نیوز سیتی!
08 خرداد 1402 - 16:14

مدت زمان پاسخ‌دهی پرونده کمیسیون‌های تخصصی ۲۲ تا ۳۵ روز است

اردبیل- مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: مدت زمان پاسخ دهی به پرونده‌های کمیسیون‌های تخصصی ۲۲ تا ۳۵ روز کاری است.

نگار خوشنویس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: کمیسیون‌ها از مهمترین بخش‌های سازمان پزشکی قانونی است که پرونده‌های ارجاعی به آن در چهار بخش قصور پزشکی، روان پزشکی، معاینات و تعیین علت فوت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از این پرونده‌ها شامل موارد قصور پزشکی است که به منظور بررسی نحوه عملکرد کادر درمان و به دنبال شکایت بیماران به کمیسیون ارجاع می‌شود، خاطرنشان کرد: در کمیسیون‌های پزشکی قانونی سالانه بیش از ۳۳ هزار پرونده بررسی و در خصوص آن اعلام نظر می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل بیان کرد: با شیوه‌های به کار گرفته شده در کمیسیون‌ها طی سال‌های اخیر و استفاده از روش‌هایی همچون برگزاری ویدئوکنفرانسی جلسات علاوه بر تکریم ارباب رجوع، سرعت رسیدگی به پرونده‌ها نیز بیشتر شده است.

خوشنویس با اشاره به دستورالعمل ابلاغی، زمان‌بندی پاسخ‌دهی در پرونده‌های کمیسیون‌ها تصریح کرد: فرایند انجام کمیسیون قصور پزشکی نوبت اول: حداکثر زمان ۳۵ روز کاری، فرایند انجام کمیسیون قصور پزشکی نوبت دوم و بعد از آن حداکثر زمان ۳۲ روز کاری، فرایند انجام کمیسیون روان‌پزشکی نوبت اول حداکثر زمان ۳۲ روز کاری و فرایند انجام کمیسیون روان‌پزشکی نوبت دوم و بعد از آن حداکثر زمان ۲۸ روز کاری تعیین شده است.

وی همچنین گفت: فرایند انجام کمیسیون تعیین علت فوت نوبت اول حداکثر زمان ۲۹ روز کاری، فرایند انجام کمیسیون تعیین علت فوت نوبت دوم و بعد از آن حداکثر ۲۲ روز کاری، فرایند انجام کمیسیون معاینات بالینی نوبت اول حداکثر زمان ۲۶ روز کاری، فرایند انجام کمیسیون معاینات بالینی نوبت دوم و بعد از آن حداکثر زمان ۲۲ روز کاری و پرونده‌های حوزه آزمایشگاه حداکثر ۳۰ روزه پاسخ داده می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل ادامه داد: آزمایشگاه‌ها از دیگر بخش‌های تخصصی سازمان در کشف حقیقت است که در سال هزاران پرونده در آن بررسی و در خصوص آن‌ها اعلام نظر می‌شود و شامل بخش‌های سم‌شناسی قانونی، آسیب‌شناسی قانونی، سرولوژی و ژنتیک قانونی است.

خوشنویس گفت: این بخش از سازمان با بهره‌گیری از کارشناسان کارآزموده و تجهیزات با فناوری روز به مراجعین ارائه خدمت می‌کند و طی سالیان اخیر جهش بزرگی در حوزه گسترش آزمایشگاه‌ها، تجهیز آن‌ها به دستگاه‌های روز دنیا و جذب و آموزش کارشناسان زبده صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: همچنین از دو سال گذشته ساخت و بومی‌سازی تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی مورد توجه مرکز تحقیقات پزشکی قانونی قرار گرفته و طی این مدت نخبگان جوان این سازمان موفق به تولید کیت ژنتیک و دستگاه‌هایی همچون هموژنایزر و اتوسمپلر شده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل براساس دستورالعمل‌های ابلاغی و به منظور پاسخ‌دهی هر چه سریع‌تر به مراجعین، زمان‌بندی جدید پاسخ به پرونده‌های بخش آزمایشگاه اعمال شده است.

خوشنویس اظهار کرد: حداکثر زمان صدور نظریه کارشناسی در پرونده‌های آسیب‌شناسی، از دریافت درخواست آزمایش تا صدور نتیجه نهایی ۳۰ روز کاری، حداکثر زمان صدور نظریه کارشناسی در پرونده‌های سم‌شناسی، از دریافت درخواست آزمایش تا صدور نتیجه نهایی ۳۰ روز کاری، حداکثر زمان صدور نظریه کارشناسی در پرونده‌های ژنتیک از دریافت درخواست آزمایش تا صدور نتیجه نهایی ۳۰ روز کاری، حداکثر زمان صدور نظریه کارشناسی در پرونده‌های سرولوژی از دریافت درخواست آزمایش تا صدور نتیجه نهایی ۱۵ روز کاری و حداکثر زمان صدور نظریه کارشناسی در پرونده‌های بررسی سو مصرف الکل و مواد روان‌گردان تا صدور نتیجه نهایی ۱۳ روز کاری است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم وجود آزمایشگاه فعال در هر یک از استان‌ها و ارسال نمونه به آزمایشگاه استان‌های معین، مدت زمان صدور نظریه کارشناسی از دریافت درخواست آزمایش تا صدور نتیجه نهایی ۱۵ روز کاری افزایش می‌یابد. حداکثر زمان پاسخ‌دهی در حوزه تشریح ۶۳ روز کاری است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل اضافه کرد: در حوزه تشریح سازمان، به عنوان یکی از حوزه‌های تخصصی و بسیار مهم سازمان پزشکی قانونی، به طور متوسط سالانه بیش از ۷۴ هزار پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد که حدود سه تا پنج درصد از کل خدمات سازمان را شامل می‌شود.

خوشنویس گفت: اجساد ارجاعی به تالارهای تشریح پزشکی قانونی گاه با معاینه ظاهری و یا صرفاً کالبدگشایی تعیین علت می‌شوند اما در مواقعی برای شناسایی و تعیین علت فوت، نیاز به نمونه‌برداری و بررسی نتایج آزمایشگاهی، تکمیل مدارک و انجام بررسی‌های تکمیلی است که در این صورت طول زمان پاسخ‌دهی طولانی‌تر خواهد بود.

وی افزود: براساس این گزارش صدور نظریه کارشناسی در حوزه تشریح در مواردی که تعیین علت فوت در هنگام صدور جواز دفن بدون نیاز به آزمایش و مدارک تکمیلی امکان‌پذیر باشد، حداکثر مهلت صدور نظریه از زمان دریافت نامه چهار روز کاری می‌باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل اظهار کرد: در مواقعی تعیین علت فوت منوط به بررسی نتایج آزمایشات، اخذ و بررسی پرونده بالینی و سایر مدارک تکمیلی و انجام بررسی‌های دقیق‌تر است و در این موارد در صورتی که مکان سالن تشریح و آزمایشگاه در یک شهر باشد مدت زمان پاسخ‌دهی حداکثر ۵۲ روز کاری خواهد بود.

خوشنویس خاطرنشان کرد: گاهی علاوه بر اینکه تعیین علت فوت منوط به بررسی نتایج آزمایش و مدارک تکمیلی است مکان سالن تشریح و آزمایشگاه نیز در یک شهر قرار ندارد که همین موضوع زمان پاسخ‌دهی را طولانی‌تر می‌کند که در این پرونده‌ها حداکثر زمان پاسخ‌دهی ۶۳ روز کاری خواهد بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1247158

مهمترین اخبار ایران و جهان: