نیوز سیتی!
07 بهمن 1401 - 13:16

پیش‌بینی‌های بودجه ۱۴۰۲ مغایر با توقعات از حوزه کشاورزی است

شهرکرد_رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: پیش‌بینی‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مغایر با توقعاتی است که امروزه در حوزه اشتغال و تولید تصاعدی از بخش کشاورزی انتظار می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین برزگر صبح امروز جمعه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: این روزها که لایحه بودجه ۱۴۰۲ در حال بررسی است، به‌عنوان یک کارشناس کشاورزی ضرورت دارد مواردی در این خصوص به‌ویژه در حوزه بودجه فصل کشاورزی مطرح کنم.

وی افزود: در ماه‌های اخیر شاهد افزایش نرخ ارز بودیم، همچنین افزایش چند برابری قیمت نهاده‌های دامی در بازار جهانی بود که با اجرای طرح هدفمندی یارانه بیشتر از سایر اقلام خود را نشان داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ضرورت اصلاح الگوی کشت برای ارتقای ضریب خودکفایی در محصولات راهبردی و استراتژیک، سازگاری با محدودیت منابع آبی، تغییر اقلیم و در نهایت افزایش تقاضا برای غذا بعد از چندین سال، امسال در دستورکار قرار گرفت که به نظر می‌رسد با اعتبارات قطره‌چکانی امکان‌پذیر نیست.

برزگر عنوان کرد: پیش‌بینی‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مغایر با توقعاتی است که امروزه در حوزه اشتغال و تولید تصاعدی از بخش کشاورزی انتظار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی و برنامه‌ریزان در دولت توقع ایجاد اصلاحات ساختاری اساسی در بودجه فصل کشاورزی وجود دارد، تولیدکننده در حوزه کشاورزی و دامداری، امروز در بیشترین فشارها است و پایداری تولید و اصلاح الگوی کشت نیازمند توجه حدی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در بودجه ۱۴۰۲ باید همراهی بهتری با کشاورزان و دامداران به‌عنوان بازوان تأمین غذا داشته باشیم وگرنه ثمرات سو آن‌را در بحث امنیت غذایی و پایداری منابع خواهیم دید.

برزگر بیان کرد: با توجه به شرایطی که در حوزه غذا در سال ۲۰۲۲ در دنیا اتفاق افتاد و به نظر می‌رسد چالش‌ها در حوزه انرژی و غذا در سال ۲۰۲۳ نیز همچنان پابرجا باشد، قانون‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور باید به فصل کشاورزی جدی‌تر توجه کنند.

وی تاکید کرد: از مجلس شورای اسلامی درخواست دارم تا نگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به حوزه کشاورزی داشته باشد و متناسب با این نگاه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی‌های لازم انجام شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1000653

مهمترین اخبار ایران و جهان: