نیوز سیتی!
11 خرداد 1402 - 12:53

همکاری علمی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان و نیازف ترکمنستان

با حضور رئیس جمهور ایران و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با دانشگاه نیازف ترکمنستان سند همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، مقامات ایران و ترکمنستان در حضور رئیس جمهور ایران و باهدف همکاری‌های علمی بین‌المللی، پنج سند همکاری در حوزه‌های تبادل برق، همکاری‌های دانشگاهی و همکاری‌های جامع در زمینه‌های دیپلماسی و گمرگی به امضا رساندند.

شعبان شتایی، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با هدف همکاری‌های علمی بین‌المللی و تبادل استاد و دانشجو، سند همکاری و عقد تفاهم‌نامه با دانشگاه کشاورزی نیازف ترکمنستان را امضا کرد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، در حاشیه این دیدار و در نشست مطبوعاتی مشترک با «قربانقلی بردی محمداف» رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان، امضای اسناد همکاری میان دو کشور را جلوه‌ای از اراده مقامات عالی ایران و ترکمنستان در راستای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تمدنی عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان روابط خوبی دارند، اما این میزان از روابط را کافی نمی‌دانیم و معتقدیم سطح این روابط می‌تواند بسیار بیشتر از وضعیت فعلی ارتقا پیدا کند.

رئیس جمهور در ادامه، وجود مرز مشترک میان دو کشور را فرصتی برای همکاری بیشتر در حوزه مرزی دانست و با اشاره به مذاکرات سازنده خود با رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان، بر اراده دو طرف برای توسعه همکاری در حوزه انرژی به ویژه ارتقای حجم سوآپ گازی با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب دو کشور در این زمینه تاکید کرد.

آیت‌الله رئیسی در ادامه به فراهم شدن زمینه همکاری میان دو کشور در زمینه تبادل آب و برق، حمل و نقل و ترانزیت، همکاری‌های گمرکی، صدور خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی در مذاکرات مقامات عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان اشاره کرد و اجرائی شدن توافقات صورت گرفته را در جهت تامین منافع دو ملت و دو کشور و همچنین کشورهای منطقه مثمرثمر دانست.

رئیس جمهور کشورمان، همکاری در زمینه‌های فرهنگی و تمدنی را از دیگر توافقات صورت گرفته در مذاکرات مقامات عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان و تأمین کننده منافع و خواسته‌های هر دو کشور در جهت ارتقای سطح فرهنگی به ویژه برای نسل جوان عنوان کرد.

«قربانقلی بردی محمداف» رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان نیز در این نشست با قدردانی از دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران برای سفرش به تهران، رابطه دو کشور را دوستانه، برادرانه و مبتنی بر اشتراکات تمدنی دانست و بر تلاش برای تحکیم و توسعه آن تاکید کرد.

رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان در ادامه به توافقات صورت گرفته برای همکاری دو کشور در مسائل اقتصادی، تجاری و انرژی، به ویژه در بخش گاز و برق، حمل و نقل و ارتباطات از طریق خطوط جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی، کشاورزی، محیط‌زیست و مسائل فرهنگی اشاره و ابراز امیداواری کرد اسناد امضا شده باعث تحرک بخشیدن بیشتر به همکاری ایران و ترکمنستان و گسترش مناسبات مشترک شود.

از بندهای این سند همکاری با عقدتفاهم‌نامه که به مدت پنج سال منعقد شده است می‌توان به انجام فعالیت‌های تحقیقاتی آموزشی مشترک، تبادل اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و دانشجویان، تبادل اطلاعات و انتشارات علمی مرتبط، برگزاری بازدیدهای کوتاه مدت، کنفرانس‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی و... اشاره کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1254640

مهمترین اخبار ایران و جهان: