام مسائل حوزه مواد مخدر را بصورت گفتمانی احصا و حل خواهند کرد.

طالبی گفت: اجرای جشنواره ها، بازی‌های بومی محلی، آموزش های پیشگیری از اعتیاد و غیره از جمله برنامه ها و اقدامات لازم در راستای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر توسط این کانون ها است.

وی بیان کرد: امسال نیز برنامه هایی در این راستا اجرا می شود که در گام نخست در فاز دوم طرح یاریگران زندگی در روستاها راه اندازی کانون های یاریگران در ۳۰۰ روستای دیگر در دستور کار است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان خاطرنشان کرد: در حوزه اقدام در روستاها، امسال تیم های مجری و ناظر تشکیل شده و هر نهاد، سازمان و یا دستگاه اجرایی که بخواهد برنامه هایی در حوزه مواد مخدر در روستاها اجرا نماید باید با نظارت این کانون ها انجام شود و به نوعی کانون های یاریگران زندگی در روستاها بازوی مهم اجرایی در حوزه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر هستند.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات ما در روستاها پویایی کانون های یاریگران زندگی در روستا است ابراز کرد: در این راستا تفاهم نامه ی با اداره کل امور روستایی استانداری گلستان منعقد شده و قرار است تا قبل از هفته مبارزه با مواد مخدر ۱۴ همایش تبیینی، آموزشی در حوزه طرح یاریگران زندگی در روستا و مواد مخدر در استان گلستان برگزار شود و اداره کل امور روستایی استانداری نیز سه همایش در شرق، غرب و مرکز استان با حوزه دهیاران در این راستا برگزار نماید.

طالبی یادآور شد: در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر نیز کانون های یاریگران زندگی در روستا فعال شده و شعارهای پیشگیرانه نصب و بنرهای مختلف فرهنگی آموزشی اجرا خواهد شد.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1247784

مهمترین اخبار ایران و جهان: