نیوز سیتی!
10 بهمن 1401 - 19:04

قالیباف: گروه دوستی پارلمانی مالزی و ایران به زودی تشکیل می‌شود/ رئیس مجلس مالزی: ایران یکی از اولویت‌های ما در حوزه توسعه روابط تجاری است

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس مجلس مالزی گفت: امیدوارم به زودی گروه دوستی پارلمانی مالزی و ایران تشکیل شده و بتوانیم روابط خوبی را در سطح دو پارلمان برقرار کنیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری هفدهمین اجلاس اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که در الجزیره پایتخت الجزایر برگزار شد، با «خالد جوهری عبدل» رئیس مجلس مالزی، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن تبریک به همتای خود که به تازگی به عنوان رئیس جدید مجلس مالزی فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: امیدوارم به زودی گروه دوستی پارلمانی مالزی و ایران تشکیل شده و بتوانیم روابط خوبی را در سطح دو پارلمان برقرار کنیم. البته در دوره های مختلف روابط وسیع و عمیقی در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و گردشگری با مالزی داشته ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه هیأت های دو کشور در بخش های مختلف رفت و آمدهای زیادی داشته اند، اظهار کرد: ما به عنوان دو کشور مسلمان و آسیایی می‌توانیم موضوعات مد نظر خود را در قالب روابط دوجانبه در سطح بین‌المللی به ویژه درAPA  (مجمع عمومی پارلمان‌های آسیایی)، IPU (اتحادیه بین‌المجالس جهانی) و PUIC (اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی) دنبال کرده و مسائل مربوط به کشورهای مسلمان و آسیایی را در حوزه روابط پارلمانی پیگیری کنیم.

قالیباف با اشاره به تحریم های ظالمانه علیه ایران تاکید کرد: با وجود این تحریم ها ما بیش از 70 میلیارد دلار تراز اقتصادی در حوزه های مختلف تجارت در عرصه بین‌المللی داریم که امیدواریم همکاری های خود را با کشور دوست، برادر و مسلمان، مالزی توسعه داده و بخش های خصوصی و دولتی به صورت مستقیم و از طریق تهاتر کالا با یکدیگر کار کنند.

وی در ادامه با اشاره به امکانات کشورمان در حوزه فراورده‌های پتروشیمی و صنایع و امکان برقراری همکاری در این زمینه‌ها، بیان کرد: همچنین می‌توانیم در حوزه گردشگری با یکدیگر تعامل کنیم که در این حوزه و همچنین در بخش تحصیلی، اولویت اول ما استفاده از گزینه های جوان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر تنظیم موافقتنامه هایی میان دو کشور در حوزه های مختلف تجاری و ارزهای ترجیحی برای تسهیل امور تجار ایران و مالزی، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم موافقتنامه هایی میان دو کشور داشته باشیم تا تحریم نتواند مشکلی برای مبادلات دو کشور ایجاد کنم، از این رو مثلا می‌توانیم با استفاده از پول‌های دو کشور و یا از ارزهای دیگر تجارت کنیم که قطعا سطح روابط اقتصادی و تجاری را افزایش می‌دهد.
 
رئیس مجلس مالزی: ایران یکی از اولویت‌های مالزی در حوزه توسعه روابط تجاری است

جوهری عبدل نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با قالیباف در حاشیه این نشست، گفت: بنده کارنامه شما را مطالعه کرده و در جریان اقدامات و خدمات شما به عنوان یک فرد ارزنده هستم. با توجه به روابط دیرینه میان دو کشور و برقراری تجارت از سال های دور، موضوعات مورد مشترکی میان دو طرف وجود دارد.

رئیس مجلس مالزی با بیان اینکه دانشجویان ایرانی زیادی در مالزی مشغول تحصیل هستند، اظهار کرد: تمایل زیادی برای سفر به ایران دارم چرا که تمدن کشور شما را مطالعه کرده ام.

وی در ادامه با اشاره به آغاز دوره نخست وزیری انور ابراهیم در مالزی که به تازگی دولت جدید خود را تشکیل داده است، گفت: رئیس جمهور ما قصد دارد با حضور در مسند نخست وزیر، مالزی را به وضعیت عادی خود بازگرداند که در این مسیر ایران یکی از اولویت ها برای حوزه تجارت است لذا بی صبرانه در انتظار برقراری روابط میان دو پارلمان هستیم.

جوهری عبدال با بیان این که نحوه رفتار غرب با شما را درک می کنیم اضافه کرد: در حال حاضر در قالب دولت جدید تلاش داریم این تفکر و اندیشه که غرب همه چیز است را کنار گذاشته و قصد داریم به نیروی ملت خود اتکا کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه جوانان می توانند نحوه تفکر ما نسبت به غرب و خودمان را تغییر دهند، اظهار کرد: از این رو در حال حاضر برنامه هایی وجود دارد که نمایندگان جوان مجلس را برای بازدید از کشورهای متعدد اعزام کنند و ایران یکی از این مقاصد است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1008401

مهمترین اخبار ایران و جهان: