نیوز سیتی!
29 دی 1401 - 17:41

بخشی از آب کشاورزی استان قزوین به صورت غیرقانونی مصرف می‌شود

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: متأسفانه بخشی از سهمیه آب کشاورزی استان قزوین به صورت غیرقانونی در واحدهای غیرمرتبط با حوزه کشاورزی مصرف می‌شود که آمار چنین واحدهایی باید در استان قزوین احصا شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدحسین عطایی امروز در کارگروه تخصیص آب کشاورزی که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین مصرف می‌شود، اظهار داشت: متأسفانه بخشی از سهمیه آب کشاورزی استان قزوین به صورت غیرقانونی در واحدهای غیرمرتبط با حوزه کشاورزی مصرف می‌شود که آمار چنین واحدهایی باید در استان قزوین احصا شود.

وی با بیان اینکه حق نداریم سهیمه آب کشاورزی یا صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی را در سایر بخش‌ها مصرف کنیم، اضافه کرد: انتظار ما این است که بعد از شناسایی و نهایی شدن آمار این واحدها در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی استان قزوین نسبت به قطع انشعاب چنین واحدهایی اقدام شود.

عطایی تعطیلی برخی واحدهای تولیدی مرتبط با حوزه کشاورزی را از دیگر چالش‌های حوزه تخصیص منابع آب به اراضی کشاورزی دانست و گفت: بسیاری از واحدهای که از سهمیه آب کشاورزی در گذشته برخوردار شدند، امروز راکد و غیرفعال شدند و باید سهمیه آب این واحدها هم قطع شده و به سایر متقاضیان آب در حوزه کشاورزی اختصاص داده شود.

وی با ذکر اینکه طرح‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی در اولویت تخصیص آب قرار گرفته‌اند، ادامه داد: در کنار دانش‌بنیان بودن میزان آب‌بری پایین و بهره‌وری بالا 2 شاخص مهم برای در اولویت قرار گرفتن طرح‌های مختلف برای تخصیص سهمیه آب کشاورزی است و چنین طرح‌هایی زودتر از سایر طرح‌های سهمیه آب کشاورزی دریافت می‌کنند.

تخصیص آب کشاورزی به کشت‌ صیفی‌جات ممنوع شد

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین همچنین از ممنوعیت اختصاص آب به کشت‌های پرآب‌بر مانند صیفی‌جات خبر داد و گفت: با توجه به کاهش 60 درصدی بارش‌ها در سال زراعی جاری و تداوم خشک‌سالی باید نهایت دقت در تخصیص سهمیه آب به واحدهای مختلف رعایت شود و سیاست وزارت جهاد کشاورزی هم انتقال کشت صیفی‌جات و سبزیجات به فضاهای گلخانه‌ای است.

عطایی افزود: باید تخصیص سهمیه‌های آب کشاورزی طوری باشد که کشت‌ محصولات راهبردی مانند گندم و دانه‌های روغنی در اولویت اصلی قرار داشته باشد و البته در تخصیص آب باید به شاخص‌هایی مثل میزان اشتغال‌زایی طرح و بازار صادراتی توجه شود تا در ازای مصرف آب بیشترین سود و منافع عاید استان قزوین شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 986253

مهمترین اخبار ایران و جهان: