نیوز سیتی!
25 آذر 1401 - 05:46

کاخ سفید: اخراج روسیه از شورای امنیت ممکن نیست

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه امکانی برای اخراج روسیه از شورای امنیت وجود ندارد نسبت به این موضوع ابراز تاسف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، کاخ سفید از ممکن نبودن اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خبر داد و نسبت به این موضوع ابراز تاسف کرد.

بر اساس این گزارش، کارین ژان پیر سخنگوی کاخ سفید روز پنج شنبه در نشستی خبری گفت: اگر راهی برای پایان دادن به عضویت روسیه در شورای امنیت وجود داشت ما فوراً از آن استفاده می‌کردیم. متاسفانه ما هیچ امکانی برای تغییر مقررات سازمان ملل متحد مشاهده نمی‌کنیم.

سخنگوی کاخ سفید در عین حال افزود که تلاش‌های دولت آمریکا بر منزوی کردن روسیه در سکوهای بین المللی و مواخذه آن به دلیل رویدادهای اوکراین متمرکز است.

«استیو کوهن» و «جو ویلسون» دو نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا پیش نویس طرحی را ارائه کرده بودند که در آن از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواسته شده بود برای اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل درپی عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین تلاش نماید.

لازم به ذکر است که ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می‌گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است. به نوشته اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از هشت سال تحت نسل‌کشی و آزار و اذیت رژیم کی‌یف قرار داشتند».

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته بود که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از ۸ سال تحت نسل کشی و آزار و اذیت رژیم کی یف قرار داشتند».

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است.

این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، اقدامات غرب علیه روسیه را «جنگ اقتصادی» خواند و تأکید کرد: غرب تحریم‌های تهاجمی و بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه به اجرا گذاشت که هدف آن از بین بردن اقتصاد ما در کوتاه مدت، سرقت ذخایر ارزی ما، سقوط پول ملی (روبل) و ایجاد تورم ویرانگر بود، اما غرب به هیچیک از این اهداف نرسید.

پوتین که در نشست ویدئو کنفرانس شورای توسعه راهبردی و پروژه‌های ملی روسیه سخنرانی می‌کرد، گفت: تهاجم بی‌سابقه‌ای علیه روسیه آغاز شد تا اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار دهد؛ اما محاسبات غرب برای نابودی اقتصاد روسیه محقق نشد.

وی تصریح کرد: روبل در سال ۲۰۲۲ به یکی از قوی‌ترین ارزهای جهان تبدیل شد، این امر از جمله به دلیل پرداخت بهای گاز به روبل محقق شد. صادرات نفت به کشورهای شریک تقریباً یک چهارم افزایش یافته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 913601

مهمترین اخبار ایران و جهان: