نیوز سیتی!
04 بهمن 1401 - 21:51

«توریسم درمانی» پیشران توسعه غرب کشور

استان کرمانشاه به واسطه برخورداری از ظرفیت‌های درمانی گسترده و مرز مشترک با کشور عراق می تواند از «توریسم درمانی» برای توسعه اقتصادی هرچه بیشتر استان کمک کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سمیه نوری: بر اساس آنچه تاکنون گفته شده استان کرمانشاه به عنوان یک استان مرزی سرشار از ظرفیت و فرصت‌هایی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در تمامی حوزه‌ها به‌ویژه اقتصادی سود بخش و اثربخش گونه عمل کند، این استان که با داشتن حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و همسایگی با استان‌های کردستان، لرستان، ایلام، همدان موقعیت‌های مناسبی دارد از دیرباز تاکنون ظرفیت‌های مغفول مانده‌ای به واسطه مرزی بودن و وقوع جنگ هشت سال دفاع مقدس داشته است.

با این وجود امروزه استان کرمانشاه تلاش می‌کند بر اساس قابلیت و ظرفیت همه جانبه خود در مرز کشور و به دلیل همجوار بودن با بخش عربی و کردی عراق در راستای شکوفایی پتانسیل‌های خود گام‌های مؤثر بردارد، یک اصطلاحی که این روزها در استان‌های مرزی زمزمه‌های آن به گوش می‌رسد اصطلاح و واژه «توریسم درمانی یا گردشگری سلامت» است که به ارزآوری و پیشرفت اقتصادی کشور کمک شایانی خواهد کرد.

طبق آمار در حال حاضر کشورهای ترکیه، هند و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشترین موفقیت را در جذب و پذیرش بیماران عراقی داشته‌اند این در حالی است که گردشگران سلامت از کردستان عراق و یا بخش مرکزی عراق تنها با طی کردن مسافتی ۵ تا ۶ ساعته می‌توانند برای درمان به استان کرمانشاه رجوع کنند و در صرف هزینه و وقت خود صرفه جویی بیشتری داشته باشند.

ظرفیت بالای استان کرمانشاه برای خدمات‌رسانی فوق تخصصی و آموزشی در غرب کشور، نزدیکی به کشور عراق و اقلیم کردستان، طبیعت بکر ازنظر تنوع گیاهان دارویی و متخصصین بی نظیر در غرب کشور باعث شده که استان کرمانشاه بهترین مکان برای سرمایه گذاری در زمینه‌های ساخت بیمارستان، توریسم درمانی، شهرک سلامت، تولید تجهیزات بیمارستانی و داروسازی باشد.

بهره برداری حداقل ۱۵ کشور همسایه از دستاوردهای درمانی ایران در قالب گردشگری سلامت

استفاده از ظرفیت و پتانسیل گردشگری سلامت در کشور به گونه است که مورد تاکید بسیاری از مقامات کشوری قرار گرفته و بر همین اساس طی روزهای گذشته آیت الله سید ابراهیم رئیسی با تاکید بر اهمیت و لزوم توجه این ظرفیت، اظهار کرد: امروز دستاوردهای پزشکان و متخصصان ما در حوزه بهداشت و درمان پشتوانه ارزشمندی برای اقدامات علمی و فناوری پایه است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از خدمات سلامت ایران از کشورهای اروپایی بهتر و به‌صرفه‌تر است، افزود: امروز از گوشه و کنار دنیا می‌شنویم که به این پیشرفت‌ها توجه دارند چرا که دستاوردهای متخصصان ما برای دیگر نقاط دنیا نیز قابل استفاده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز رسماً اعلام می‌کنم که استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی جمهوری اسلامی ایران از کشورهای اروپایی بهتر و به صرفه‌تر است، گفت: این ادراک با سخنرانی و حرف ایجاد نشده بلکه با اقدام و عمل پدید آمده است و امروز مردم حداقل ۱۵ کشور همسایه در قالب گردشگری سلامت از خدمات متخصصان، پزشکان و کادر درمان ما بهره می‌برند و مبلغ دستاوردهای پزشکی ایران نیز هستند.

رئیسی تاکید کرد: این جایگاه با کیفیت را باید با تلاش مضاعف ارتقا داد و مردم را از نتایج آن بهره‌مند ساخت؛ این نوع گره‌گشایی از زندگی مردم جایگاه بسیار ارزشمندی دارد.

رشد و توسعه گردشگری سلامت عامل کمک کننده به اقتصاد کشور

محمدرضا ترجمان رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز چندی پیش طی سفر خود به استان کرمانشاه و حضور در کارگاه آموزشی یک روزه گردشگری سلامت که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: کشور ما پتانسیل‌های بسیار خوبی در حوزه توریسم درمانی دارد که باید زیرساخت‌های آن تقویت شود.

وی افزود: گردشگری سلامت با کمک به ارزآوری و کاهش وابستگی به صادرات نفتی، اشتغالزایی و معرفی توانمندی‌های پزشکی، در اقتصاد کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: بر اساس رتبه بندی اعلام شده استان کرمانشاه جز ۱۰ استان برتر کشور در حوزه توریسم سلامت است و امیدواریم با بهره گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در آینده پیشرفت بسیار چشمگیری در این حوزه داشته باشد.

«توریسم درمانی» پیشران توسعه غرب کشور

وی ادامه داد: با اجرای برنامه‌های کاربردی و تقویت زیرساخت‌های لازم در استان‌های هدف گردشگری سلامت تمام تلاش خود را در راستای رشد گردشگری سلامت و تبدیل شدن ایران به عنوان قطب گردشگری سلامت در منطقه خواهیم داشت.

کرمانشاه می‌تواند به قطب گردشگری سلامت غرب کشور تبدیل شود بر اساس آنچه که از اهمیت‌های گردشگری سلامت و توسعه این حوزه مطرح شد به سراغ مسئولان استانی و گفته‌های آنها رفته و اقدامات و برنامه‌های مورد نظر در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.

برنامه تشکیل کارگروه با محوریت گردشگری به زودی در کرمانشاه

در همین راستا محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه در تازه‌ترین جلسات و نشست‌های خود با مسئولان استانی با تاکید به تقویت حوزه گردشگری استان کرمانشاه، اظهار کرد: یکی از محورهای اصلی اشتغالزایی توسعه حوزه گردشگری است که با توجه به ظرفیت‌های گسترده کرمانشاه در زمینه جذابیت‌های طبیعی، تاریخی و واقع شدن در مسیر کربلا و همجواری با کشور عراق، حوزه گردشگری در کوتاه مدت می‌تواند به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در مقیاس قابل توجه، کمک کند.

وی تاکید کرد: با توجه به این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود یک برنامه مدون و با نگاهی همه جانبه برای رشد حوزه گردشگری با دورنمای تبدیل کرمانشاه به یک استان گردشگری تدوین شود.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: کارهای مهم و بزرگی برای توسعه گردشگری استان در نظر گرفته شده که فراخوان ملی گردشگری برای شناسایی ظرفیت‌های گردشگری استان یکی از این برنامه‌ها است و همچنین اقدام لازم برای برگزاری جشنواره ملی و منطقه‌ای گردشگری در استان را انجام خواهیم داد.

«توریسم درمانی» پیشران توسعه غرب کشور

صحرایی با اشاره به اینکه نیازمند یک نقشه جامع گردشگری بر اساس نقشه استان خواهیم بود، ادامه داد: باید یک کار فراگیر در حوزه گردشگری استان انجام شود و برای درگیر شدن همه دستگاه‌ها در موضوع گردشگری به زودی یک کارگروه بزرگ در استان با محوریت گردشگری تشکیل خواهد شد و در این کارگروه وظیفه هر کدام از دستگاه‌ها مشخص می‌شود و همه باید نسبت به انجام تعهدات خود باید پاسخگو باشند.

وی با تاکید بر تأثیرات حوزه گردشگری بر اشتغال استان کرمانشاه، گفت: عراق یک فرصت کم نظیر برای کرمانشاه و مانند دریای خزر برای استان‌های شمال کشور است که باید از مزیت‌های بزرگ آن در حوزه‌های مختلف گردشگری، تجاری، پزشکی، فرهنگی و اجتماعی برای پیشرفت کرمانشاه استفاده کرد.

صدور مجوز احداث ۲ هتل بیمارستان جدید در کرمانشاه برای رونق گردشگری سلامت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای گسترش و توسعه گردشگری سلامت در استان کرمانشاه، اظهار کرد: استان کرمانشاه به دلیل موقعیتی که در پی مرزی بودن دارد اقدامات لازم را در جهت توسعه صنعت توریسم سلامت پیگیری کرده است.

وی با اشاره توسعه زیر ساختی مربوط به حوزه گردشگری سلامت در استان کرمانشاه، افزود: با پیگیری‌های انجام شده و همکاری لازم با سایر بخش‌های مربوطه صدور مجوز برای ۲ بخش مربوط حوزه گردشگری سلامت شامل تأسیسات گردشگری و دفاتر خدماتی مسافرتیِ این حوزه انجام گرفته است.‌

سهیلی با اشاره به افتتاح هتل بیمارستان حکیم، تصریح کرد: تاکنون ۲ هتل بیمارستان در استان کرمانشاه احداث و در پی اجرای فاز توسعه آن هستیم و هتل بیمارستان ماد به عنوان پروژه مهم گردشگری سلامت نیز تاکنون با پیشرفت ۸۰ درصدی به لحاظ فیزیکی همراه بوده که احتمالاً تا یال آینده افتتاح خواهد شد.

«توریسم درمانی» پیشران توسعه غرب کشور

صدور مجوز گردشگری سلامت برای ۱۶ دفتر خدمات مسافرتی در کرمانشاه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه گفت: یکی از برنامه‌های حوزه گردشگری برگزاری فم تور برای فعالین گردشگری عراق است که در سال‌های گذشته چندین مرتبه برگزار و عاملی برای رشد این حوزه شده است.

سهیلی ادامه داد: با توجه به اهمیت بالای گردشگری سلامت در استان کرمانشاه تاکنون به ۱۶ دفتر خدماتی مسافرتی مجوزهای لازم برای فعالیت در این حوزه داده شده است.

وی در پایان به صدور مجوز احداث ۲ هتل بیمارستان دیگر در کرمانشاه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: مقدمات لازم برای این کار در حال انجام بوده که این ۲ هتل بیمارستان توسط بخش خصوصی احداث خواهند شد.

۳ مرکز درمانی کرمانشاه آماده پذیرش گردشگران سلامت

پرویز صوفیوند معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: استان کرمانشاه به دلیل مراجعات قابل توجهی که از استان‌های همجوار در بحث درمانی دارد زیر ساخت‌هایی نسبتاً آماده دارد.

وی افزود: به دلیل پذیرش بیماران خارج از استان و حتی خارج از کشور در حال حاضر در سه بیمارستان امام علی (ع)، امام رضا (ع) و امام خمینی (ره) فضای پذیرش آماده است.

پرویز صوفیوند معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود در حوزه مراجعات بیماران خارجی اجرای تعرفه‌های پزشکی است که به دلیل عدم تطابق میزان هزینه دریافتی پزشکان در قبال معاینه بیماران با میزان هزینه‌های پرداخت شده از سوی بیماران است که همین امر موجب عدم اشتیاق پزشکان به مشارکت می‌شود.

وی با اشاره به لزوم رفع مشکلات موجود در حوزه گردشگری سلامت استان کرمانشاه، گفت: با توجه به بررسی و شناخت مشکلات در صدد رفع مشکلات بوده تا به گسترش بیشتر این حوزه کمک شود و زمینه جذب را در حوزه درمان افزایش دهیم.

وی در پایان به حضور دانشجویان سایر کشورهای همجواری در دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد و اضافه کرد: حضور این دانشجوها عاملی برای تبلیغات بیشتر کشورهای آنها در حوزه درمانی محسوب می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 996089

مهمترین اخبار ایران و جهان: