نیوز سیتی!
02 فروردین 1402 - 23:42

عملیاتی که غرورآفرین شد/ تقدیم ۲۲ شهید گناوه‌ای در فتح‌المبین

گناوه- عملیات غرورآفرین فتح المبین نقطه عطفی در پیروزی‌های رزندگان اسلام در سال ۶۱ انجام شد که در این عملیات بزرگ ۲۲ رزمنده غیور از شهرستان گناوه به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - عصمت اسماعیلی؛ روز دوم فروردین ماه سال ۶۱ با پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات غرور آفرین فتح المبین، ملت سرافراز ایران اسلامی نوروزی بهاری تر از همیشه را تجربه را کردند.

نوروز آن سال یکی از شادترین نوروزها برای مردم کشورمان توسط فرزندان غیورشان رقم خورد و خفت بار ترین شکست‌ها را بر دشمنان متجاوز وارد کرد و به عنوان نقطه عطفی در تداوم پیروزی‌های بعدی آن دوران محسوب می‌شود.

عملیات فتح‌المبین با رمز یا زهرا (س) به مدت هفت روز نبرد سنگین در فروردین‌ماه ۱۳۶۱ توسط رزمندگان اسلام در منطقه دهلران و شوش انجام شد و این عملیات غرور آفرین از سقوط یا تصرف دزفول جلوگیری کرد و به آزادسازی دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران و خروج شهرهای دزفول، شوش، دهلران، اندیمشک و پایگاه هوایی دزفول از تیررس رژیم بعث عراق منجر شد.

این عملیات بزرگ پس از عملیات راهبردی طریق القدس در آذرماه سال ۶۰ و ظرفیت‌سازی و اعتماد به نفس تعیین کننده برای طرح ریزی‌های هوشمندانه عملیاتی در جبهه خودی، با تلاش‌های مستمر و خستگی ناپذیر، در بامداد دوم فروردین ماه سال ۶۱ آغاز و دستاوردهای شگفت‎آور و سرنوشت‌سازی را برای جمهوری اسلامی و ملت ایران به همراه داشت.

در این عملیات ۱۶ هزار نفر از نیروهای بعثی اسیر و ۲۶ هزار نفر کشته شدند و زخمی شدند و ادوات و تجهیزات بسیاری از دشمن نابود یا به غنیمت گرفته شد به طوری که در عملیات‌های بعدی بر علیه دشمن متجاوز به کار گرفته شد.

عملیات فتح‌المبین پیام‌ها و پیامدهای بسیار بزرگ و ظفرمند در پی داشت که بر پیشانی این پیام‌ها بوسه حضرت امام خمینی (ره) بر بازوی رزمندگان اسلام می‌درخشد که در قسمتی از پیام خویش خطاب به ملت ایران و رزمندگان اسلام به مناسبت پیروزی در این عملیات با تجلیل از مجاهدات رزمندگان فرمودند: «… اینجانب از دور دست و بازوی قدرتمند شما را که دست خداوند بالای آن است می‌بوسم و بر این بوسه افتخار می‌کنم.

این عملیات در دل نیروهای متجاوز بعثی و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان هراسی راهبردی تولید و با باطل‌سازی توهم شکست ناپذیری ارتش بعثی صدام، کارآمدی عنصر مقاومت، معنویت و شجاعت در جبهه حق و اردوگاه رزمندگان اسلام را آشکار و رضایت‌مندی، ولی فقیه زمان حضرت روح الله (ره) را سبب شد.

شهرستان گناوه در این عملیات غرور آفرین ۲۲ شهید گلگون کفن تقدیم انقلاب و نظام اسلامی کرد که در بین آنها، ۱۶ دانش آموز و یک معلم از یک آموزشگاه این شهرستان که امروز به نام شهدای فتح المبین نامگذاری شده است، بودند.

عملیاتی که غرورآفرین شد/ تقدیم ۲۲ شهید گناوه‌ای در فتح‌المبین

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر با گرامیداشت سالروز حماسه افتخار آفرین عملیات فتح المبین و تبریک سال جدید و تقارن آن با ماه مبارک رمضان اظهار داشت: شهرستان گناوه دارای ۲۳۰ شهید، ۷۰۰ جانباز، ۵۴ آزاده است و این بنیاد در خدمت رسانی به آنها و خانواده‌های معظم آنها تلاش می‌کند.

علی اکبری افزود: آرامش و امنیت کشور مدیون و مرهون عزیزانی است که با نثار جان خود اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک میهن به دست دشمنان بیافتد.

وی گفت: امروز به برکت خون شهدا و به کوری چشم دشمنان پرچم جمهوری اسلامی با عزتمندی و شکوه هر چه تمام تر در سراسر جهان در اهتزاز است.

وی افزود: شهرستان گناوه در عملیات غرورآفرین فتح المبین ۲۲ شهید والامقام تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده‌است که ۱۶ دانش آموز و یک معلم از این شهیدان از یک آموزشگاه بودند و امروز این آموزشگاه به نام شهدای فتح المبین مزین است و مزار مطهر ۲۲ رزمنده‌ای که در عملیات غرور آفرین فتح المبین از این شهرستان به درجه رفیع شهادت نائل شدند در گلزار شهدای این شهرستان قرار دارد

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان گناوه با اشاره به اسامی ۲۲ شهید گلگون کفن شهرستان در عملیات فتح المبین گفت: شهیدان عبدالرحیم احمدزاده، نصرالله احمدی، غلامحسین تیموری، شهریار ارجمند، بهروز بهروزی، حیدر تباشیر، عبدالحسین ثقفیان، عبدالطیف حیدرزاده، حر خسروی، ناصر داودی، اکبر دهدشتی، ماندنی محمدی، فریدون زنگی، مصطفی سراجی، بهادر شهریاری، محمد عباسی رضایی، محمد غلامی، عبدالحسین مرادی، عباس یوسفی، محمود حاج، عبدالله لیراوی، حسین مرادی ۲۲ شهید والامقام از شهرستان گناوه بودند که در این عمیات به فیض شهادت نائل شدند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گناوه گفت: همگان در قبال خون شهدا مسئولیت داریم و وظیفه داریم تا ادامه دهنده راه آنها باشیم و از آرمان‌های امام راحل، شهدا و دستاوردهای انقلاب با اتحاد و انسجام حفاظت و پاسداری کنیم.

امروز و در شرایطی که دشمنان می‌کوشند فضای مسموم و غبارآلود پیش روی نسل جوان و نوجوان قرار دهند و بر افکار آنها با ترفندهای گوناگون تسلط یابند، مکتب و راه شهدا و عوامل عبور پیروزمندانه ملت ایران در آن دوران غرورآمیز و دستیابی نظام اسلامی به موفقیت، پیشرفت‌ها و دستاوردهای تاریخ ساز و عبور سر افرازانه از گذرگاه‌های پرخطر و پر فتنه تاریخی پس از جنگ تحمیلی می‌تواند چرغ راه و راهنمای نسل جوان و نسل‌های آینده باشد تا در پیمودن ادامه مسیری که گام به گام آن رنگین به خون لاله‌های پرپر و بهترین فرزندان این دیار و یادگار فداکاری‌ها و از جان گذشتگی‌های بی شمار است، راه را گم نکنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1105245

مهمترین اخبار ایران و جهان: