نیوز سیتی!
21 بهمن 1401 - 10:46

امام(ره) از منظر اندیشمندان جهان/ نلسون ماندلا: آیت‌الله خمینی با دست خالی، پیروز شد

نلسون ماندلا رئیس‌جمهور اسبق آفریقا درباره امام خمینی گفته است: آیت‌الله خمینی، رهبری منحصربه‌فرد بود که توانست با دست خالی، انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، حضرت امام خمینی رحمه الله به عنوان فقیهی ژرف نگر و حکیمی خردمند و سیاست‌مداری دوراندیش و عارفی الهی، توانسته بود در پرتو مناجات‌های شبانه و توکل و معرفت و اخلاص، به منبع نورانیت الهی و اقیانوس بی کران عرفان و معنویت متصل گردد. به همین دلیل دست یابی به افق اندیشه‌های این شخصیت عظیم برای اندیشمندان اگر غیر ممکن نباشد، آسان نخواهد بود.

امیرمؤمنان علیه‌السلام در مورد شخصیت چنین مردانی می فرماید: «هجم بهم العلم علی حقیقة البصیرة، و باشروا روح الیقین، واستلانوا مااستوعره المترفون. و انسوا بمااستوحش منه الجاهلون و صحبوا الدنیا بابدان ارواحها معلقة بالمحل الاعلی. اولئک خلفاء الله فی ارضه و الدعاة الی دینه، آه آه، شوقا الی رؤیتهم، آنان با نور دانش به حقیقت ادراک و بصیرت رسیدند و جوهره یقین را با جان خود دریافته‌اند و آنچه را که بر افراد رفاه‌طلب دشوار می‌کرد راحت و آسان گرفته و با آنچه که نا آگاهان از آن بیم داشتند مانوس شدند. با بد‌‌هایی همنشین دنیا گشتند که روح‌های آن‌ها به [قله‌های رفیع] عالم ملکوت پیوند خورده است. آنان جانشینان خدا در زمین او و دعوت کنندگان مردم به سوی دین اویند. آه! آه! چقدر مشتاق دیدارشان هستم!»

در این مجموعه بر آنیم که بخش‌هایی از مهم ترین ویژگی‌های شخصیتی امام راحل را از زبان و قلم دانشمندان و متفکران آزاد اندیش جهان بشنویم، زیرا:خوشتر آن باشد که سر دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران. به امید اینکه به این بهانه بتوانیم زمینه آگاهی بیشتری نسبت به ویژگی‌های شخصیتی آن نادره دوران را فراهم نمائیم. برای سهولت امر این نوشتار کوتاه را در دو بخش تقدیم می‌کنیم. در بخش اول از دیدگاه اندیشمندان مسلمان و در بخش دوم از سخنان صاحب نظران غیر مسلمان آگاه خواهیم شد.

دشمنی آیت‌الله خمینی(ره) با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود

هنری کیسینجر، استراتژیست و مشاور یهودی‌الاصل ریاست جمهوری آمریکا می‌گوید: آیت‌الله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامه‌ریزی مواجه کرد، تصمیمات او آن‌چنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه‌ریزی را از سیاستمداران و نظریه‌پردازان سیاسی می‌گرفت. هیچ‌کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناخته‌شده در دنیا، سخن می‌گفت و عمل می‌کرد، گویی از جایی دیگر الهام می‌گرفت، دشمنی آیت‌الله خمینی(ره) با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت.

امام خمینی(ره) فراتر از زمان می‌اندیشید و در بعد مکان نمی‌گنجید

میخائیل گورباچف، رهبر شوروی کمونیستی می‌گوید: امام خمینی(ره) فراتر از زمان می‌اندیشید و در بعد مکان نمی‌گنجید. او توانست اثر بزرگی در تاریخ جهان به جای بگذارد.

 آوای نهضت امام خمینی(ره) در دورافتاده‌ترین نقاط جهان اسلام به گوش می‌رسد

بن‌بلا نخستین رئیس‌جمهور الجزایر در مورد امام خمینی گفت: ملل عرب باید زنده شدن اسلام را در قرن بیستم مدیون انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی(ره) بدانند. این انقلابی است که دنیای غرب را اجباراً دگرگون خواهد ساخت و بسیاری از رژیم‌های موجود در جهان عرب دیر یا زود سقوط خواهند کرد زیرا آوای نهضت امام خمینی(ره) در دورافتاده‌ترین نقاط جهان اسلام به گوش می‌رسد.

امام خمینی تنها یک فرد یا پدیده فردی نبود بلکه یکی از سازندگان تاریخ بود

دکتر مصطفی ایوب، دانشمند مسلمان آمریکایی و مسئول گروه مطالعات ادیان در دانشگاه تامبل آمریکا در مورد رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران معتقد است: بنده معتقدم که تاریخ، امام خمینی را به عنوان بزرگ‌ترین شخصیت جهانی قرن بیستم معرفی خواهد کرد، زیرا او فردی بود که هم نبوغ سیاسی و هم نبوغ دینی داشت. درست است که ولایت‌فقیه به عنوان یک مفهوم اسلامی شیعی از غیبت صغری همواره مورد بحث و بررسی بوده ولی امام خمینی به این مفهوم تفسیر دیگری دادند که امام معصوم از طریق علمایی که فقیه‌اند نقشی در حکومت دارد و آن علماء نایبان امام هستند و چنانچه در شخصی خصوصیاتی که امام عصر بیان کرده فراهم شود، فقیه اول خواهد بود. بنده معتقدم که از جمله مهم‌ترین تاثیرات نهضت امام خمینی این بوده که حکومت در یک کشور بزرگ و با اهمیت اسلامی را از ماهیت لائیکی آن به ماهیت اسلامی و دینی مبدل ساخت و بدین ترتیب جمهوری اسلامی الگویی برای جنبش‌های اسلامی جهان شد. من بر این باورم که از لحاظ قدرت فکری، امام تنها یک فرد یا پدیده فردی نبود بلکه یکی از سازندگان تاریخ بود.

آیت‌الله خمینی رهبر انقلابی پرجاذبه‌ بودند

یرواند آبراهامیان، تاریخ‌پژوه و نویسنده کتب تاریخ معاصر می‌گوید: (آیت الله) خمینی را غالباً یک روحانی سنتی توصیف کرده‌‍‌اند اما ایشان در واقع، نوآور بزرگی در ایران بودند، هم به لحاظ نظریه سیاسیشان و هم از نظر استراتژی مردمی که وجهه مذهبی داشت. نقش تعیین کننده و محبوبیت وسیع [آیت الله] خمینی را با دو عامل می‌توان توضیح داد. عامل اول شخصیت ایشان به خصوص زندگی ساده و سازش ناپذیری با طاغوت بود. در کشوری که بیشتر سیاستمداران زندگی پر تجملی داشتند، [آیت الله] خمینی زندگی زاهدانه‌ای چون عارفان و صوفیان و عاری از آلایش‌های مادی چون مردمان عادی داشت. کوتاه سخن ایشان رهبر انقلابی پر جاذبه‌ای بودند در زمانی که چنین رهبری بسیار کمیاب و سخت مورد نیاز بود.

او توانست با دست خالی، انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند

نلسون ماندلا رئیس‌جمهور اسبق آفریقا درباره امام خمینی گفت: آیت‌الله خمینی، رهبری منحصربه‌فرد بود که توانست با دست خالی، انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1030958

مهمترین اخبار ایران و جهان: