نیوز سیتی!
19 دی 1401 - 11:12

دورنمای روابط اروپا و روسیه/ آماده سازی بسته جدید تحریم‌های ضدروسی

نماینده فرانسه در پارلمان اروپا امکان تجدید نظر در روابط با مسکو در درازمدت، بویژه در عرصه انرژی را بعید ندانست، همچنین اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، دورنمای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و گسترش بیشتر ناتو به سمت شرق را مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "تری ماریانی"، نماینده فرانسه در پارلمان اروپا در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا» ابراز عقیده کرد که پارلمان اروپا ممکن است روی اعمال بسته های جدید تحریمی علیه روسیه کار کند، هرچند تحریم‌های ضد روسی تأثیر منفی بر خود کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد و آنها  به این دلیل با بحران‌های تورمی و کمبود انرژی مواجه شده‌اند. به عقیده وی، در این زمینه، اتحادیه اروپا نیاز به احیای روابط خود با مسکو به ویژه در زمینه تامین انرژی در دورنمای آینده دارد.

در عین حال وی اعتراف کرد که کمیسیون اروپا در حال حاضر در حال کار بر روی بسته های جدید اعمال محدودیت‌ها برای روسیه است، هرچند دستیابی به اجماع در مورد محدودیت های بعدی هر بار دشوارتر از قبل می شود.

این سیاستمدار  یادآور شد،کمیسیون اروپا در حال کار بر روی بسته های تحریمی جدید علیه روسیه است که در رابطه با تشدید درگیری‌های نظامی در اوکراین در نظر گرفته شده است. بدیهی است کار بر روی بسته دهم و احتمالا یازدهم و حتی دوازدهم تحریم ها ادامه دارد. اما باید توجه داشت که هر بار دستیابی به اتفاق آراء اعضای شورای اروپا سخت‌تر از قبل می‌شود، زیرا چنین سیاستی در تضاد با منافع ملی خود دولت‌های اروپایی است.

این نماینده پارلمان اروپا اعمال تحریم ها را یک دور باطل خواند و افزود که آنها یک هدف سیاسی روشن یا یک استراتژی موثر را دنبال نمی کنند. وی گفت: ما شاهد یک بازی یک طرفه هستیم که می‌توان آن را این‌طور خلاصه کرد: اقدامات محدود کننده تحریم‌های تلافی‌جویانه را در پی دارند و منافع حیاتی هر کشوری به طور فزاینده‌ای در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

اوکراین معیارهای عضویت در اتحادیه اروپا را ندارد

تری ماریانی  در پاسخ به سئوال دیگری، در خصوص چشم انداز پذیرش اوکراین به عنوان عضو جدید خانواده اتحادیه اروپا یادآور شد که این کشور با معیارهای پیوستن به اتحادیه اروپا فاصله بسیار زیادی دارد. 

نماینده پارلمان اروپا از فرانسه توضیح داد: پروسه عضویت در اتحادیه اروپا بسیار طولانی و پیچیده است. اوکراین تا رسیدن به معیارهای مورد نظر فاصله زیادی دارد و عدم رعایت آن باید مانع از کسب وضعیت نامزدی کشور نامزد شود. مسائلی مانند عدم آزادی مطبوعات، سطوح بالای فساد مالی، ضعف نهادهای دولتی - همه اینها عواملی هستند که حتی قبل از سال 2014 برای اوکراین مشکل ساز بود و نه تنها بهبود نیافته، بلکه وخامت بیشتری پیدا کرده است.

به عقیده این سیاستمدار فرانسوی، در واقع وظیفه بین المللی اوکراین این است که پلی بین جهان روسیه و اروپای غربی باشد و هر آنچه بر خلاف این «شواهد جغرافیایی و تاریخی» باشد، به عاملی برای آشفتگی بین المللی تبدیل خواهد شد.

 امکان گسترش بیشتر ناتو بسیار بعید است

نماینده فرانسه در پارلمان اروپا همچنین ابراز عقیده کرد، بعید است که بعد از تصمیم سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو، دیگر کشورهای اروپایی مانند اتریش، ایرلند، مالت و سوئیس به اتحاد آتلانتیک شمالی بپیوندند. وی گفت: من دلیلی برای پیوستن این کشورها به ناتو نمی بینم. اتریش اصل بی طرفی را به عنوان سنگ بنای سیاست خارجی خود قرار داده، سوئیس نیز به این موضع گیری تاریخی خود پایبند است. و در مالت و ایرلند، عضویت در ناتو هرگز یک تصمیم چندان محبوب برای مردم آنها نبوده است.

ماریانى یادآور شد: علاوه بر این، این سوال در مورد جذابیت این بلوک بیدن شکل مطرح می شود.  به عنوان مثال،  حضور فرانسه در فرماندهی مشترک ناتو، مسلماً مزایای فنى در پی دارد، اما این امر در عرصه سیاست بین المللی براى پاریس «هزینه زیادی» داشته است.

امکان آغاز مذاکرات روسیه در مورد تامین گاز اروپا

این سیاستمدار فرانسوی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: من فکر می کنم که مذاکرات در مورد عرضه گاز روسیه ممکن است ظرف چند ماه آینده آغاز شود. در حال حاضر، پایتخت‌های اروپایی از خشم واشنگتن یا باج‌گیری از سوی ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین بسیار می‌ترسند. ضمن اینکه اکنون در اروپا، زمستان کاملاً معتدل است، به این معنا که مردم اروپایی هنوز تحت تأثیر قطع برق قرار نگرفتند.

به گفته این نماینده پارلمان اروپا، کشورهای اروپایی شاهد هستند که استراتژی آنها برای اجتناب از تماس با روسیه در بلندمدت امکان پذیر نیست: گاز طبیعی مایع (LNG) آمریکا بسیار گران است، جایگزین های یافت شده هنوز موثر نیستند، و به نظر می رسد خریدهای گروهی کارساز نیست.
وی افزود: این وضعیت به ما یادآوری می کند که فدراسیون روسیه همسایه ما و شریکی قابل اطمینان است و در دراز مدت باید در روابط خود با مسکو، بویژه در عرصه انرژی تجدید نظر کنیم. این امر ما را از وابسته شدن به کشورهای نامناسب و غیر قابل اعتمادتری مانند قطر که به تازگی برای دور شدن از روسیه به آنها نزدیک‌تر می‌شویم، رها خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 964901

مهمترین اخبار ایران و جهان: