نیوز سیتی!
19 دی 1401 - 08:41

اتحادیه اروپا با محکوم کردن شورش برزیل: از داسیلوا حمایت می کنیم

اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن اقدامات معترضان در برزیل، شورش علیه نهادهای دولتی این کشور را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، اتحادیه اروپا تصرف پارلمان و دفاتر دولتی در برزیل توسط معترضان را محکوم کرد. اروپا همچنین حمایت کامل خود را از رئیس جمهور منتخب برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا اعلام کرد.

این موضع گیری اتحادیه اروپا در قبال تحولات برزیل از سوی «چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا و «جوزپ بورل»، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی اعلام شده است.

بورل در توئیتر نوشت: «از اعمال خشونت‌آمیز و اشغال غیرقانونی اماکن دولتی برازیلیا توسط افراط‌گرایان خشن امروز وحشت‌زده شده‌ایم. حمایت کامل از لولا داسیلوا و دولت او، کنگره و دادگاه عالی فدرال را اعلام می‌کنیم. بی تردید دموکراسی برزیل بر خشونت و افراط‌گرایی غلبه خواهد کرد.»

همچنین چارلز میشل در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «حمله به نهادهای دموکراتیک برزیل محکوم مطلق است. ما حمایت کامل از رئیس جمهور داسیلوا، که به طور دموکراتیک توسط میلیون‌ها برزیلی از طریق انتخابات عادلانه و آزاد انتخاب شده است را اعلام می‌کنیم.»

همچنین روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز با حمایت از داسیلوا، اظهارات مشابهی را بیان کردند.

در اول ژانویه، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا به عنوان رئیس جمهور جدید برزیل سوگند یاد کرد و سومین دوره ریاست جمهوری خود را در رأس عالی‌ترین مقام اجرایی برزیل آغاز کرد. او در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ۳۰ اکتبر پیروز شد و بولسونارو را با اختلاف کمی شکست داد. پس از اعلام پیروزی داسیلوا، اعتراضات سراسری حامیان رئیس جمهور سابق برزیل در مناطق مختلفی تا به امروز ادامه دارد.

همچنین امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز اقدامات حامیان بولسونارو را محکوم کرد و در توئیتی نوشت: «باید به خواست مردم برزیل و نهادهای دموکراتیک احترام گذاشت.» او با اشاره به لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور منتخب اخیر، افزود: «رییس جمهور داسیلوا می‌تواند روی حمایت بی دریغ فرانسه حساب کند.» وزارت خارجه فرانسه نیز بیانیه‌ای منتشر کرد و اقدامات معترضان را به شدت محکوم کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز حملات روز یکشنبه به کنگره ملی و دادگاه عالی توسط معترضان در برازیلیا را محکوم کرد.

بلینکن در ادامه گفت: «ما حملات به ساختمان ریاست جمهوری، کنگره و دادگاه عالی برزیل را محکوم می‌کنیم. استفاده از خشونت برای حمله به نهادهای دموکراتیک همیشه غیرقابل قبول است. ما به لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا [رئیس جمهور برزیل] می‌پیوندیم و خواستار توقف فوری این اقدامات هستیم.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 964453

مهمترین اخبار ایران و جهان: