نیوز سیتی!
14 دی 1401 - 12:07

تلاش برای بیرون راندن روسیه از خاورمیانه محکوم به شکست است

نماینده ویژه وزارت امور خارجه روسیه در امور حل و فصل اوضاع خاورمیانه گفت: هرگونه تلاش غرب برای بیرون راندن این کشور از خاورمیانه، تأثیرگذاری بر روابط مسکو با کشورهای منطقه و حذف روسیه از روند حل بحران‌ها در آنجا محکوم به شکست است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر سافرانکوف"، نماینده ویژه وزارت خارجه روسیه در امور حل و فصل مسائل خاورمیانه امروز، چهارشنبه تاکید کرد که هرگونه تلاش کشورهای غربی برای بیرون راندن روسیه از منطقه خاورمیانه و تأثیرگذاشتن بر روابط این کشور با کشورهای این منطقه محکوم به شکست است.

این دیپلمات روس در گفتگو با این خبرگزاری افزود: «من معتقدم که هرگونه تلاش برای بیرون راندن روسیه از منطقه و تأثیرگذاری بر روابط ما با کشورهای منطقه‌ و حذف کردن روسیه از روند حل و فصل مناقشه فلسطین-اسرائیل یا هر بحران دیگری در خاورمیانه، یک سیاست «بیهوده» و شکست خورده خواهد بود.»

سافرانکوف یادآور شد که ایالات متحده خود تصمیم گرفت تا از فعالیت گروه چهارجانبه در مورد حل و فصل مناقشه خاورمیانه که شامل اتحادیه اروپا، روسیه، آمریکا و سازمان ملل متحد است، کنار برود و به تلاش در چارچوب این گروه علاقه نداشت. به عقیده وی، مقامات واشنگتن از این طریق قصد دارند پرونده مناقشه اعراب و اسرائیل را به طور کامل "خصوصی" کنند. این مقام وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد، در حالی که تلاش برای "باز کردن چنین گره‌های پیچیده مناقشاتی" به تنهایی یک ماموریت غیرممکن بوده و نشان داده که موثر نخواهد بود. 

پیش از این، یوری اوشاکوف، مشاور رئیس جمهوری روسیه در مسائل بین المللی، یادآور شده بود که فدراسیون روسیه در حال حاضر در حال تقویت روابط خود با کشورهای منطقه خاورمیانه، جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و دیگر کشورهای جهان عرب و اسلام به طور کلی است و این وضعیت گواه بر آن است که با اطمینان می توان گفت روابط تجاری روسیه با این کشورها و این منطقه از جهان از سال 2020 به این طرف از تجارت با اروپا پیشی گرفته است.

به گفته اوشاکوف، همانطور که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین نیز یادآور شده هدف مسکو یافتن شرکای قابل اطمینان در مناطق دارای رشد سریع اقتصادی جهان - در قاره آسیا، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا است.

پیش از این، در اواخر ماه دسامبر، پل پیلار، تحلیلگر کهنه کار آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده، گفته بود که واشنگتن باید از تجربه مسکو در ایجاد روابط دیپلماتیک متقابلاً سودمند با کشورهای منطقه خاورمیانه درس بگیرد. 

در همین رابطه، سناتور روس آلکسی پوشکوف به این واقعیت اشاره کرد که اقدامات عجولانه و تهاجمی ایالات متحده و متحدانش در منطقه خاورمیانه چه عواقبی برای جهان در پی داشت. وی به عنوان نمونه به حملات تروریستی داعش و طرفدارانش در کشورهای اروپایی و همچنین پیامدهای مخرب بی ثباتی اوضاع در لیبی، عراق، سوریه و افغانستان یاد کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 954389

مهمترین اخبار ایران و جهان: