نیوز سیتی!
03 بهمن 1401 - 01:09

آلمان و فرانسه مکانیسم گازی مشترک ایجاد می کنند

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که این کشور و آلمان برای همکاری در مکانیسم های مشترک خرید گاز  همکاری می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه روز یکشنبه گفت فرانسه و آلمان توافق کرده‌اند که بر روی مکانیسم‌های مشترک خرید گاز با یکدیگر همکاری کنند.

او در کنفرانس خبری مشترک با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم روی مکانیسم‌های مشترک خرید گاز با هم کار کنیم.»

از سال ۲۰۲۱، قیمت انرژی در کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از روند جهانی افزایش یافته است. همچنین پس از آغاز جنگ در اوکراین در ماه فوریه و تصویب چندین بسته تحریمی علیه مسکو از سوی غرب، قیمت انرژی خیلی سریع رشد کرده و بسیاری از دولت‌های اروپایی را مجبور به توسل به اقدامات اضطراری کرده است.

از سوی دیگر، کاهش شدید واردات گاز از روسیه بحران بی‌سابقه‌ای را در آلمان و به طور کلی اتحادیه اروپا ایجاد کرده است. درگیری نظامی روسیه با اوکراین باعث تحریم همه‌جانبه غرب علیه مسکو شده و در این بین نفت و گاز این کشور نیز هدف قرار گرفته است که این مسئله به افزایش قیمت نفت و گاز در اتحادیه اروپا و بازار جهانی منجر شده است.

اتحادیه اروپا به دنبال جایگزینی برای گاز طبیعی روسیه است زیرا متعهد شده است به وابستگی خود به تأمین انرژی از روسیه پایان دهد. کشورهای اروپایی به بهانه جنگ اوکراین تحریم‌های بی سابقه‌ای را علیه صادرات انرژی روسیه وضع کردند اما خود بیشترین آسیب را در این زمینه متحمل شدند. در این میان آمریکا ذینفع اصلی بحران انرژی اروپا است و این کشورها مجبور هستند منابع انرژی این کشور را به بهای گزاف وارد کنند.

از سوی دیگر آلمان در تلاش برای جبران قطع گاز دریافتی از روسیه، به سمت واردات این منبع انرژی از آمریکا روی آورده است.

آلمان، که همانند دیگر کشورهای اروپایی به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه از دسترسی به گاز این کشور محروم شده، اولین نفتکش حامل گاز مایع (ال ان جی) را از ایالات متحده دریافت کرد.

دولت برلین این اقدام را در راستای تلاش‌های گسترده خود برای یافتن جایگزین منابع انرژی، در پیش گرفته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 991801

مهمترین اخبار ایران و جهان: