نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 08:15

رفع مشکل برق در مناطق صعب‌العبور/تامین پنل‌های خورشیدی برای عشایر

بوشهر- تامین برق یکی از مشکلات عشایر در استان بوشهر است که با تامین و ارائه پنل‌های خورشیدی، زمینه رفع مشکل تامین انرژی تا حدودی در بین این قشر فراهم می‌شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: استان بوشهر یکی از نقاط مهم در عرصه فعالیت عشایر است که عشایر به صورت ساکن و یا کوچ‌رو در این استان حضور دارند و به فعالیت می‌پردازند.

عشایر با وجود اینکه کمترین بهره را از خدمات دولتی می‌برند و کم‌توقع‌ترین افراد هستند، در هر زمانی که نیاز باشد بیشترین خدمات را در زمان نیاز ارائه می‌کنند.

استان بوشهر دارای ۶ هزار و ۲۵۰ خانوار عشایری با ۳۱ هزار نفر جمعیت است که در هشت شهرستان از این استان حضور و فعالیت دارند.

سطح مراتع قشلاقی دام عشایر استان بوشهر ۶۴۰ هزار هکتار است و در فصل ییلاقی ۵۵۰ هزار هکتار مرتع در مناطق عشایری اصفهان، فارس و چهار محال بختیاری در اختیار دام عشایر استان بوشهر قرار دارد.

۱۴ هزار هکتار اراضی زراعی در اختیار عشایر استان بوشهر است و عشایر این استان ۴۵۰ هزار رأس دام در اختیار دارند که ۴۵ درصد دام سبک استان بوشهر در اختیار عشایر است.

عشایر در استان بوشهر با مشکلات و چالش‌هایی روبرو هستند که یکی از این مسائل مربوط به تأمین برق است؛ چالشی که با ارائه پنل‌های خورشیدی به تدریج در حال رفع شدن است.

امروزه دنیا در حال حرکت به سمت انرژی‌های نو و تجدید پذیر است اما در کشور ما کمتر از این انرژی‌ها استفاده شده است و می‌طلبد که زمینه استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی به عنوان یک برنامه مهم در دستور کار قرار گیرد.

به دنبال رفع مشکلات عشایر این استان، تلاش شده تا از ظرفیت پنل‌های خورشیدی استفاده شود و با تلاش‌های مسئولان مربوطه نسبت به توزیع این پنل‌ها در بین عشایر استان اقدام شده است.

نقش مهم عشایر در تولید

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای رفع مشکلات و تأمین نیازهای عشایر استان بوشهر اقدامات خوبی صورت گرفته است.

عبدالمحمد امینی‌زاده با اشاره به نقش بسیار مهم عشایر در عرصه تولید بیان کرد: عشایر استان بوشهر سالانه ۹۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی و ۵۱۹ تن عسل تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

وی تاکید کرد: تولید چهار هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۱۰ هزار تن شیر، ۴۲ تن الیاف دامی، ۱۵ هزار متر مربع صنایع دستی از تولیدات جامعه عشایری استان بوشهر است.

رفع مشکل برق در مناطق صعب‌العبور/تامین پنل‌های خورشیدی برای عشایر

رفع مشکلات آب و برق عشایر استان

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر از تلاش برای رفع مشکلات عشایر در این استان خبر داد و بیان کرد: به منظور تأمین آب مورد نیاز عشایر نسبت به ارائه سرویس‌های متعدد آبرسانی اقدام شده است.

امینی‌زاده احداث مخازن آب را از دیگر خدمات صورت گرفته برای عشایر استان ذکر کرد و افزود: سال گذشته قریب به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ملی برای عشایر مصوب شده که تاکنون ۱۷۰ میلیارد ریال آن تخصیص پیدا کرده است.

وی با اشاره به افزایش سه برابر اعتبارات عشایر از محل ملی اضافه کرد: از این مبلغ ۶۵ میلیارد ریال معادل ۳۸ درصد اعتبارات ملی به شهرستان دشتی اختصاص داده شده است.

مدیر کل امور عشایر استان بوشهر با اشاره به توزیع پنل‌های خورشیدی در بین عشایر استان ادامه داد: به زودی نیز ۸۷ دستگاه پنل خورشیدی دیگر خریداری و بین عشایر توزیع خواهد شد.

تأمین برق عشایر با انرژی خورشید

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استفاده از انرژی خورشید یکی از راهکارهای مهم برای تأمین برق عشایر در استان بوشهر است.

۶۹۰ دستگاه نیروگاه خورشیدی برای تأمین برق مورد نیاز در اختیار عشایر استان بوشهر قرار گرفت غلامرضا حشمتی با اشاره به تأمین برق مناطق عشایری بیان کرد: عشایر به سبب کوچ‌رو آنان و نداشتن مکان ثابت برای برق‌رسانی که برای خدمات‌رسانی به این قشر زحمتکش و پرتلاش ۶۹۰ دستگاه نیروگاه خورشیدی سال قبل در اختیار عشایر استان بوشهر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این نیروگاه‌های خورشیدی قابل حمل است اضافه داشت: این نیروگاه‌ها مشکلات عشایری در روشنایی و برق مورد نیاز در دیگر حوزه‌ها تأمین می‌کند که بر اساس برنامه‌ریزی تا پایان امسال ۲۵۰ دستگاه پنل خورشیدی دیگر در اختیار عشایر کوچ‌رو استان بوشهر قرار می‌گیرد.

توزیع ۴۰۰ پنل خورشیدی در دشتی

فرماندار دشتی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تأمین نیازهای عشایر در این شهرستان گفت: تاکنون ۴۰۰ دستگاه پنل خورشیدی بین عشایر شهرستان توزیع شده است.

ترمیم راه‌های عشایری شهرستان با جدیت دنبال می‌شود و در اعتبارات سال جاری تلاش داریم اعتبار لازم اختصاص بدهیم علی بحرانی از اقدامات امور عشایر در سطح شهرستان تقدیر کرد و اظهار داشت: امروزه نقش عشایر در تأمین نیازهای جامعه بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه عشایر نقش بسزایی در تأمین امنیت دارند، افزود: ترمیم راه‌های عشایری شهرستان با جدیت دنبال می‌شود و در اعتبارات سال جاری تلاش داریم اعتبار لازم اختصاص بدهیم.

فرماندار دشتی ادامه داد: تاکنون ۹۳ درصد اعتبارات عمرانی به عشایر تخصیص پیدا کرده که در زمینه آبرسانی، راه و تعمیر و تجهیز اداره هزینه شده است.

انتظار می‌رود که با تلاش و پیگیری و همراهی همه مسئولان مربوطه زمینه رفع مشکلات عشایر استان بوشهر فراهم شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1267162

مهمترین اخبار ایران و جهان: