نیوز سیتی!
29 دی 1401 - 11:07

تحولات اوکراین|تلاش غرب برای شکست دادن روسیه در جنگ اوکراین

ادامه ارسال تسلیحات سنگین غربی به کی‌یف، به عقیده استولتنبرگ پیروزی روسیه در جنگ برای ناتو بسیار خطرناک است،  تاکید صدراعظم آلمان بر لزوم جلوگیری از درگیری مستقیم ناتو و روسیه  و خستگی غرب از وضعیت اوکراین، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  "ینس استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو استولتنبرگ پیروزی روسیه در اوکراین را برای ناتو بسیار خطرناک خواند. وی شب گذشته، چهارشنبه در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد داووس (در سوئیس) تاکید کرد که پیروزی روسیه در درگیری نظامی کنونی در اوکراین ناتو را آسیب پذیر کرده و خطرات زیادی برای پیمان آتلانتیک شمالی به همراه خواهد داشت.

به عقیده وی، پیروزی روسیه نه تنها برای اوکراین، بلکه برای کل بلوک ناتو یک تراژدی خواهد بود. دبیرکل گفت:  «چنین روند اوضاعی برای همه ما بسیار خطرناک خواهد بود، زیرا در این صورت سیگنالی برای همه رژیم‌های مستبد خواهد بود که می‌توانند با استفاده از زور و نقض قوانین بین‌المللی به آنچه می‌خواهند برسند. این وضعیت ما را آسیب پذیر خواهد کرد.»

علاوه بر این، استولتنبرگ بار دیگر  ابراز عقیده کرد که تنها راه رسیدن به صلح در اوکراین از طریق ارسال سلاح به کی‌یف است تا رئیس جمهوری روسیه متقاعد شود که نخواهد توانست در میدان جنگ به پیروزی برسد و باید پشت میز مذاکره بنشیند و مذاکره کند.

دبیرکل ناتو  همچنین معتقد است که در حال حاضر اوکراین به حمایت ویژه، از جمله حمایت نظامی، نیاز مبرم دارد و بر لزوم افزایش سرعت تحویل به کی‌یف تاکید کرد.  وی در این راستا، برگزاری رایزنی بین کشورهای ائتلاف آتلانتیک شمالی برای ارسال تانک به اوکراین را تایید کرده و گفت که کی‌یف علاوه بر تانک، به تجهیزات دفاع هوایی، ماشین‌های زرهی بیشتر و همچنین مهمات و تجهیزات تعمیر و نگهداری آنها نیاز دارد. دبیرکل ابراز اطمینان کرد که ارسال تسلیحات به کی‌یف، موضوع حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه را نزدیک تر خواهد کرد.

ضمن اینکه "اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان، نیز طی سخنرانی خود در اجلاس داووس شکست روسیه را شرط لازم برای پایان درگیری در اوکراین دانست.  وی با تاکید بر اینکه روسیه، به نظر او، باید شکست بخورد، گفت: «برای رسیدن به این هدف ما تا زمانی که لازم باشد به حمایت از اوکراین ادامه خواهیم داد.»

در عین حال  شولز در مصاحبه با آژانس بلومبرگ تاکید کرد، علیرغم برنامه ناتو برای ادامه ارسال تسلیحات به اوکراین، ظاهراً این ائتلاف به دنبال اجتناب از درگیری مستقیم با روسیه است. صدراعظم آلمان گفت: "ما با تمام ابزارهایی که در اختیار داریم از اوکراین حمایت خواهیم کرد، اما همیشه از تشدید اوضاع و  درگیری با روسیه اجتناب خواهیم کرد".

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز روز گذشته یادآور شد که غرب برای موفقیت اوکراین در میدان نبرد، باید به کمک نظامی خود به کی‌یف ادامه دهد.

علاوه بر این، دفتر سرویس خارجی اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا به اوکراین تسلیحات نظامی به ارزش 11.5 میلیارد یورو ارسال کرده است.

در اوایل ماه ژانویه نیز دبیرکل ناتو  نیز با اشاره به توافق اتحادیه اروپا و اتحاد آتلانتیک شمالی برای افزایش کمک نظامی به اوکراین، تاکید کرد که کل کمک ارائه شده به کی‌یف 50 میلیارد یورو شده است.

در اواخر سال 2022، پس از نتایج اجلاس سران اتحادیه اروپا، کشورهای عضو اتحادیه تخصیص کمک مالی به اوکراین برای سال 2023 به مبلغ 18 میلیارد یورو را تصویب کردند. اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا یادآور شد که اتحادیه اروپا در سال 2022 19.7 میلیارد یورو به کی‌یف اختصاص داده و تا هر زمان که لازم باشد به حمایت خود از آن ادامه خواهد داد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و سی‌ام جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کارشناسان: تحویل تسلیحات سنگین به اوکراین، این کشور را به ورطه نابودی خواهد کشاند

تحویل تسلیحات سنگین غربی به اوکراین، این کشور را به ورطه یک درگیری نیابتی طولانی مدت علیه روسیه سوق داده و طرفین را بیش از پیش از مذاکرات دور می کند و در نهایت منجر به نابودی کشور اوکراین خواهد شد. این دیدگاه را کارشناسان در تحلیلی برای روزنامه چینی گلوبال تایمز (Global Times)  بیان کردند.

به عقیده آنها، عرضه تسلیحات سنگین به کی‌یف بدان معناست که درگیری نظامی در اوکراین به این زودی ها فروکش نخواهد کرد و ادامه آن تنها به نفع ایالات متحده است که در تلاش است تا روسیه را از طریق تهاجمی غیرمستقیم تضعیف کند. بدین ترتیب اوکراین وارد یک جنگ نیابتی شده و هر روز که می گذرد، بیشتر از قبل به ورطه نابودی کشیده می شود.

به گفته این کارشناسان، اوکراین بدون حمایت کشورهای غربی هیچ قدرتی در مقابل روسیه ندارد،  ضمن اینکه  در خصوص توانایی ناتو در ارائه حمایت نظامی مستمر از کی‌یف، نیز سوالات جدی وجود دارد.

اتحادیه اروپا به جستجوی فرصت‌هایی برای ارسال تسلیحات جدید به اوکراین ادامه خواهد داد

کیریل لوگوینوف، نماینده موقت فدراسیون روسیه در اتحادیه اروپا، در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا که صبح امروز منتشر شد، اعلام کرد که کاهش ذخایر تسلیحات یک موضوع بسیار حساس برای بسیاری از پایتخت‌های اروپایی است، ولی این امر ارسال سلاح به کی‌یف  را متوقف نخواهد کرد.

این دیپلمات روس گفت: «بخش دفاعی اروپا در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی با کمبود بودجه مواجه بوده است و تنها حداقل‌های لازم در انبارها وجود داشت. در حالی که خود این صنعت ظرفیت تولید را افزایش نداد، بنابراین تکمیل سریع ذخایر، حداقل به هزینه مجتمع نظامی-صنعتی اروپا، دشوار خواهد بود. اما این واقعیت نمی تواند به نحوی از تعمیق مشارکت اتحادیه اروپا و ناتو جلوگیری کند. در هر صورت، تسلیحات به اوکراین تا حداکثر ممکن عرضه خواهد شد.»

وی افزود که تمام ساختارهای لازم در راستای این خط مشی ناتو و اتحادیه اروپا از قبل ایجاد شده و جستجو برای تجهیزات نظامی موجود ادامه دارد.

همه کشورهای اروپایی قصد تسریع روند تحریم های جدید ضدروسی را ندارند

نماینده موقت روسیه همچنین در  این مصاحبه در مورد توان بالقوه تحریم های اتحادیه اروپا و برنامه بروکسل برای مصادره دارایی‌های روسیه صحبت کرد. به گفته وی، همه پایتخت های اروپایی مشتاق تسریع کار برای تکمیل و اعلام بسته دهم تحریم ها علیه روسیه نیستند. 

کیریل لوگوینوف توضیح داد: «دلیل اصلی تحقق شکست استراتژی تحریم های اتحادیه اروپا است. در اینجا آنها مطمئن بودند که محدودیت های یکجانبه باعث بی ثباتی سریع وضعیت اقتصادی روسیه می شود و در نتیجه منجر به پایان دادن به عملیات نظامی ویژه خواهد شد.در حالی که در حقیقت، اقدامات محدود کننده در نظر گرفته شده به عواقب بسیار دردناکی برای خود اتحادیه اروپا منجر شد: بحران انرژی، تورم بی سابقه، رکود.»

علاوه بر این، به گفته وی، تعدادی از تصمیمات بروکسل تأثیر منفی دیر هنگامی بر خود اتحادیه اروپا خواهد داشت. به عنوان مثال، خسارت اقتصادی ناشی از تحریم خرید فرآورده های نفتی روسیه از طریق دریا که از تاریخ 5 فوریه اجرایی می شود.

لازم به یادآوری است که اتحادیه اروپا قصد دارد تا پایان ماه فوریه بر سر بسته دهم تحریم ها علیه روسیه به توافق برسد. اقدامات محدود کننده ممکن است صنعت هسته‌ای روسیه را تحت تاثیر قرار دهد. ارتباط تعداد دیگری از بانک‌های روسیه نیز از سوئیفت قطع خواهد شد.

کاخ سفید تصمیم به انتقال تانک به کی‌یف را به خود کشورهای اروپایی مرتبط می‌داند

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته چهارشنبه، طی یک نشست مطبوعاتی برای خبرنگاران اعلام کرد که کشورهای اروپایی باید هر یک به طور مستقل در مورد تامین تسلیحات خاص برای اوکراین تصمیم گیری کنند. 

 ژان پیر درباره گزارش‌ها مبنی بر اینکه آلمان تانک‌ها را تنها پس از اینکه آمریکا همین کار را کرد، به اوکراین منتقل خواهد کرد، گفت: «رئیس‌ جمهور [آمریکا جو بایدن] معتقد است که هر کشور باید تصمیمات مستقل خود را در مورد اقداماتی که می‌تواند در رابطه با کمک‌های امنیتی و تجهیزاتی به اوکراین ارائه کند، اتخاذ کند و واشنگتن دخالتی در این باره نخواهد کرد.» 

آمریکا این حق را برای اوکراین قائل است که بطور مستقل اهداف حملاتش را انتخاب کند

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته، چهارشنبه اعلام کرد که مقامات اوکراینی این حق را دارند که به دلایل امنیتی و به صلاحدید خود از سلاح های غربی استفاده کنند. 

وی بدین ترتیب در مورد احتمال حملات اوکراین به شبه جزیره کریمه اظهار نظر کرد. پرایس در جریان نشست خبری مرتب خود گفت: «در نهایت، این موضوع به شرکای اوکراینی ما بستگی دارد که تصمیم بگیرند چگونه و در کجا بهترین استفاده را از این تسلیحات و تجهیزات برای حفاظت از قلمرو خود انجام دهند.»

به گفته وی، واشنگتن دائما با مقامات کی‌یف در تماس است، اما قوانین خود را به آنها دیکته نمی کند. ضمن اینکه، از آنجایی که مقامات آمریکایی از به رسمیت شناختن کریمه به عنوان بخشی از خاک روسیه امتناع می ورزند، آنها قصد جلوگیری از حملات احتمالی و یا تشویق آنها به این کار را ندارند.

زلنسکی از کاهش سرعت درگیری‌ها در اوکراین به دلیل خستگی کی‌یف و مسکو خبر داد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین معتقد است که سرعت درگیری‌ها کاهش یافته است. او این مسئله را روز چهارشنبه در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد در داووس مطرح کرد.

یک خبرنگار از وی سوالی در مورد وضعیت فعلی در منطقه عملیاتی جبهه نبرد پرسید که به گفته این خبرنگار "بیشتر به یک بن بست شبیه شده است."  زلنسکی پاسخ داد: «شرایط روشن و دلایل روشنی نیز برای آن وجود دارد. همه خسته می شوند: طبیعت، مردم و خدا را شکر که دشمن هم همین وضعیت را دارد.»

با این حال به گفته وی، نبردهای شدید همچنان در بخش شرقی خط تماس جبهه ادامه دارد.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پویایی مثبت در منطقه عملیات ویژه را یادآور شد و تاکید کرد که همه چیز طبق برنامه پیش می رود.

تاکید گروسی بر لزوم ادامه فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین 

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه، در نشستی مطبوعاتی پس از مذاکراتش با دنیس اشمیگال، نخست‌ وزیر اوکراین اعلام کرد که ماموریت  آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین باید تا پایان درگیری نظامی در این کشور همچنان ادامه یابد. 

وی گفت: فرضیه این است که کارشناسان خود را تا زمانی که آنها (مقامات اوکراین) ضروری بدانند، در اینجا نگه داریم. ما معتقدیم که در شرایط فعلی، حضور نسبتا طولانی کارشناسان آژانس در اینجا ضروری است تا امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای حفظ شود.»

به گفته وی، ماموریت آژانس در اوکراین باید تا پایان جنگ و احتمالا تا مدت معینی پس از آن ادامه داشته باشد. 

گروسی همچنین  یادآور شد که در رایزنی‌ها در مورد ایجاد منطقه امنیتی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا پیشرفت‌هایی حاصل شده و او به مذاکرات درباره این موضوع در کی‌یف ادامه خواهد داد.

آغاز ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل 

 رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد که ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل (ChNPP) در اوکراین کار خود را آغاز کرده است. 

وی در این باره توضیح داد: «آژانس بین المللی انرژی اتمی به گسترش حضور خود در اوکراین ادامه می دهد. امروز من ماموریت پشتیبانی و کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی را در نیروگاه چرنوبیل راه اندازی کردم. متخصصان ما در تمام نیروگاه های هسته‌ای اوکراین برای ارائه کمک های حیاتی در زمینه ایمنی هسته‌ای در این زمان بسیار دشوار و چالش برانگیز خواهند ماند.»

پیش از این، گروسی برنامه‌های خود برای گسترش فعالیت آژانس در خاک اوکراین برای حفاظت از تأسیسات هسته‌ای را اعلام کرد. او از آغاز ماموریت در نیروگاه هسته‌ای جنوبی اوکراین خبر داد.

 آمریکا 125 میلیون دلار برای حمایت از سیستم انرژی اوکراین اختصاص خواهد داد

 آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده آمریکا (USAID) شب گذشته چهارشنبه، اعلام کرد که مقامات ایالات متحده قصد دارند 125 میلیون دلار اضافی را برای حمایت از سیستم انرژی اوکراین و زیرساختارهای مربوطه اختصاص دهند.

یادآوری شده که این وجوه صرف خرید تجهیزاتی از جمله توربین‌های گاز اضافی، ترانسفورماتورها، تجهیزات و مواد برای تعمیر پست‌های توزیع و تامین برق پشتیبان می‌شود. علاوه بر این، این آژانس تاکنون بیش از 1.5 هزار ژنراتور را به کی‌یف منتقل کرده است.

رئیس جمهوری لهستان: زلنسکی از ناتو ضمانت امنیتی خواسته است

آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان شب گذشته، چهارشنبه در جریان مجمع جهانی اقتصاد در داووس (سوئیس) گفت که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از ناتو ضمانت های امنیتی درخواست کرده است.

دودا گفت که در این مجمع همچنین در مورد نشست آتی ائتلاف آتلانتیک شمالی بحث شد و در جریان مذاکرات زلنسکی درباره حمایت از عضویت آینده اوکراین در ناتو اطمینان حاصل کرد. در عین حال، زلنسکی، اگرچه از این بابت ابراز قدردانی کرده، اما تاکید کرد که «نمی‌خواهد این حمایت صرفاً کلامی باشد». وی تاکید کرد که کی‌یف در این زمینه به تضمین قوی نیاز دارد.

رئیس جمهوری لهستان به نقل از زلنسکی گفت: «اگر تصمیم بگیرید که این تضمین ها را در جریان نشست آتی ناتو به ما بدهید، این یک موفقیت واقعی برای ناتو و اوکراین خواهد بود و چنین اقدامی بسیار مهم است.»

در تاریخ 30 سپتامبر سال 2022، زلنسکی اعلام کرد که اوکراین درخواست پیوستن سریع به ناتو را داده است. دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه پس از آن یادآور شد که چنین اقدامی از سوی کی‌یف در واقع به منزله درخواست برای تسریع آغاز جنگ جهانی سوم است.

کاخ سفید نشانی از قصد بلاروس برای پیوستن به جنگ اوکراین ندیده است

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، شب گذشته، در یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده تاکنون هیچ مدرکی دال بر قصد بلاروس برای پیوستن به عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین ندیده است. او گفت: «ما هنوز هیچ نشانه‌ای نمی‌بینیم که بلاروس در حال انجام مقدمات سازمانی برای ورود فیزیکی به خاک اوکراین است.»

کربی در عین حال اذعان کرد که رزمایش نظامی مشترک مسکو و مینسک، واشنگتن را نگران کرده است.

پیش از این در همان روز چهارشنبه، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که به لطف گروه بندی مشترک نیروهای نظامی مستقر در بلاروس، مرزهای کشور متحد و کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به طور قابل اعتماد محافظت شده و مانعی برای نیروهای ناتو ایجاد شده است.

استولتنبرگ: پیروزی روسیه در اوکراین برای همه ما بسیار خطرناک خواهد بود

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز چهارشنبه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس تاکید کرد که پیروزی روسیه در درگیری نظامی کنونی در اوکراین، ناتو را آسیب پذیر خواهد کرد و نتیجه بدی است که خطرات بزرگی برای پیمان آتلانتیک شمالی به همراه دارد.

به نظر او، پیروزی روسیه نه تنها برای اوکراین، بلکه برای کل بلوک ناتو یک تراژدی خواهد بود. دبیر کل گفت:  چنین روند اوضاعی برای همه ما بسیار خطرناک خواهد بود، زیرا در این صورت سیگنالی برای همه رژیم‌های مستبد خواهد بود که می‌توانند با استفاده از زور و نقض قوانین بین‌المللی به آنچه می‌خواهند برسند. این وضعیت ما را آسیب پذیر خواهد کرد.

علاوه بر این، استولتنبرگ یک بار دیگر تاکید کرد: تنها راه رسیدن به توافق این است که پوتین [ولادیمیر رئیس جمهور روسیه] را متقاعد کنیم که نخواهد توانست در میدان جنگ به پیروزی برسد و باید پشت میز مذاکره بنشیند و گفتگو کند.

شولتز خواستار جلوگیری از بروز درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو شد

اولاف شولز، صدراعظم آلمان تاکید کرد که برلین به حمایت خود از کی‌یف ادامه می دهد، اما در عین حال به دنبال جلوگیری از بروز درگیری احتمالی مستقیم بین روسیه و ناتو است. 

شولز شب گذشته در مصاحبه با سردبیر خبرگزاری بلومبرگ، گفت: «ما تا زمانی که لازم باشد، به هر وسیله ای که می توانیم استفاده کنیم، از اوکراین حمایت خواهیم کرد، اما در عین حال از تشدید درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو جلوگیریخواهیم کرد.»

صدراعظم آلمان در پاسخ به سوالی درباره تحویل احتمالی تانک های آلمانی به اوکراین گفت که در حال مذاکره با متحدان خود هستیم. وی افزود که چنین اقداماتی باید با شرکای آلمان هماهنگ شود.

شولتز پیش از این در سخنرانی خود در داووس نیز گفت که شکست روسیه شرط لازم برای پایان درگیری نظامی در اوکراین است.

انگلیس: بیش از 200 خودروی زرهی به اوکراین خواهیم داد

انگلیس بیش از 200 واحد تجهیزات نظامی و 14 تانک چلنجر- 2 را به اوکراین عرضه خواهد کرد. این مسئله را شب گذشته، چهارشنبه، جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس، طی یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با همتای کانادایی خود ملانی جولی اعلام کرد.

کلورلی گفت: «انگلیس تصمیم گرفته است تا در کمک به اوکراین بیشتر و سریع‌تر عمل کند و تانک‌های رزمی چلنجر- 2، توپخانه سنگین و بیش از 200 خودروی زرهی دیگر را به دوستانمان در کی‌یف عرضه کند.»

پیش از این، روزنامه انگلیسی گاردین به نقل از کارشناسان موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن نوشت که کی‌یف باید حداقل 100 تانک غربی در اختیار داشته باشد تا بتواند یک عملیات ضدحمله موفق انجام دهد.

کانادا 200 خودروی زرهی به اوکراین خواهد داد

آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا روز چهارشنبه در جریان سفر خود به کی‌یف از انتقال 200 خودروی زرهی به اوکراین خبر داد. آناند در این سفر با همتای اوکراینی خود آلکسی رزنیکوف ملاقات کرد.

وزیر دفاع برای تایید مجدد همبستگی تزلزل ناپذیر کانادا با اوکراین و دیدار با مقامات اوکراینی به کی‌یف سفر کرده است.

مشخص شده که انتقال خودروهای زرهی سناتور (Senator) با درخواست اوکراین انجام شده است. چنین کمکی 90 میلیون دلار تخمین زده می شود و بخشی از بسته 500 میلیون دلاری است که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا قبلاً به این کشور داده بود.

کشورهای اتحادیه اروپا تسلیحاتی به ارزش 11.5 میلیارد یورو به اوکراین دادند

نبیل مسرالی، سخنگوی سرویس خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد  که اتحادیه اروپا تسلیحاتی به ارزش 11.5 میلیارد یورو به اوکراین داده است.

وی در یک نشست خبری گفت: «در حال حاضر و با در نظر گرفتن صندوق صلح اروپا و تلاش‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت دوجانبه و اتحادیه اروپا بطور کلی توانسته است 11.5 میلیارد یورو به اوکراین تسلیحات نظامی ارسال کند.»

در اواسط ماه ژانویه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که اتحادیه اروپا و ائتلاف آتلانتیک شمالی باید کمک خود به اوکراین را افزایش دهند. وی تاکید کرد که کل کمک ارائه شده به کیف 50 میلیارد یورو است.

لاوروف برای یک سفر کاری به بلاروس سفر کرده است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، چهارشنبه، برای یک سفر کاری وارد مینسک شد.

وزیر خارجه روسیه قرار است با سرگئی آلینیک، همتای بلاروس خود  و با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس دیدار و گفتگو کند. لاوروف همچنین در نشست مشترک آژانس های روابط خارجی فدراسیون روسیه و بلاروس شرکت خواهد کرد.

وزارت خارجه بلاروس تحریم‌های آمریکا را مداخله در امور داخلی این کشور دانست

بلاروس محدودیت های جدید روادیدی علیه گروهی از مقامات مینسک از سوی وزارت امور خارجه آمریکا را مداخله در امور داخلی این کشور و تلاش برای اعمال فشار بر سیستم قضایی بلاروس می داند. 

این مسئله را آناتولی گلاز، سخنگوی وزارت خارجه بلاروس اعلام کرده و  گفت: «مایه تاسف است که دیپلمات‌های آمریکایی که در تئوری باید در جستجوی مصالحه باشند، نمی‌توانند متوقف شوند و به چرخش مارپیچ تشدید تنش و سیاست تحریمی ادامه دهند. البته ما نیز مجبور خواهیم شد به این اقدام کوته فکرانه و اشتباه پاسخ دهیم.»

این دیپلمات همچنین یادآور شد که سفارت آمریکا در مینسک نزدیک به یک سال است که فعالیت ندارد، بنابراین ایالات متحده اطلاعات به روز و واقع بینانه ای در مورد وضعیت این کشور و تحولات آن دریافت نمی کند.

روز گذشته، وزارت امور خارجه ایالات متحده محدودیت های روادیدی را علیه 25 شهروند بلاروس اعمال کرد. به گفته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، این تحریم ها علیه اعضای مجلس ملی این کشور به دلیل نقش آنها در تصویب قانونی اعمال شده که مجازات اعدام را برای افرادی که به دلیل تلاش برای انجام اقدامات تروریستی محکوم شده اند، مجاز دانسته است.

پیشنهاد اوکراین برای افزودن صادرات دریایی فولاد در چارچوب توافق غلات 

یولیا اسویریدنکو، وزیر اقتصاد اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که کی‌یف مایل است تا توافقات غلات به صادرات دریایی فولاد از این کشور نیز گسترش داده شود.

 او به آژانس خبری بلومبرگ گفت: برای ما مهم است که بنادر بیشتری را به منظور افزایش حجم صادرات از کشور اضافه کنیم. ما بر ایجاد انبارهای اضافی برای محصولات کشاورزی تمرکز خواهیم کرد، اما از نقطه نظر استراتژیک، ما باید بنادر دریایی را باز کنیم. این فقط در مورد کشاورزی نیست، بلکه در مورد فولاد نیز صادق است.

وزیر اقتصاد همچنین اشاره کرد که در پایان سال 2022، تولید ناخالص داخلی اوکراین 30.2 درصد کاهش یافت، در حالی که پیش بینی برای کاهش آن 50 درصد بود.

پیش از این، در اواسط ماه  دسامبر 2022، رئیس جمهوری اوکراین ولادیمیر زلنسکی با رجب طیب اردوغان، رهبر ترکیه درباره گسترش احتمالی کریدور غلات از طریق دریای سیاه گفتگو کرد.

اردوغان در اواخر سال گذشته تمدید توافق غلات برای 120 روز دیگر را تایید کرد. مرکز هماهنگی استانبول تمدید توافقنامه صادرات غلات با همان شرایط قبلی از تاریخ 19 نوامبر را مورد توجه قرار داد.

نخست وزیر لهستان: غرب از وضعیت اوکراین خسته شده است

ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان در مصاحبه با تلویزیون این کشور در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس اعتراف کرد که در میان کشورهای غربی، برخی از آنها از وضعیت پیرامون اوکراین احساس خستگی می کنند.  وی یادآور شد که رهبران جهانی حمایت ورشو از کی‌یف را دیده و قدردان آن هستند، اما "خستگی نیز وجود دارد."

به گفته موراویسکی، همین چند ماه پیش، بحث در داووس درباره اوکراین در سطح متفاوتی از مشارکت انجام شد. نخست‌وزیر لهستان افزود: «امروز به وضوح مشاهده می‌شود که روسیه صبور است، در حالی که غرب کمی خسته شده است».

روز گذشته، رئیس جمهور لیتوانی، گیتاناس ناوسدا نیز ابراز نگرانی کرد که ممکن است مردم کشورهای غربی از موضوع اوکراین خسته شوند و این امر ارائه کمک های نظامی به کی‌یف را کند خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 985756

مهمترین اخبار ایران و جهان: