نیوز سیتی!
30 آذر 1401 - 13:55

هدیه بایدن به زلنسکی؛ ارسال سامانه پاتریوت به اوکراین

هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور اوکراین به واشنگتن، رسانه‌های آمریکا گزارش دادند که در نهایت سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت در اختیار ارتش اوکراین قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، واشنگتن‌پست به نقل از مقامات آگاه اعلام کرد دولت بایدن سامانه پیشرفته ضدموشکی پاتریوت را به اوکراین خواهد فرستاد.

به نوشته واشنگتن‌پست، ارسال سامانه ضدموشکی پاتریوت، بخشی از کمک‌ نظامی ۲ میلیارد دلاری آمریکا به ارتش اوکراین است که قرار است امروز چهارشنبه در دیدار بایدن و زلنسکی در واشنگتن رونمایی شود. رئیس‌جمهور اوکراین ماه‌هاست که از دولت آمریکا درخواست می‌کند که سامانه پاتریوت را در اختیار این کشور قرار دهند.

زلنسکی در سفر به آمریکا قرار است با جو بایدن در کاخ سفید دیدار و در نشست مشترک نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا سخنرانی کند. سفر زلنسکی به واشنگتن در بحبوحه حملات موشکی و پهپادی گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین انجام می‌شود که به گفته زلنسکی تا حالا نزدیک به ۴۰ درصد زیرساخت‌های انرژی اوکراین تخریب شده و مناطق زیادی از این کشور هم‌اکنون در قطعی برق و خاموشی مطلق رنج می‌برند.

به نوشته واشنگتن‌پست، دولت آمریکا قرار است یک سامانه ضدموشکی پاتریوت در اختیار اوکراین قرار دهد؛ هر سامانه پاتریوت دارای حداکثر ۸ پرتابگر است که بسته به نوع مهمات مورد استفاده بین ۴ تا ۱۶ موشک را در خود جای می دهد.

منابع آگاه به واشنگتن‌پست گفته‌اند نیروهای آمریکایی در خاک یک کشور ثالث، احتمالا آلمان، نحوه استفاده از این سامانه را به اوکراینی ها آموزش خواهند داد.

به گفته این منبع آگاه «این کار کمی طول می‌کشد، اما سربازان اوکراینی پس از این دوره آموزشی برای عملیاتی‌کردن سامانه پاتریوت، به اوکراین برمی‌گردند. این مقام آمریکایی با این حال تأکید کرد که «بعید است که این سامانه دفاع هوایی قبل از بهار به اوکراین برسد.»

بنا بر گزارش واشنگتن‌پست، با رونمایی از این بسته کمک نظامی، با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، دولت بایدن نزدیک به ۲۲ دلار فقط در بخش نظامی به اوکراین کمک کرده است.

حملات موشکی گسترده ارتش روسیه علیه زیرساخت‌های اصلی اوکراین در شهرهای مختلف پس از انفجار در پل کریمه در ۱۶ مهر آغاز شده و به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در نتیجه این حملات تاکنون نزدیک به ۴۰ درصد زیرساخت‌های انرژی اوکراین از بین رفته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 924709

مهمترین اخبار ایران و جهان: