نیوز سیتی!
28 دی 1401 - 11:48

تحولات اوکراین|از سرگیری مذاکرات کی‌یف و مسکو به تصمیم واشنگتن بستگی دارد

به عقیده وزیر خارجه آمریکا، خواسته‌های مسکو از کی‌یف غیرقابل قبول است، هدف اصلی ناتو -گسترش حداکثری درگیری نظامی در اوکراین، آماده سازی بسته دهم تحریم‌های ضدروسی اتحادیه اروپا و گسترش فهرست توقف روسیه برای مقامات اروپایی، از رویدادهای مهم جنگ است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "سرگئی نیکیفوروف" سخنگوی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اگر گفتگو با روسیه بر اساس اصول جهانی حقوق بین‌الملل باشد، مقامات کی‌یف مخالفتی با آن نخواهند داشت. 

وی تاکید کرد که طرف اوکراینی مذاکره را ردنکرده است، ولی این مذاکرات باید بر اساس برخی اصول باشد. اصول مورد بحث احترام به منشور سازمان ملل متحد، تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین و حاکمیت قانون است.

ضمن اینکه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز شب گذشته، سه شنبه، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی به همراه جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس پس از مذاکرات دوجانبه ابراز عقیده کرد که خواسته‌های روسیه و درخواست از اوکراین برای به رسمیت شناختن مرزهای سرزمینی جدید این کشور (با اشغال و الحاق برخی مناطق شرقی از خاک اوکراین به ترکیب فدراسیون روسیه)، غیرممکن است و این برخورد روند ایجاد شرایط مناسب برای از سر گیری مذاکرات بین طرفین را پیچیده می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهارات طرف روسی مبنی بر اینکه مسکو آماده مذاکره است را اشتباه خواند، در حالی که واشنگتن و کی‌یف اینگونه نیستند. بلینکن گفت:«فقط به سخنان پوتین [رئیس جمهور روسیه] نگاه کنید. در گفتگوی اخیر با رئیس جمهوری ترکیه [رجب طیب اردوغان] او گفت که تا زمانی که اوکراین واقعیت‌های سرزمینی جدید را نپذیرد، چیزی برای توافق وجود نخواهد داشت. چنین شرایطی آغاز مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین را غیرممکن می کند.»

این در حالی است که نیکولای آزاروف، نخست وزیر سابق اوکراین معتقد است که مذاکرات بین مسکو و کی‌یف تنها زمانی می تواند از سر گرفته شود که تصمیم مناسبی در این زمینه از سوی ایالات متحده اتخاذ شود. 

این سیاستمدار اوکراینی در مصاحبه‌ای در این باره توضیح داد: موضع گیری مقامات فعلی کی‌یف کاملاً پوچ و بی اساس است. از یک سو، منع قانونی مذاکرات وجود دارد، و از سوی دیگر، خود ولادیمیر زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) از برگزاری مذاکرات بر اساس اصول سازمان ملل متحد حمایت می کند، در حالی که خود ده ماده کاملاً غیر واقعی را برای دست یابی به صلح مطرح کرده است.»

به گفته وی، صحبت بر سر  طرح "فرمول صلح" است که زلنسکی در ماه نوامبر سال 2022 در نشست سران گروه G20 ارائه کرد که در آن، به ویژه، شرایطی مانند وضعیت رادیواکتیو، امنیت هسته‌ای، امنیت غذایی و انرژی، آزادی زندانیان، احیای تمامیت ارضی اوکراین، خروج نیروهای روسیه و توقف درگیری‌های نظامی در نظر گرفته شده است.

آزاروف تاکید کرد، تا زمانی که طرف آمریکایی که خود همواره به آتش جنگ در اوکراین دمیده است،  تصمیم مناسب و منطقی در این باره اتخاذ نکند، هیچ مذاکره‌ای انجام نخواهد شد.
 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و بیست و نهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

نماینده روسیه در سازمان ملل اوکراین را مسئول فاجعه دنپروپتروفسک دانست

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد بامداد امروز، چهارشنبه، در نشست شورای امنیت توضیح داد  که پدافند هوایی اوکراین یک موشک روسی را سرنگون کرد که در نتیجه لاشه آن بر روی یک ساختمان مسکونی در شهر دنیپر  (تا سال 2016 آن را دنپروپتروفسک نامیده میشد) سقوط کرد. به گفته وی، ضمن اینکه استقرار مستقیم سیستم پدافند در یک منطقه مسکونی از شهر قرار داشت که دقیقاً نقض قوانین بشردوستانه از سوی کی‌یف است.

نبنزیا یادآور شد که در نشست امشب شورای امنیت هیچ یک از نمایندگان کشورهای غربی از علت واقعی این حادثه نام نبردند که به گفته وی، حتی مقامات اوکراینی هم به آن اشاره و اعتراف کردند.  نماینده روسیه توضیح داد: «یک موشک روسی که تأسیسات زیرساختی شهر را هدف قرار داده بود،  توسط نیروهای پدافند هوایی اوکراین سرنگون شد، زیرا تأسیسات پدافند هوایی در مغایرت کامل با هنجارهای حقوق بشردوستانه بین‌المللی که شما به آن افتخار می‌کنید، در یک منطقه مسکونی استقرار داده شده است. به همین دلیل ساده، موشک ساقط شده روی یک ساختمان مسکونی سقوط کرده و فاجعه آفرید. ولی نمایندگان کشورهای غربی اصلاً به این نکته حتی اشاره هم نکرده و به سادگی روسیه را مقصر این حادثه معرفی می کنند.»

نبنزیا افزود که اگر مقامات کیف از الزامات حقوق بشردوستانه بین المللی پیروی می کردند، می‌شد از وقوع فاجعه رخ داده در دنپروپتروفسک جلوگیری کرد.

در همین رابطه، روز گذشته، آلکسی آرستوویچ، مشاور دفتر رئیس جمهوری اوکراین ولادیمیر زلنسکی، به دلیل اشاره به این حادثه که در نتیجه سرنگون شدن موشک روسی توسط پدافند هوایی این کشور، یک ساختمان مسکونی فرو ریخت، مجبور شد از سمت خود استعفا دهد. آرستوویچ بعد از انتقادات صورت گرفته به وی به خاطر افشای این موضوع، تصمیم به برکناری گرفت و این اقدام را با تمایل خود برای نشان دادن "نمونه‌ای از رفتار متمدنانه" توضیح داد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز روز گذشته یادآور شد که سقوط یک موشک روسی روی ساختمان مسکونی در دنپروپتروفسک، نتیجه شلیک پدافند هوایی اوکراین به آن موشک بود و ارتش روسیه هرگز به ساختمان های مسکونی و تأسیسات زیرساختارهای اجتماعی در شهرهای اوکراین حمله نکرده است. 

وزیر خارجه آمریکا: غرب برای موفقیت کی‌یف در میدان نبرد، به آن کمک نظامی خواهد کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که کشورهای غربی کمک های نظامی خود به اوکراین را با یکدیگر هماهنگ خواهند کرد تا در نهایت کی‌یف بتواند در میدان نبرد به پیروزی برسد.  بلینکن این موضوع را بامداد امروز، چهارشنبه، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس در واشنگتن اعلام کرد.

به گفته وی، متحدان غربی اوکراین مصمم هستند تا کی‌یف را برای "موفقیت در میدان جنگ" مسلح کنند و برای این هدف، مقامات اوکراینی حمایت نظامی قوی از سوی ایالات متحده، بریتانیا و بسیاری از کشورهای دیگر غربی دریافت می کنند. 

 بلینکن تاکید کرد: «ما در این راه به سازگاری و هماهنگی لازم ادامه می دهیم. در نهایت، ما متعهد هستیم که اطمینان حاصل کنیم که اوکراین همه چیزهایی را که برای موفقیت در میدان جنگ نیاز دارد، در اختیار خواهد داشت.»

او این موضوع را نیز مورد توجه قرار داد که غرب به طور مداوم بسته به وضعیت درگیری نظامی با روسیه، آنچه که ارتش اوکراین نیاز دارد را به آنها ارائه خواهد داد. به گفته وزیر امور خارجه، شرکای کی‌یف قصد دارند اطمینان حاصل کنند که نظامیان اوکراینی قادر به کار با سیستم های تسلیحاتی پیشرفته  غربی ارائه شده به آنها هستند.

به گفته بلینکن، اوکراین تاکنون در کمتر از یک سال در مجموع حدود 25 میلیارد دلار از ایالات متحده دریافت کرده است. وی در عین حال به این واقعیت اشاره کرد که ممکن است بسته کمک دیگری به کی‌یف در روزهای آینده اعلام شود. وی ابراز عقیده کرد که  سریع‌ترین راه برای به پایان رساندن قطعی مناقشه نظامی در اوکراین و دست یابی به راه دیپلماسی و مذاکرات، اطمینان از موقعیت قدرتمند اوکراین در میدان جنگ است.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: در عین حال، درخواست مسکو از کی‌یف برای به رسمیت شناختن واقعیت های سرزمینی جدید نمی تواند نقطه شروع مذاکرات برای حل و فصل این مناقشه باشد.

تاکید بایدن و شولز بر ادامه حمایت از اوکراین 

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده و اولاف شولز، صدراعظم آلمان بامداد امروز، چهارشنبه، مکالماتی تلفنی با یکدیگر انجام دادند که طی آن درباره زمان‌بندی و ثبات حمایت از اوکراین گفتگو کردند. 

این مطلب را  اشتفان هبشتریت، سخنگوی رسمی دولت آلمان،  اعلام کرد و گفت: هر دو رهبر توافق کردند که این حمایت باید موثر، مستمر و با هماهنگی نزدیک طرفین انجام شود. ضمن اینکه هر دو طرف اقدامات روسیه را محکوم کردند.

اولاف شولتز روز سه شنبه، از پاسخ مستقیم به سوال یک خبرنگار در مورد ارسال تانک های لئوپارد آلمانی به اوکراین طفره رفت. رهبر آلمان توضیح داد که برلین در عین حال به دنبال حمایت از کی‌یف با تمام ابزارهای ممکن است و مدعی شد که اقدامتش در جهت تشدید درگیری نظامی در اوکراین نیست.

پیش از این، ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف نیز گفت که آلمان تصمیم گرفته تا تسلیحات نظامی جدید را به اوکراین منتقل کند و به زودی خبرهای خوبی در این باره منتشر خواهد شد.

بایدن از اروپا خواست که واکنش فعال‌تری به اقدامات روسیه نشان داده و از اوکراین حمایت کند

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته سه شنبه، 17 ژانویه، در دیدار با مارک روته، نخست وزیر هلند تاکید کرد که کشورهای اروپایی باید واکنش خود به اقدامات روسیه در قبال اوکراین را افزایش دهند. 

بایدن گفت:  «اروپا همچنان فعالانه عمل می کند و به اقدامات روسیه پاسخ می دهد. البته اقدامات بیشتری در این زمینه  باید صورت پذیرد، باید به اقدامات روسیه شدیدتر پاسخ داد و حمایت از اوکراین را افزایش داد. و ما باید در این رابطه در کنار هم بمانیم.»

کاخ سفید قصد خود برای ادامه کمک‌های نظامی به اوکراین را تایید کرد

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته اعلام کرد که واشنگتن به ارائه تمامی حمایت های نظامی لازم از کی‌یف، از جمله با ارسال تجهیزات دفاع هوایی ادامه خواهد داد. 

وی گفت: «ایالات متحده به ارائه هر چیزی که اوکراین برای دفاع و محافظت از خود نیاز دارد، ادامه خواهد داد. و این اقدام فوق العاده مهم است.» 

ژان پیر اشاره کرد که کمک های ایالات متحده و متحدانش به اوکراین شامل سیستم های دفاع هوایی نیز می شود.

هدف اصلی ناتو در اوکراین، گسترش حداکثری درگیری نظامی است 

نیکولای آزاروف، نخست وزیر سابق اوکراین در مصاحبه اختصاصی با روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو ، که صبح امروز، چهارشنبه منتشر شده،  ابراز عقیده کرد که وظیفه اصلی اتحاد آتلانتیک شمالی در اوکراین، به حداکثر رساندن گسترش درگیری نظامی با روسیه است. 

این سیاستمدار اوکراینی توضیح داد: آنها (کشورهای غربی) به تامین تسلیحاتی کی‌یف ادامه خواهند داد. بدین ترتیب آنها تدارکات نظامی را افزایش خواهند داد، زیرا وظیفه اصلی ناتو و آمریکایی‌ها این است که درگیری نظامی کنونی بین روسیه و اوکراین را تا حد امکان گسترش دهند تا آن را  بسیار خونین و تخریب کننده کنند.

پیامدهای ریاست جمهوری زلنسکی برای اوکراین چیست؟

نیکولای آزاروف، نخست وزیر سابق اوکراین در بخش دیگری از این مصاحبه ابراز عقیده کرد که نتایج فعالیت ولادیمیر زلنسکی در دوره ریاست جمهوری وی، مستحق یک دادگاه کیفری ویژه است.  وی گفت: رابطه زلنسکی با اوکراین را می توان در چند کلمه توصیف کرد: بی تفاوتی نسبت به سرنوشت اوکراین، تهمت مطلق، بی کفایتی در مدیریت و بی توجهی به وضعیت اسف بار مردم.

به گفته نخست وزیر سابق، نتایج فعالیت‌های زلنسکی به عنوان رهبر اوکراین فاجعه‌بار است: «او کشور را به درگیری با روسیه کشاند، اقتصاد آن را نابود کرد و بدهی خارجی عظیمی را بر جای گذاشت.مخالفان را کاملاً نابود کرد، به منافع مردم اوکراین خیانت کرد، آنها را تابع سیاست‌های آمریکا کرد و همچنین قانون اساسی اوکراین و عدالت در کشور را از بین برد.»

آزاروف گفت: این قبیل «دستاوردهای» زلنسکی بسیار زیاد است که به درستی مستحق یک دادگاه کیفری ویژه است.

علاوه بر این، نخست وزیر سابق اوکراین به سطح فعلی فساد در این کشور اشاره کرد و بعنوان نمونه فساد گسترده در اوکراین یادآور شد: «ثروت شخصی پیتر پروشنکو، رئیس‌جمهوری سابق طی پنج سال ده برابر شده و او از یک میلیونر به میلیاردر تبدیل شد و وارد ده ثروتمند برتر اوکراین شد. به همین ترتیب، در چهار سال گذشته نیز زلنسکی از یک تاجر کوچک به یک میلیاردر دلاری تبدیل شده است و با این وجود، باز هم ژست یک رئیس جمهوری دلسوز برای اوکراین را می گیرد.»

کیسینجر عضویت اوکراین در ناتو را نتیجه منطقی مناقشه کنونی خواند

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده، روز سه شنبه، که در مجمع جهانی اقتصاد داووس از طریق ارتباط ویدئویی صحبت می کرد، ابراز عقیده کرد که در شرایط فعلی، عضویت اوکراین در ناتو یک "نتیجه موجه و منطقی" مناقشه نظامی کنونی خواهد بود.

به گفته وی، قبل از شروع درگیری، او از عضویت اوکراین در ناتو می ترسید، زیرا فکر می کرد که این روند منجر به اتفاقی خواهد شد که اکنون در حال رخ دادن است. اما اکنون که روند تحولات به این سطح رسیده، نظریه "اوکراین بی طرف" در چنین شرایطی دیگر بی معنا شده است. کیسینجر افزود: در پایان فرآیندهایی که توضیح دادم، باید تضمین هایی از ناتو دریافت کند، به هر شکلی که ناتو آنها را ارائه کند. و من معتقدم که عضویت اوکراین در ناتو یک نتیجه موجه خواهد بود.»

وی  در عین حال تاکید کرد که طرفدار ادامه گفت‌وگو با روسیه برای رسیدن به حل و فصل مناقشه در اوکراین است. کیسینجر در عین حال معتقد است که باید به روسیه این فرصت داده شود تا پس از حل مناقشه، روزی به سیستم بین المللی بازگردد. وی همچنین گفت که غرب باید به گفت وگو با روسیه ادامه دهد تا از تشدید تنش جلوگیری شود.

آغاز آموزش نظامیان نیروهای مسلح اوکراین برای استفاده از سامانه پدافند هوایی پاتریوت 

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون شب گذشته اعلام کرد که طی چند ماه آینده، متخصصانی از ایالات متحده به نیروهای نظامی اوکراینی نحوه استفاده از سامانه های موشکی ضد هوایی پاتریوتی که به این کشور ارسال شده را آموزش خواهند داد.

به گفته وی، در مجموع، برنامه ریزی شده که حدود 90 الی 100 نظامی در این رابطه آموزش داده شوند.

یک روز قبل، شبکه فاکس نیوز نیز از ورود حدود 100 سرباز اوکراینی به آمریکا خبر داده بود. 

در اواسط ماه ژانویه نیز گزارش شد که ارتش آمریکا دوره آموزش نظامی سربازان اوکراینی در پایگاهی در خاک آلمان را آغاز کرده است. قرار است طی 5 تا 8 هفته آینده یک گردان متشکل از 500 نیروی نظامی اوکراین آموزش دیده و سپس به جبهه جنگ با روسیه بازگردد.

اعتراض اوکراین به وزارت خارجه بلاروس به دلیل یک خبری درباره استخدام مزدوران خارجی توسط کی‌یف

سفارت اوکراین در مینسک به دلیل پخش خبری در تلویزیون بلاروس که حاکی از آن است که دفاتر نمایندگیهای دیپلماتیک اوکراین افرادی را از کشورهای مختلف برای شرکت در درگیری نظامی علیه روسیه به عنوان مزدور استخدام می کنند، یادداشتی به وزارت امور خارجه بلاروس ارسال کرد. این مسئله روز گذشته  توسط ایگور کیزیم، سفیر اوکراین اعلام شد.

در این برنامه گفته شد که سفارتخانه های [اوکراین] ظاهراً به یک «مرکز استخدام» برای اعزام مزدوران به جنگ اوکراین تبدیل شده است. .

صرف 1 تریلیون گریونا (بیش از 27 میلیارد دلار) در سال 2022 برای هزینه های ارتش اوکراین 

دانیل گتمانتسیف، رئیس کمیته امور مالیاتی پارلمان اعلای اوکراین شب گذشته اعلام کرد که از ماه فوریه تا دسامبر سال 2022 ، دولت اوکراین یک تریلیون گریونا را صرف هزینه های نیروهای مسلح اوکراین کرده است. 

گتمانتسیف در کانال تلگرام خود نوشت: بر اساس گزارش خزانه داری دولت، از آغاز «حمله نظامی روسیه» تا پایان سال 2022، هزینه مستقیم نیروهای مسلح اوکراین - پرداخت حقوق به پرسنل نظامی و خرید تجهیزات و خدمات برای نیروهای مسلح - مبلغی معادل 1003.5 میلیارد گریونا (27.3 میلیارد دلار) یا 45 درصد از کل هزینه صندوق عمومی بودجه دولتی برای این دوره زمانی است.

طبق اطلاعات این نماینده پارلمانی، در مجموع، 1536.6 میلیارد گریونا (41.8 میلیارد دلار) برای امنیت و دفاع در سال 2022 هزینه شده که 57 درصد از هزینه بودجه دولت را تشکیل می دهد. در عین حال، در سال 2021، کل هزینه های صرف شده به 1490 میلیارد گریونا (40.5 میلیارد دلار) رسید.

رئیس کمیسیون اروپا از دهمین بسته تحریمی علیه روسیه خبر داد

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، از قصد اتحادیه اروپا برای ارائه دهمین بسته تحریمی علیه روسیه خبر داد. 

این مقام اروپایی یادآور شد: بسته جدید اقدامات محدود کننده عمدتاً با هدف بستن روزنه‌ها و پایان دادن به روند دور زدن تحریم‌ها توسط روسیه خواهد بود.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا در نظر دارد عواقبی هم برای کسانی که تحریم های اتحادیه اروپا را دور می زنند، تجویز کند.

پیش از این، اورسولا فون در لاین در مجمع جهانی اقتصاد در داووس ابراز امیدواری کرد که اقتصاد روسیه در نهایت به لطف تحریم های اعمال شده وارد رکود شده و آسیب جدی ببیند.

اتحادیه اروپا در اواسط ماه دسامبر 2022 نهمین بسته تحریمی علیه روسیه را اعلام کرد. این بسته تحریم‌های ضد روسیه، از جمله، کنترل‌ها و محدودیت‌های جدیدی را بر صادرات کالاها و فناوری‌ها اعمال می‌کند که می‌تواند به توسعه بخش دفاعی و امنیتی روسیه کمک کند.

یونان پس از تحریم‌ها واردات کالا از روسیه را بیش از دو برابر کرد

یونان در طول سال 2022 و پس از اعمال تحریم های ضد روسی توسط اتحادیه اروپا، واردات کالا از روسیه را افزایش داده است.

همانطور که از اطلاعات سرویس آمار یونان برمی آید، واردات کالاهای روسی به این کشور از ژانویه تا نوامبر سال 2022 نسبت به مدت مشابه در سال 2021 ، 2.25 برابر شده است. ببدین ترتیب، برای دوره مورد اشاره سال گذشته، ارزش کل کالاهای وارداتی یونان از روسیه بالغ بر 8.465 میلیارد یورو رسیده است که در سال 2021 این مقدار برای ماه های مشابه به 3.757 میلیارد یورو بوده است.

این در حالی است که  صادرات کالا از یونان به فدراسیون روسیه در سال گذشته نسبت به مدت مشابه 18.8 درصد (مقدار 148.1 میلیون یورو) نسبت به سال 2021 (182.4 میلیون یورو) کاهش یافته است. بدین ترتیب، تفاوت صادرات و واردات دو کشور منفی (کسری) و به 8.317 میلیارد یورو رسید.

مشخص نیست که آیا کالاهای وارداتی یونان مشمول تحریم های اتحادیه اروپا شده اند یا خیر. 

ضمن اینکه در دسامبر سال گذشته نیز مشخص شد که واردات کالاهای روسی به ایالات متحده در ماه اکتبر سال 2022 به 732.4 میلیون دلار رسیده که تقریباً دو برابر ماه سپتامبر آن سال بوده است.

در ماه نوامبر، روزنامه نیویورک تایمز اشاره کرد که تحریم های غرب مانع از تجارت بین المللی روسیه و کاهش فروش این کشور نشده است. همانطور که این نشریه یادآور شده، از اواخر ماه فوریه (همزمان با شروع جنگ)، صادرات کالاهای روسی به بازار جهانی افزایش یافته است، از جمله به کشورهایی که محدودیت هایی علیه مسکو اعمال کرده اند.

پوتین پیش نویس قانونی درباره فسخ معاهدات اتحادیه اروپا در رابطه با روسیه را به دومای دولتی ارائه کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز سه شنبه، 17 ژانویه پیش نویس قانون فسخ معاهدات بین المللی شورای اروپا در رابطه با روسیه را به دومای دولتی ارائه کرد. طبق اطلاعات کاخ کرملین، این سند با عنوان "در خصوص فسخ معاهدات بین المللی شورای اروپا در رابطه با فدراسیون روسیه" برای بررسی به دومای دولتی روسیه فرستاده شده است

توضیح داده شده است که این لایحه به ویژه به کنوانسیون حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی، کنوانسیون سرکوب تروریسم، اساسنامه شورای عالی اروپا، موافقت نامه عمومی در مورد امتیازات و مصونیت های اتحادیه اروپا، منشور اجتماعی اروپا و حدود ده پروتکل دیگر مربوط می شود. 

در اواخر سال گذشته، دولت روسیه پیشنهادی را در خصوص فسخ قراردادهای اتحادیه اروپا در رابطه با روسیه برای ارائه به دومای دولتی به پوتین ارائه کرده بود.

اتحادیه اروپا قصد دارد از ماه مارس هر ماه 1.5 میلیارد یورو وام به اوکراین منتقل کند

بر اساس اسناد منتشره از سوی کمیسیون اروپا در روز سه شنبه، این نهاد اروپایی قصد دارد از ماه مارس سال جاری 2023 ، کمیسیون اروپا در نظر دارد هر ماه 1.5 میلیارد یورو وام از بسته جدید کمک های مالی کلان برای سال جاری به اوکراین منتقل کند. 

در این گزارش آمده است: «پرداخت ها به اوکراین تحت عنوان کمک مالی کلان پلاس (MFA+) به مبلغ 1.5 میلیارد یورو در ماه از ماه مارس ادامه خواهد یافت.»

علاوه بر این، روز سه شنبه، اتحادیه اروپا اولین قسط 3 میلیارد یورویی در چارچوب برنامه کمک وام 18 میلیارد یورویی را به اوکراین منتقل کرد.

لاوروف دیپلمات های عرب را در جریان تحولات پیرامون اوکراین قرار داد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه با روسای نمایندگی های دیپلماتیک کشورهای عربی و دفتر نمایندگی اتحادیه کشورهای عربی در مسکو دیدار و گفتگو کرد.  

وزارت خارجه روسیه یادآور شد: لاوروف در این دیدار به دیپلمات‌های عرب به تفصیل  درباره روند تحولات پیرامون اوکراین در چارچوب اجرای عملیات نظامی ویژه روسیه توضیحاتی داد. در این نشست همچنین مشکلات حل و فصل خاورمیانه، حل و فصل اوضاع کلی در سوریه و عادی سازی اوضاع در لیبی و یمن مورد توجه طرفین قرار گرفت.

پیش از این، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که کشورهای عربی سیاست متعادلی را در مورد مناقشه نظامی در اوکراین انتخاب کرده اند. به گفته وی، این نه تنها به اظهارات غیرعلنی مربوط می شود، بلکه اسنادی ، از جمله سند نهایی نشست اتحادیه عرب در قاهره در سطح وزرای خارجه را شامل می شود.

این دیپلمات تاکید کرد که مسکو از چنین موضع متعادلی از سوی اتحادیه عرب بسیار قدردانی می کند.

تحریم‌های روادیدی وزارت امور خارجه آمریکا برای 25 شهروند بلاروس 

وزارت امور خارجه آمریکا محدودیت های روادیدی را برای 25 تن از شهروندان جمهوری  بلاروس به دلیل نقض حقوق بشر اعمال کرده است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این تصمیم را روز سه شنبه، اعلام کرد.

فهرست اسامی مقامات بلاروسی که تحریم ها بر آنها اعمال شده است، ذکر نشده است. در مجموع، پس از انتخابات ریاست جمهوری 2020، وزارت امور خارجه محدودیت هایی را برای 322 شهروند بلاروس اعمال کرده است.

پیش از این، در اواخر سال 2022، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که اگر مقامات بلاروس  به تقویت همکاری با روسیه در رابطه با درگیری نظامی در اوکراین ادامه دهند، ایالات متحده ممکن است تحریم های جدیدی علیه بلاروس اعمال کند. 

روسیه فهرست توقف مقامات اروپایی را گسترش داد

وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه گزارش داد که این کشور در واکنش به ادامه محدودیت های اتحادیه اروپا، فهرست تحریم های مقامات اروپایی را گسترش داده است. 

وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پاسخ به اقدامات غیردوستانه علیه روسیه، مقامات مسکو نیز فهرست نمایندگان نهادهای اروپایی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا که <...> ورود آنها به خاک کشور ما ممنوع است، را گسترش دادند.

این وزارتخانه همچنین اتخاذ تدابیر محدودکننده یکجانبه اتحادیه اروپا علیه روسیه را غیرقانونی خواند که اختیارات  شورای امنیت سازمان ملل در زمینه حقوق بین‌الملل را تضعیف می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 984356

مهمترین اخبار ایران و جهان: