نیوز سیتی!
19 دی 1401 - 12:23

هفتمین جشنواره "رسول آفتاب" با موضوع "اغتشاش و اعتراض" فراخوان داد + فیلم

علاقه‌مندان برای شرکت در هفتمین دوره جشنواره رسول آفتاب می‌توانند مشاهدات خود از اغتشاش‌های اخیر را بنویسند و برای مؤسسه رسول آفتاب بفرستند.

رحیم مخدومی نویسنده و مدیر انتشارات رسول آفتاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم از انتشار هفتمین فراخوان ادبی رسول آفتاب خبر داد و گفت: با توجه به اینکه رویدادهای مهم کشور و مسائل مهمی که در راه مردم قرار می‌گیرد باید ثبت شود ـ چرا که بخشی از تاریخ انقلاب است ـ مؤسسه فرهنگی رسول آفتاب که سابقه برگزاری جشنواره با موضوع آثار ادبی در خصوص فتنه 88 را دارد، این دوره را به موضوع  «اعتراض و اغتشاش» اختصاص داده است.

وی افزود: بنا داریم مطالب مربوط به اتفاقات اخیر کشور را به ثبت برسانیم و یک کتاب روایت مردمی از مشاهدات منتشر شود و این کتاب طبیعتاً برای مورخان و نویسندگان در حوزه داستان و هنر و نویسندگان فیلمنامه مفید خواهد بود.

مخدومی اظهار داشت: ما در خصوص فتنه 88 این کار را کردیم و چند کتاب استخراج شد و علاوه از اینکه منبع خوبی برای مورخان بود درعین‌حال بانک سوژه برای کسانی بود که قصد داشتند داستان بنویسند.

 

کتاب ,

مدیر مؤسسه رسول آفتاب درباره مهلت زمان ارسال آثار گفت: علاقه‌مندان تا 15 بهمن فرصت دارند، آثار خود را به دبیرخانه جشنواره بفرستند و خاطره این اتفاقات از شهر و دیار خود و مشاهدات‌شان را بنویسند و اگر عکس مرتبط دارند بفرستند.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر سطح نوشته‌ها از مقبولیت ادبی مناسبی برخوردار نباشد آیا این نوشته‌ها برای انتشار مجدد بازنویسی می‌شود، بیان داشت: درجه اول برای ما ثبت خاطرات و مشاهدات مهم است و انتظار نداریم که فرد قلم قوی داشته باشد اما وقتی که این خاطرات به دست جشنواره برسد، آثاری که موضوعات قابل توجه داشته باشند دوباره‌نویسی می‌شوند و مشکل نثر برطرف خواهد شد.

مخدومی درباره جوایز این جشنواره اظهار داشت: دوره قبل یعنی در دوره ششم موضوع چاپ اثر را به عنوان تشویق کسانی که شرکت کرده بود در نظر گرفته شد و ما در دوره ششم برای داستان کودک فراخوان داده بودیم و به آثاری که قابلیت چاپ پیدا کردند حق التالیف داده بودیم  و احتمالاً همین رویکرد را در این دوره داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تجربه شما از فراخوان در موضوع فتنه 88 فکر می‌کنید چقدر آثار به دستتان برسد، گفت: با توجه به تجربه‌ای که داریم دو شیوه برای جمع‌آوری آثار اعمال می‌کنیم و شیوه فراخوان به تنهایی کافی نیست. شیوه دوم هم به رصد خودمان برمی‌گردد و ما با توجه به اینکه در هر شهر و نقطه‌ای از کشور موضوع خاصی را جزء رخدادها داریم، افرادی را که توانایی مصاحبه دارند از خود شهرها پیدا کنیم و از آنها می‌خواهیم با افرادی مصاحبه بگیرند که صاحب خاطره و روایت هستند و این طبیعتاً قابل اطمینان‌تر است و حجم آثار هم قابل توجه‌تر خواهد بود.

او در پاسخ به این سؤال که مصاحبه شونده‌ها چه کسانی هستند اظهار داشت: برای ما مهم است که شاهد رویداد باشند حالا اینکه از مردم عادی باشند یا از برگزارکنندگان نظم و امنیت یا از کسانی که در این مسائل آسیب دیدند، فرقی ندارد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند مشاهدات خود از اغتشاش‌ها و اعتراض‌های اخیر را در پیام رسان‌های داخلی به شماره 09015658858 بفرستند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 965109

مهمترین اخبار ایران و جهان: