نیوز سیتی!
18 دی 1401 - 10:24

تحولات اوکراین| ناتو: همکاری چین و روسیه تهدیدی برای غرب است

نشست روز جمعه شورای امنیت درباره اوکراین، مقام دومای روسیه کی‌یف را به خیانت به مردمش برای منافع ناتو متهم کرد، لغو تابعیت ۱۳ کشیش کلیسای ارتدوکس اوکراین و اعتراف سفیر اوکراین در لندن به تلفات سنگین ارتش این کشور، رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزرای امور خارجه و دفاع ایالات متحده مطمئن هستند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به تمامی اهداف تعیین شده برای به اصطلاح "عملیات ویژه حفاظت از مردم دونباس" دست خواهد یافت و مناطق جدید الحاقی به ترکیب روسیه را به اوکراین پس نخواهد داد.

"کاندولیزا رایس"، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و "رابرت گیت" رئیس سابق پنتاگون در مقاله مشترکی برای روزنامه «واشنگتن پست» که روز شنبه منتشر شد، یادآور شدند که روسیه تا آخرین لحظه برای دست یابی به اهداف و حفظ کنترل خود  بر مناطق جدید خواهد جنگید.

این دو سیاستمدار آمریکایی به تجربه خود از تعامل سیاسی با رئیس جمهوری روسیه اشاره و تأکید کردند که پوتین احتمالاً  حتی به عقب نشینی فکر هم نکرده و از تمامی توان کشور برای دست یابی به اهداف تعیین شده استفاده خواهد کرد.  رایس و گیت در این مقاله یادآور شدند: «باید روی پوتین حساب کرد که برای رسیدن به مسیر در پیش گرفته خود بسیار صبور خواهد بود. این در حالی است که اوکراین امروزه کاملاً به حمایت غرب وابسته و بدون آن شکست خورده است. ضمن اینکه کمک نظامی گسترده به کی‌یف هم به این کشور ثبات نخواهد بخشید.»

به گفته وزرای سابق خارجه و دفاع آمریکا، اگر اوکراین نتواند پیشرفت قابل توجهی در درگیری نظامی از خود نشان دهد، متحدان غربی فعالانه مقامات کی‌یف را برای مذاکره تحت فشار قرار خواهند داد، صرف نظر از اینکه شرایط آن تا چه اندازه با منافع اوکراین مطابقت داشته یا نداشته باشد. آنها به این نتیجه رسیدند که کشورهای غربی برای جلوگیری از چنین سناریویی، نه تنها باید کمک‌های نظامی به کی‌یف را کاهش ندهند، بلکه باید پتانسیل دفاعی-تهاجمی اوکراین را متناسب با شرایط جبهه نبرد تقویت کنند.

روز جمعه گزارش شد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در گفتگوی تلفنی با آلکسی رزنیکوف، همتای اوکراینی خود، به او وعده داد که از متحدان و شرکای واشنگتن خواهد خواست تا سیستم دفاع هوایی و سایر تسلیحات نظامی را در اختیار کی‌یف قرار دهند.

در عین حال، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده بزرگترین بسته کمک نظامی در تاریخ به ارزش 3 میلیارد دلار و شامل انواع تسلیحات سنگین و تجهیزات و مهمات مورد نیاز آنها را به اوکراین ارائه خواهد کرد. وی یادآور شد که 225 میلیون دلار از این مبلغ هم برای ایجاد توان بالقوه  بلندمدت دفاعی و نوسازی کلی ارتش اوکراین هزینه خواهد شد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و نوزدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

مقام کرملین: تمامی وظایف تعیین شده برای عملیات ویژه تحقق خواهد یافت

سرگئی کرینکو، معاون اول رئیس جمهوری روسیه وعده داد که تمامی وظایف عملیات ویژه در اوکراین که توسط ولادیمیر پوتین تعیین شده است، در هر صورت تحقق خواهد یافت. 

این مقام کرملین شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت: «وظایف تعیین شده توسط رئیس جمهور در عملیات ویژه در هر صورت تحقق خواهد یافت. پیروزی روسیه قطعی است و زندگی مناسب و معمولی برای مردم منطقه دونباس فراهم خواهد شد.»

کرینکو تاکید کرد که نیروهای مسلح اوکراین در جریان آتش بس اعلام شده از سوی روسیه به طور مداوم دست به اقدامات تحریک آمیز زده و رژیم سکوت را نقض کردند. 

در همین رابطه، وزارت دفاع روسیه نیز روز گذشته اعلام کرد، نیروهای نظامی این کشور رژیم آتش بس موقت در منطقه عملیات ویژه در سراسر خطوط تماس را رعایت کردند، ولی طرف اوکراینی در این مدت به گلوله باران مناطق مسکونی دونتسک و لوهانسک ادامه داد. 

به گفته ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه، بدین ترتیب ارتش روسیه طی شبانه روز گذشته حملات نیروهای نظامی اوکراینی را در جهت گیری‌های مختلف دفع کرده و پاسخ مناسبی به آنها داده و حداقل 20 نظامی اوکراینی در این عملیات کشته شدند. 

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین روز جمعه خواهد بود

بر اساس برنامه رویدادهای شورای امنیت سازمان ملل متحد برای هفته آینده، مشخص شده که شورای امنیت روز جمعه، 13 ژانویه (23 دی ماه) نشستی را با موضوعیت اوکراین برگزار خواهد کرد. هنوز مشخص نشده است که چه موضوعات خاصی پیرامون اوکراین مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در پایان ماه دسامبر، اوکراین تمایل خود برای برگزاری "اجلاس صلح" در سازمان ملل در اواخر ماه فوریه سال 2023  (به مناسبت سالگرد آغاز حمله نظامی روسیه به این کشور) را اعلام کرد. دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، تاکید کرد که سازمان ملل می‌تواند بهترین بستر برای این منظور باشد و دبیرکل این سازمان، آنتونیو گوترش، می‌تواند نقش میانجی در جذب طرف‌های گفتگو در این اجلاس را ایفا کند.

  در عین حال، کوله‌با یادآور شد که روسیه تنها می‌تواند «پس از تشکیل دادگاه بین‌المللی» به چنین نشستی دعوت شود.

مک کارتی در اولویت‌های مجلس نمایندگان به اوکراین اشاره نکرده است

کوین مک کارتی، رئیس جدید مجلس نمایندگان کنگره آمریکا روز شنبه بدون اشاره به لزوم ادامه حمایت از اوکراین، اولویت های کاری مجلس نمایندگان کنگره را اعلام کرد. وی در سخنرانی خود که از شبکه CNN پخش شد، گفت: «دو ماه پیش (در انتخابات کنگره) شما (شهروندان آمریکایی) برای جهت گیری جدید کشور رای دادید و اکنون ما قصد داریم به تعهد خود در قبال شما عمل کنیم. صحبت بر سر تعهد قانونگذاران برای تضمین اقتصاد قوی، امنیت و آزادی در داخل کشور و پاسخگویی دولت به مشکلات است.»

مک کارتی همچنین مقابله با جریان غیرقانونی مهاجران از مرز مکزیک و رقابت با چین را از اولویت‌های اصلی این کشور نام برد. رئیس جدید مجلس نمایندگان در سخنرانی خود حتی یک بار هم به تخصیص بودجه لازم برای ادامه کمک به اوکراین اشاره نکرد.

مقام پارلمانی روس: کی‌یف منافع ناتو را بالاتر از منافع اوکراین دانسته و به مردم خود خیانت می‌کند

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه و رهبر حزب لیبرال دموکراتیک این کشور ابراز عقیده کرد که مقامات کی‌یف منافع ناتو را بالاتر از منافع مردم اوکراین قرار می دهند و این خیانت به شهروندان اوکراینی است. 

این مقام دومای روسیه به خبرگزاری تاس گفت: «بدیهی است که هیچ کس از مردم اوکراین نپرسیده که آیا می خواهند از آنها به عنوان سپر انسانی برای دفاع از منافع ناتو استفاده شود؟ آیا آنها موافق هستند که غرب جمعی برای تضعیف روسیه، تا آخرین فرد اوکراینی را قربانی کند؟ این نوعی خیانت به مردم اوکراین است که مقامات کی‌یف حتی از بیان آن شرم ندارند.»

اسلوتسکی بدین ترتیب در مورد اظهارات روز گذشته آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، مبنی بر اینکه این کشور مأموریت ناتو را انجام می دهد، اظهار نظر کرد. وزیر دفاع اوکراین گفته بود که این ناتو نیست که "خون خود را می ریزد، بلکه اوکراین است" و به همین دلیل ائتلاف آتلانتیک شمالی باید نیازهای تسلیحاتی این کشور را تامین کند.

نخست وزیر لهستان: ورشو قصد ندارد تانک‌های لئوپارد را به کی‌یف ارسال کند

ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان روز شنبه، اعلام کرد که این کشور قصد ندارد تانک های لئوپارد را به اوکراین تحویل دهد. وی بدین ترتیب به گزارش وال استریت ژورنال واکنش نشان داد که به نقل از یک دیپلمات بلندپایه لهستانی ادعا کرده بود ورشو تصمیم به انتقال خودروهای جنگی آلمانی به کی‌یف گرفته است.

نخست وزیر گفت: ما خودمان هنوز درباره انتقال محموله بعدی تانک به اوکراین تصمیم نگرفته ایم. ما خود، بعنوان کشور واحد لهستان و بدون ائتلاف گسترده، نمی‌خواهیم در این باره تصمیمی بگیریم.»

زلنسکی تابعیت 13 کشیش کلیسای ارتدوکس اوکراین را لغو کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه با امضای فرمانی، تابعیت 13 کشیش کلیسای ارتدوکس رسمی اوکراین را به حالت تعلیق درآورد.

دفتر زلنسکی یادآور شد، همانطور که اغلب در چنین مواردی اتفاق می افتد، این فرمان به دلیل داشتن اطلاعات شخصی به طور رسمی منتشر نمی شود. ضمن اینکه این فرمان مربوط  به اطلاعات سرویس امنیت اوکراین درباره مظنون بودن  به خیانت توسط برخی از  این افراد است.

در دسامبر سال گذشته، مشخص شد که سرویس امنیت اوکراین 50 پرونده جنایی علیه کشیش‌های کلیسای ارتدوکس این کشور، به اتهام داشتن ارتباط با روسیه باز کرده است.

سفیر اوکراین به تلفات سنگین انسانی ارتش اوکراین اعتراف کرد

وادیم پریستایکو، سفیر اوکراین در انگلیس اعتراف کرد که نیروهای مسلح این کشور سربازان خود را «از راست و چپ» از دست می دهند و میزان تلفات غیرقابل باور است.

وی در مصاحبه با نشریه نیوزویک گفت: «تلفات ارتش اوکراین بسیار زیاد و غیرقابل باور است. ما نیروهای نظامی خود را از راست و چپ از دست می دهیم. کی‌یف نیز به دلایل امنیتی اطلاعات واقعی در این خصوص را  فاش نمی کند. ما اعلام نمی کنیم که چه تعداد از کشته شدگان نظامی و چه تعداد غیرنظامی هستند، اما می توانید تصور کنید که این ارقام بسیار زیاد و غیرقابل درک است.»

با این حال، به عقیده سفیر اوکراین، این واقعیت به غرب فرصتی بی نظیر داده است. این دیپلمات افزود: کشورهای زیادی در جهان وجود ندارند که به خود اجازه دهند "برای شکست دادن دشمن قسم خورده، این همه جان، مال، سرزمین و چندین دهه توسعه را فدا کنند."

این دیپلمات همچنین درباره امکان برگزاری مذاکرات صلح  نیز اظهار نظر کرد. به گفته پریستایکو، نشستن کی‌یف بر سر میز مذاکره با مسکو به معنای پذیرش این است که مناطقی که به فدراسیون روسیه ملحق شده‌اند، در کنار آن باقی خواهند ماند. وی یادآور شد: «بیشتر این مناطق بسیار مهم هستند. به عنوان مثال، آنها تنها کریدور زمینی به شبه جزیره کریمه هستند.»

دبیرکل ناتو: همکاری چین و روسیه تهدیدی برای غرب است

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز شنبه اعلام کرد که همکاری روسیه و چین نظم جهانی ایجاد شده از سوی کشورهای غربی را تهدید می کند. 

وی گفت: آنها بر اساس این واقعیت با یکدیگر متحد شده‌اند که خواهان نظم جهانی متفاوتی هستند. واقعیت این است که آنها با ارزش‌های ما مغایرت داشته و سعی می‌کنند از منافعی دفاع کنند که اصول آزادی و دموکراسی ما را نقض می‌کند.»

او معتقد است که دلیل آشکار نظرش، خودداری پکن از محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین است. دبیرکل افزود، چین «روایت روسیه از جنگ را ترویج می‌دهد» و ناتو را مسئول وضعیت کنونی در  عرصه جهانی می‌داند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز 30 دسامبر طی دیدار ویدئویی خود با همتای چینی خود یادآور شد که روابط دوجانبه بین مسکو و پکن، بهترین روابط در طول تاریخ است و نشان دهنده الگوی همکاری بین قدرت های بزرگ در قرن بیست و یکم است. شی جین پینگ، رئیس جمهوری  چین، نیز  در پیام تبریک سال نوی خود به پوتین، از آمادگی کشورش برای توسعه روابط با روسیه در سال آینده خبر داد. 

پدافند هوایی روسیه در سال 2022 بیش از 2 هزار هواپیمای شناسایی را اسکورت کرد

وزارت دفاع روسیه روز شنبه گزارش داد که در سال 2022، خدمه نیروهای مهندسی رادیویی پدافند هوایی این کشور، در حین انجام وظیفه رزمی برای دفاع از آسمان روسیه، بیش از 2 میلیون هدف هوایی، از جمله:600 هزار هواپیمای خارجی، بیش از 2 هزار هواپیمای شناسایی و جاسوسی و بیش از 10 فروند بمب افکن راهبردی نظامی را شناسایی و اسکورت کردند. 

در این گزارش یادآوری شده که در سال 2022 نیروهای وظیفه بیش از 4 هزار بار در حالت آماده باش جدی قرار گرفتند.

وزارت دفاع روسیه افزود که استفاده یکپارچه از تجهیزات مدرن رادیویی-فنی و انواع سیستم‌های راداری پیشرفته، امکان شناسایی و ردیابی هر نوع وسیله هوایی- فضایی برای حمله به این کشور را فراهم کرده است.

آخرین بار در اواسط ماه دسامبر، یک فروند جنگنده میگ-31 روسیه یک هواپیمای شناسایی R-3C اوریون نروژی را بر فراز دریای بارنتس اسکورت کرد. در این حادثه هیچ گونه نقض مرزهای ملی روسیه صورت نگرفت و جنگده روسی پس از بازگرداندن هواپیمای نروژی،به پایگاه استقرار خود بازگشت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 962314

مهمترین اخبار ایران و جهان: