نیوز سیتی!
18 دی 1401 - 21:24

هنر نگارش، انتقال انرژی به مخاطب در جهت ارتقاء ذائقه اوست

ابوالفضل درخشنده گفت: وظیفه مهم و اساسی نگارش در مهندسی فرهنگی کشور، انتقال انرژی به مخاطب در جهت تغییر و ارتقاء او می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابوالفضل درخشنده دبیر علمی دوازدهمین جشنواره ادبی یوسف در استان تهران گفت: وظیفه هنر داستان نویسی، تأثیرگذاری و ایجاد تغییر در مخاطب می‌باشد و این دقیقاً همان کاری که خداوند متعال با روایت گذشتگان جهت عبرت آموزی بندگان، در کتاب‌های مقدس انجام داده است. در نتیجه وظیفه مهم و اساسی هنر نگارش در هر سبک و قالبی در مهندسی فرهنگی کشور، انتقال انرژی به مخاطب در جهت تغییر و ارتقاء او می‌باشد.

وی افزود: به همین دلیل نوع نگرش هیئت داوران این دوره جشنواره در بررسی آثار دریافتی، استفاده درست از تکنیک در جهت انتقال محتوای ارزشمند به مخاطب است؛ به گونه‌ای که احساس برانگیزی در جهت تأثیرگذاری مخاطب باشد.

دبیر علمی دوازدهمین جشنواره ادبی یوسف در استان تهران ادامه داد: تکنیک و محتوا، لازم و ملزوم هم هستند و اثری مفید است که علاوه بر محتوای ارزشمند، از تکنیک مناسب برای انتقال مفاهیم استفاده کرده باشد، نه اینکه به صورت شعاری و مستقیم ارزش ها را بیان کرده باشد.

وی افزود: این دوره از جشنواره در دو بخش بزرگسال و نوجوان برگزار می‌شود؛ محور دریافت فکر اولیه توسط هنرمندان نویسنده در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت می‌باشد و در بخش نوجوان تنها حوزه دفاع مقدس، محور دریافت فکر اولیه قرار گرفته است.

درخشنده همچنین گفت: همانگونه که اعلام شده است، برگزاری هر جشنواره ادبی باید منتج به ارتقاء سطح فرهنگی جامعه و از همه مهم‌تر ارتقاء قلم هنرمندان داستان‌نویس شود. به همین منظور فرآیند داوری آثار دریافتی به دبیرخانه «جشنواره ادبی یوسف»، قسمتی از فرآیند جشنواره است و هیئت داوران ثابت در کنار نویسندگان آثار سعی خواهند کرد تا نقاط ضعف و قوت هر اثر را مشخص و به این روش، قلم نویسندگان با تکنیک‌های هنر داستان نویسی بیشتر آشنا شوند.

در همین راستا در مرحله اول، هیئت داوران آثار واصل شده را بر اساس کاربرک 5 سوالی زیر مورد بررسی تکنیکی قرار می‌دهند تا 10 اثر برتر مشخص شود:

الف. هماهنگی موضوع داستان با محورهای جشنواره ادبی( که در پوستر جشنواره درج شده است)
 ب. عدم تعادل که نشانۀ انتخاب صحیح زاویه‌دید و زمان روایت داستان است
پ. . قابلیت گسترش فکر اولیه. (با عنایت به محدودیت ارسال آثار، حداکثر 4000 کلمه)
ت. احساس‌برانگیزی فکر اولیه و تأثیر گذاری بر مخاطب که  نشانۀ توجه به تکنیک‌های داستان‌نویسی است.
ث. رعایت پی‌رنگ داستان در ایجاد عدم تعادل، گره‌افکنی، ایجاد بحران، نقطۀ اوج و گره‌گشایی

در مرحله دوم داوری، آثار منتخب در صورت تمایل نویسندگان با حضور آنان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نفرات برتر با رأی و نظر خود نویسندگان معرفی شوند. در این مرحله داوری، هیئت داوران با بررسی 50 محور تکنیکی هر اثر را بررسی و امتیاز دهی می نماید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنرمندان نویسنده می‌توانند تا تاریخ 26 بهمن ماه سال جاری آثار خود را به دبیرخانه استان تهران به نشانی: تهران-میدان ونک-بزرگراه شهیدحقانی-انتهای خیابان سرو-روبروی پارک طالقانی-موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس-ساختمان شهدا-معاونت فرهنگی و هنری  یا از طریق پیام رسان ایتا به شماره 09356266472  ارسال کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 963958

مهمترین اخبار ایران و جهان: