نیوز سیتی!
08 بهمن 1401 - 20:31

استاندار قزوین: میراث فرهنگی نمازخانه‌های بین راهی را مناسب‌سازی کند

استاندار قزوین گفت: با توجه به حجم بالای ترددهای جاده‌ای استان قزوین که در ایام نوروز به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد، به همین خاطر اداره‌کل میراث فرهنگی باید از همین امروز نسبت به بهسازی و مناسب‌سازی نمازخانه‌های بین راهی اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین ، محمدمهدی اعلایی عصر امروز در جلسه ستاد اقامه نماز استان قزوین که در سالن جلسات شهیدسلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به حجم بالای ترددهای جاده‌ای استان قزوین که در ایام نوروز به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد، به همین خاطر اداره‌کل میراث فرهنگی باید از همین امروز نسبت به بهسازی و مناسب‌سازی نمازخانه‌های بین راهی اقدام کند.

وی با بیان اینکه در نوروز امسال رکورد تردد یک میلیون و 400 خودرو در جاده‌های استان قزوین ثبت شد، تصریح کرد: مناسب‌سازی نمازخانه‌های بین راهی در جهت توسعه فرهنگ نماز اهمیت دارد. در ضمن اگر فضای اقامه نماز در مراکز بین راهی مناسب نباشد، اعتبار و آبروی استان قزوین زیر سؤال می‌رود. بنابراین باید برای این موضوع تدبیر کنیم.

اعلایی با اشاره به برپایی همایش نماز در استان قزوین در ماه‌ آینده ادامه داد: در ضمن باید در این همایش از متصدیان مراکز بین راهی که به بهسازی نمازخانه‌ها اهمیت داده‌اند، باید تجلیل شود. بنابراین باید عملکرد این مراکز در حوزه نماز ارزیابی شده و از چند مرکزی که نمازخانه مناسب دارند، تجلیل شود و به مدیران مراکز بین راهی که نمازخانه مناسبی ندارند، باید تذکر داده شود.

استاندار قزوین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به در پیش بودن ماه شعبان و رمضان گفت: بنابراین با همکاری دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان قزوین برنامه‌های ویژه تفسیر قرآن در این ماه‌ها برگزار می‌شود. چرا که در این حوزه طی‌ سال‌های اخیر کم‌کاری‌های زیادی در سطح استان و کشور وجود داشته است.

اعلایی با اشاره به تلاقی عید نوروز و ماه رمضان افزود: با توجه به اینکه حجم زیادی از مسافر وارد استان قزوین می‌شوند، باید جلسات جذاب و نوآورانه‌ای در حوزه تفسیر قرآن برگزار کنیم که مسافران و گردشگران نوروزی هم از آنها استقبال کنند.

وی با اشاره به موضوع نماز جمعه تصریح کرد: حضور مدیران و تصمیم‌گیرندگان باید در نمازهای جمعه باید بیشتر شود و ستاد اقامه نماز باید طوری برنامه‌ریزی کند که مدیران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در نمازهای جمعه حتماً حاضر شوند. این کار موجب افزایش اخوت، برادری و همگرایی بیشتر بین مردم و مدیران در مسیر توسعه سیاسی استان خواهد شد.

اعلایی ادامه داد: به نظر می‌رسد در استان قزوین حضور مسئولان در نمازهای جمعه باید پررنگ‌تر شود که تبعات مثبتی برای جامعه خواهد داشت و نماز جمعه را به محل مراجعه بیشتر مردم تبدیل خواهد کرد.

اجلاسیه استانی نماز در دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار می‌شود

رئیس ستاد اقامه نماز استان قزوین هم در این جلسه از برگزاری اجلاسیه استانی نماز در قزوین خبر داد و اظهار داشت: این اجلاسیه دهم اسفندماه و در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان استان قزوین برگزار می‌شود. البته قبل از برگزاری این اجلاسیه یک‌سری برنامه‌های مقدماتی داریم که مهمترین آن آموزش نحوه صحیح اقامه نماز به 1000 نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریش موسوی اضافه کرد: این برنامه آموزش نماز در روزهای 9 و 10 اسفندماه برگزار می‌شود که در روز نخست 550 نفر و در روز دوم 450 نفر مورد آموزش قرار می‌گیرند. همچنین در اجلاس استانی نماز از خیران مسجدساز و سایر فعالان برتر حوزه نماز استان قزوین به شکل ویژه تجلیل خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری اجلاسیه سراسری نماز کشور با حضور رئیس‌جمهور در روزهای گذشته گفت: برای بخش علمی این اجلاسیه سراسری 28 هزار اثر با موضوع نماز ارسال شده بود که 9.5 درصد آثار یعنی 2 هزار و 640 اثر از استان قزوین بودند که نشان‌دهنده حضور قوی و پررنگ استان قزوین در بخش علمی اجلاسیه سراسری نماز است.

موسوی ادامه داد: برای تهیه جوایز آن‌دسته از هم‌استانی‌ها که در بخش علمی اجلاسیه سراسری نماز درخشیدند و حائز رتبه شدند، به کمک مالی و اعتبار ویژه‌ای از استانداری قزوین نیاز داریم که امیدواریم این کمک در اختیار ستاد اقامه نماز استان قزوین قرار گیرد.

اجلاسیه‌های شهرستانی نماز احیا شوند

رئیس ستاد اقامه نماز استان قزوین همچنین با انتقاد از برخی کم‌کاری‌ها در برگزاری جلسات ستاد شهرستانی نماز در شهرستان‌های استان قزوین گفت: انتظار ما از استاندار قزوین این است که طی نامه‌ای رسمی برگزاری منظم جلسات ستاد شهرستانی نماز در شهرستان‌های آبیک، البرز، تاکستان، بویین‌زهرا و آوج را به فرمانداران تذکر دهند.

موسوی یادآور شد: یکی از مطالبات دیگر ما هم احیای اجلاسیه‌های شهرستانی نماز در استان قزوین است که قاعدتاً باید پیش از برگزاری اجلاسیه استانی برگزار شوند و باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که اجلاس استانی نماز خروجی قوی از اجلاسیه‌های شهرستانی باشد و برگزیدگان اجلاسیه‌های شهرستانی در این اجلاسیه استانی مورد تقدیر قرار بگیرند.

انتهای پیام/ن

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1003397

مهمترین اخبار ایران و جهان: