نیوز سیتی!
22 فروردین 1402 - 12:32

تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس/ افزایش قیمت خودرو بر سایر کالاها نیز تاثیرگذار است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در تذکرات شفاهی خود به قیمت خودرو، لزوم تحقق شعار سال، شفافیت و... اشاره کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه 22 فروردین ماه در تذکرات شفاهی خود به قیمت خودرو، لزوم تحقق شعار سال، شفافیت و... اشاره کردند.

افزایش قیمت خودرو بر سایر کالاها نیز تاثیرگذار است

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس در تذکر شفاهی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صیاد شیرازی و شهید آوینی گفت: از میان 380 شرکت دولتی، 82 ابر شرکت دولتی صورتحساب مالی خود را ارائه نمی کنند و متاسفانه این موضوع در بودجه نیز مورد رسیدگی قرار نمی گیرد.

وی تصریح کرد: در راستای ایجاد شفافیت باید صورت های مالی خود را به مجلس و دستگاه های دیگر ارائه کنند، به عنوان مثال شرکت نفت 14.5 درصد از فروش درآمدهای نفتی را در اختیار می گیرد، اما یک برگ سند ارائه نمی شود که این عدد چطور هزینه می شود.

نماینده مردم اراک در مجلس با انتقاد از افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت افزود: این شورا چه وظیفه ای دارد که هر سه ماه یکبار اجازه می دهد خودروسازان مانند سایپا و ایرانخودرو تولیدات خود را افزایش قیمت دهند؟ چرا مجمع تشخیص جلوی مصوبه مجلس برای واردات خودروهای کارکرده را گرفت که اکنون شاهد چنین وضعی باشیم؟ در سال مهار تورم و رشد تولید، چطور می خواهیم با افزایش قیمت خودرو که بر سایر کالاها نیز تاثیرگذار است، به تحقق این محورها کمک کنیم؟

قیمت خودروها به افزایش تورم دامن زده است

لطف اله سیاه کلی نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس در تذکر شفاهی، گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کردند و نکته تخصصی مطرح کردند که چرا شرکت های بزرگ دولتی که وابستگی دلاری ندارند تولیدات خود را براساس نرخ ارز ارائه می کنند، چرا فولاد که وابستگی ارزی ندارد محصولاتش را متناسب با نرخ ارز به مردم مظلوم می فروشد.

وی بیان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت با موافقت افزایش تا 42 درصد خودروها به افزایش تورم دامن زده است این وزیر باید استیضاح شود تا به شعار سال پاسخ دهیم و داستان خودساخته خودرو را تمام کنیم. امروز پراید برای مردم آرزو شده است و قیمت خودروهای داخلی به یک میلیارد تومان رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: باید از حق مردم دفاع کرد و با استیضاح وزیر به ناکارآمدی ها پایان دهیم.

وزرای دولت به شعار سال لبیک بدی گفتند

مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس نیز در تذکر شفاهی خود گفت: ملت شریف انقلابی ایران در روز قدس جنازه متعفن صهیونیست ها را زیر پا می گذارد و یکبار دیگر با آرمان های اسلام تجدید پیمان کرده و از هویت و مظلومیت خودشان با حضور در خیابان ها دفاع خواهند کرد.

 وی خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد: تقریباً نیمی از عمر خدمتی دولت شما سپری شده و وعده هایتان باید اجرایی شود؛ رهبر انقلاب بر موضوع کنترل تورم و رشد تولید تاکید کردند، اما وزرای شما لبیک بدی گفتند!

وی افزود: امروزه قیمت خودرو سرسام آور و رو به افزایش است، بازار ارز نیز قابل کنترل بوده و راه حل دارد، لذا باید تیم اقتصادی دولت را سروسامان دهید و قدری هماهنگی ایجاد کنید؛ همچنین باید با کارشناسان اقتصادی هم افزایی و نظرخواهی صورت بگیرد.

این  نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: مجلس و دولت مشارکت ندارند و حضور رئیس مجلس در جلسه سران به معنی تعامل دو قوه نیست؛ امروز هیچ برنامه مشترکی بین مجلس و دولت مطرح نشده است.

وزارت کشاورزی و نیرو باید از کشاورزان حمایت کنند

 ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس هم در تذکر شفاهی، گفت: وزارت کشاورزی و نیرو باید با همکاری و هماهنگی منسجم از کشاورزان حمایت کنند. کشور از نظر تولید محصول استراتژیک گندم نیازمند هم افزایی است و باید کار کارشناسی و اقدامات به موقع صورت گیرد.

وی ادامه داد: در وقت باقیمانده لازم است موارد مورد نیاز کشاورزان مورد تائید و تاکید قرار گیرد و آن ها از نظر آب، کود و سموم حمایت شوند.

خودروهای پیش فروش شده در سال گذشته با نرخ همان سال به مردم تحویل داده شود

مهدی روشنفکر نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس نیز در تذکر شفاهی خود گفت: آقای رئیس جمهور می‌دانید که بازنشستگان لشکری و کشوری در رده شغلی خود از حقوق کمتری برخوردارند، آنها نگران و روزهای سختی را طی می‌کنند که راهی جز همسان‌سازی حقوق‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی قیمت خودورها افزایش غیرقابل قبولی داشته است که با شعار سال در مغایرت است، با اعمال مالیات و عوارض خودروسازان 57 درصد قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و تا هفته‌های آینده شاهد قیمت کهکشانی خودرو خواهیم بود.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس  تأکید کرد: خودروسازان در سال 1401 تعهداتی در زمینه پیش‌فروش داشتند و رقم قابل توجهی از مردم دریافت کرده‌اند. انتظار می‌رود خودروهای پیش فروش شده در سال گذشته با نرخ همان سال به مردم تحویل داده شود تا جبارن مافات شود.

خرید پراید برای برخی خانواده‌ها به آرزو تبدیل شده است

سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس در تذکری شفاهی گفت: ما نیز به برخی از رفتارها معترض هستیم، قیمت خودرو به صورت فزاینده صعودی و تساعدی افزایش می یابد و آرزوی خانواده ها برای خرید خودرو از بین می رود.

وی با اشاره به اینکه برخی در آرزوی خرید یک خودروی پراید که قابل اطمینان نیز نیست، باقی ماندند، ادامه داد: وزارت صمت باید به بازار خودرو توجه ویژه ای داشته باشد. مگر مقام معظم رهبری نسبت به مهار تورم و رونق تولید در شعار سال تاکید نکرده اند؟

افزایش قیمت نهاده‌ها و کود برای کشاورزان دردسرساز شده است

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس  در تذکر شفاهی خود به وزیر جهاد کشاورزی گفت: افزایش قیمت نهاده ها و کود برای کشاورزان طی یک الی دو سال گذشته بی سابقه بوده و موجب بروز مشکلاتی شده است.

وی تصریح کرد: همچنین نرخ خرید تضمینی گندم باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد، زیرا اگر نرخ را 25 هزار تومان در نظر بگیریم، هزینه ها سر به سر شده و برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

وی اظهار کرد: هم اکنون شاهد کمبود مرغ و گوشت در کشور خصوصاً در استان های جنوبی مانند خوزستان هستیم و مردم باید در صف های طولانی برای تامین این محصولات قرار گیرند.

یوسفی خاطرنشان کرد: در حوزه استخدام های آموزش و پرورش نیز باید برای معلمان مدارس غیرانتفاعی و سرباز معلمان همچون معلمان حق التدریسی، قرآنی و... امتیاز پیش بینی شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1141262

مهمترین اخبار ایران و جهان: