نیوز سیتی!
15 دی 1401 - 12:19

دیدار سفرای آمریکا، چین و ایتالیا با سرپرست وزارت خارجه ازبکستان

سفرای آمریکا، چین و ایتالیا در شهر «تاشکند» با سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «جاناتان هنیک» سفیر آمریکا، «جیانگ یان» سفیر چین و «آگوستینا پینا» سفیر ایتالیا در تاشکند در شهر «تاشکند» با «بختیار سعیداف» سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در دیدار سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان با سفیر آمریکا خاطرنشان شد که در سال‌های اخیر همکاری‌های همه جانبه دو کشور در زمینه‌های سیاسی و امنیتی، تجاری و اقتصادی و تبادلات فرهنگی با سرعت گسترش می‌یابد، همچنین گفت و گوی فعال بین پارلمان‌های دو کشور انجام می‌گیرد.

طرفین بر آمادگی خود برای اجرای همه جانبه توافقات به دست آمده در چارچوب دومین نشست دیالوگ شراکت راهبردی بین ازبکستان و آمریکا در دسامبر ماه سال 2022 میلادی تاکید کردند.

در این دیدار طرفین، همچنین در مورد برگزاری مراسم‌ها در سطح دوجانبه و در قالب C5+1 تبادل نظر کردند.

«بختیار سعیداف» و «جیانگ یان» در دیداری چشم انداز تحکیم شراکت راهبردی همه جانبه بین دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله اجرای توافقات به دست آمده در چارچوب سفر رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به ازبکستان در سپتامبر ماه سال 2022 میلادی را مورد بررسی قرار دادند.

در این دیدار برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری، حمل و نقل و مخابراتی توجه خاص شد.

طرفین در مورد ابعاد عملی همکارهای متقابل در چارچوب سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای و دیگر ساختارهای چندجانبه تبادل نظر کردند.

همچنین برنامه و دستور کار مراسم‌های قریب الوقوع در قالب‌های دوجانبه و چند جانبه مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار، مسایل مورد علاقه طرفین نیز بررسی شد.

سعیداف همچنین با «آگوستینا پینا» سفیر ایتالیا در این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار مسایل روز دستور کار ازبکستان و ایتالیا مورد بررسی قرار گرفت. طرفین پیشنهاداتی را در مورد برنامه و دستور کار مراسم‌های مشترک قریب الوقوع در سطوح مختلف از جمله رایزنی‌های منظم سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه و دیالوگ در قالب «ایتالیا و آسیای مرکزی» را مورد بررسی قرار دادند.

مقامات دو کشور بر اهمیت توسعه گفت‌وگو بین نهادهای قانون‌گذاری دو کشور، سازماندهی سفرهای متقابل نمایندگان پارلمان و توسعه عملکرد گروه‌های دوستی بین پارلمانی تاکید کردند.

در این دیدار برای توسعه دیپلماسی اقتصادی توجه خاص شد. طرفین علاقه متقابل خود را برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی، اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری مشترک و افزایش صادرات کالاهای ازبکستان به بازار ایتالیا ابراز داشتند.

در این دیدار همچنین در مورد تحکیم روابط فرهنگی و آموزشی تبادل نظر شد.

علاوه بر این، در مورد تشدید همکاری‌‍‌های متقابل بین وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور توافق به دست آمد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 956401

مهمترین اخبار ایران و جهان: