نیوز سیتی!
10 خرداد 1402 - 15:59

باغات قصردشت شیراز به کمتر از ۳ هزار هکتار رسیده است

شیراز-مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز گفت: تخریب و تغییر کاربری باغ‌های قصر دشت شیراز موجب شده که تنها سه هزار هکتار از این باغات باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ذبیح الله سیروسی پیش از ظهر چهارشنبه در خصوص این خبر بیان کرد: بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان اخیراً حفظ و حراست و برخورد با تخلفات در این باغ‌ها چند صد ساله به عهده قرارگاه حفاظت اراضی باغ‌های قصر دشت گذاشته شده است.

وی با اشاره به بُعد گردشگری باغات قصر دشت، تصریح کرد: باغ‌های قصر دشت سرمایه‌ای است که سالیان با زحمات کشاورزان و خاک و آب شیراز به وجود آمده و قطعاً با وجود این درختان چند صد ساله در مرکز شهر از چنبره آلودگی هوا بر ریه‌های شهر جلوگیری شده است به نحوی که برخلاف سایر کلانشهرهای کشور تعداد روزهای آلودگی هوای فراتر از حد استاندارد در سال را به صفر نزدیک ساخته است.

سیروسی با ابراز تأسف از اینکه چند سالی این باغ‌ها دستخوش سوء‌استفاده‌های افراد سودجو قرار گرفته، افزود: افرادی با استفاده از رانت و یا نفوذ نسبت به تغییر کاربری باغ‌ها، خشک کردن درختان و ساختمان‌سازی اقدام کرده‌اند تا آنجا که بر اساس آمارها و عکس‌های هوایی رشد کلان‌شهر شیراز در دو، سه دهه اخیر به نحوی بوده که از ده‌ها هزار هکتار باغ‌های سرسبز اطراف و داخل شیراز اکنون کمتر از سه هزار هکتار باغ در اطراف شهر و قصر دشت باقی مانده است.

وی ادامه داد: بنا به آمارهای جدید از مساحت فعلی گروه یک باغ‌های قصر دشت حاکی از مساحت حدود هزار هکتاری است که حفظ این میراث چند صد ساله به عهده همه مسئولان و مردم این کلان‌شهر است.

سیروسی به تشریح جزئیات عملیات همپوشان این قرارگاه از ابتدای سال جاری پرداخت و گفت: جمعاً از ابتدای امسال تاکنون در باغ‌های قصر دشت؛ هشت مورد ساختمان و ۲۹ مورد دیوارکشی تخریب و قلع و قمع شدند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1252801

مهمترین اخبار ایران و جهان: