نیوز سیتی!
23 اسفند 1401 - 15:59

می توانیم واگن مترو و کشتی تولید کنیم/ واردات واگن نداریم

مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت گفت: توان تولید واگن مترو داریم اما به دلیل عدم سفارش گذاری که ناشی از کمبود بودجه و تأخیر در بازگشت سرمایه سرمایه گذاران، تولید در این بخش انجام نشد

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جعفری در مورد بحث ریلی گفت: در سال ظرفیت تولید ۳ هزار واگن مسافری و باری در کشور را داریم اما هیچ گاه از این ظرفیت استفاده نشد و امسال بالای هزار دستگاه تولید و جلوی واردات واگن نیز گرفته شد.

مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت افزود: ظرفیت تولید در حوزه لوکوموتیو بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه است.

وی ادامه داد: در بخش کشتی از قایق کوچک تا کشتی‌های پهن پیکر نیز توان تولید را داریم. از شناورهای کوچک تا پهن پیکر را هم تولید و هم تعمیر می‌کنیم.

جعفری افزود: امسال ۲۵ شناور سوپرتانکر با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن را تعمیر کردیم. شناور ۱۱۵ هزار تنی مربوط به ونزوئلا را تحویل دادیم و برای شناور دیگری نیر قرارداد بستیم که در مرحله ساخت است.

وی گفت: کشتیرانی ایران در ابعاد مختلف نیازهای خود را اعلام کرده و با اقبالی که از سوی شرکت‌های کشتیرانی انجام شدا سال آینده تولید بیشتر خواهد شد.

جعفری در مورد تولید واگن مترو افزود: ما توان تولید واگن مترو داریم اما به دلیل عدم سفارش گذاری که ناشی از کمبود بودجه و تأخیر در بازگشت سرمایه سرمایه گذاران، تولید در این بخش انجام نشد و کمبودی نیز در این بخش حس می‌شود.

وی ادامه داد: صحبت‌هایی با شرکت راه آهن برای بازگشت سرمایه سرمایه گذاران انجام شده تا سرمایه گذاران تمایل به ورود به بخش واگن را داشته باشند بر همین اساس چند سفارش نیز داشتیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: بر اساس برنامه ششم باید ۲۷ هزار کیلومتر خط ریلی داشتیم اما هم اکنون کمتر از ۱۵ هزار کیلومتر است. قرار بود ۵۳ هزار واگن باری اما این رقم هم اکنون ۲۷ هزار دستگاه است.

وی گفت: از سال ۹۹ به این سمت واگن باری و مسافری وارد کشور نشد.

مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت همچنین اظهار کرد: هم شهرداری‌ها و سایر نهادها باید نیاز خود را از تولید داخل تأمین کنند. در حوزه مترو هم شهرداری‌ها ملزم به رعایت قانون هستند و هر وارداتی باید پیوست فناوری داشته باشد و اگر وارداتی انجام شود باید همراه با افزایش عمق ساخت داخل باشد. قراردادهایی هم در این زمینه منعقد شده است‌.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1092745

مهمترین اخبار ایران و جهان: