نیوز سیتی!
15 بهمن 1401 - 15:01

وقتی پدر ناخدای کشتی عواطف فرزندانش می شود/پدر ـ فرزندی به سبک صحیح

خدمت بزرگی که یک پدر می تواند در حق فرزندش بکند این است که از همان طفولیت در اخلاق، کردار، رفتار، عبادت، نماز و روزه فرزندش اثرگذار شود . اما چطور؟ در این گزارش با ما همراه شوید.

گروه زندگی ـ آیت الله حائزی شیرازی تعریف می‌کرد که یادش می‌آید وقتی بچه بوده،  وقتی همه در خانه خواب بودند، شب نزد پدرشان می رفته و پدر برایشان قصه های پیغمبران را از همان طفولیت تعریف می‌کردند. ایشان مطرح می کردند که گاه پیش می آمده چندین شب یک قصه طول می کشیده و او هم گوش می داده است. حتی وقتی این شب های قصه گویی به ایام محرم می رسیده، جریانات عاشورا و مسائل مربوط به امام حسین(ع) در مدینه، بیعت ایشان و جریانات ماه رجب هم به قصه ها اضافه می شده و شب به شب نقل می شده است.

روایتی که از آیت الله حائزی شنیدیم همان خدمت بزرگی است که یک پدر می تواند در حق فرزندش بکندکه از همان طفولیت در اخلاق، کردار، رفتار، عبادت، نماز و روزه فرزندش اثرگذار افتاد و اینها را اصلاح کند.  پدران زیادی را می‌بینیم که به خاطر مشغله های زیاد زندگی یا حتی سر بی‌حوصلگی و بی دلیل و بهانه در فرایند رشد فرزندانشان دخالت نمی‌کنند و حتی آن را وظیفه مادر می‌دانند . امروز که روز پدر است و به بهانه این روز بزرگ می خواهیم به برخی مسائل مهم که در آن پدران می توانند در فرایند رشد فرزندشان دخیل باشند، اشاره کنیم تا خودشان در آینده از ثمره این آموزش ها و تربیت ها بهره ببرند.

*پدر و مشارکت در مدیریت عواطف فرزندان

مریم مظاهری، روانشناس کودک درباره اهمیت توجه پدران به فرایند رشد کودک می‌گوید: «پدران از همان کودکی باید در نظر داشته باشند که در فرایند عواطف کودکانشان از هر جنبه ای دخیل هستند. اگر پدری شاد و بازیگوش است، می تواند فرزندش را هم در همین مسیر قرار دارد، اگر بداخلاق و عصبانی است، قطعا اثرات آن بر فرزندش نیز نمایان می شود. اما چطور می توان این عواطف را به طور صحیح مدیریت کرد؟

-بازی و فعالیت های مشترک

بازی کردن یکی از راه هایی است که پدران می توانند فرزندانشان را جذب خود کرده و عواطف آنها را مدیریت صحیح کنند. پدری که در طول روز یا هفته زمانی را برای بازی با فرزندش تعیین می‌کند. او را چه به پارک می‌برد  و پیاده روی می‌کنند و چه در خانه بازی های مختلف تدارک می‌بینند، فرزندی شاد و خلاق هم می‌تواند تربیت کند که ثمراتش را در آینده خواهد دید.

بازی ها به راحتی می توانند فرایند حل مسئله و مشکل را نیز به بچه ها آموزش دهند چرا که بچه ها در فرایند بازی آزمون و خطا می‌کنند، تفکر کرده و مشارکت را یاد می گیرند. این بازی ها می تواند به اشکال مختلف تا دوران نوجوانی و بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند.

-فرزندان آیینه تمام نمای والدین

یکی دیگر از نکاتی که پدران باید در نظر داشته باشند این است که همه بچه ها آیینه پدر و مادرهایشان می شوند و تا یک سنی هر چیزی که از آنها ببینند همان کارها را تکرار می‌کنند اگر فرزندی، پدری صادق، منعطف، خوش اخلاق و خوش برخورد، پرصبر و متفکر ببیند قطعا از پدرش هم تبعیت خواهد کرد. پس گاهی اوقات لازم هم نیست که کاری پدران انجام دهند، همین که خودشان گفتارشان و رفتارشان یکی باشد، خودش یک الگوی آموزشی است.

-اجازه کشف اطراف و عواطف را به فرزندانتان بدهید

یک پدر متعال و متفکر به فرزندش اجازه می‌دهد که اطرافش را کشف کند، در طبیعت گرفته یا در کشف احساسات دیگران او را دخیل می کند. بنابراین به فرزندش نمی‌گوید که گریه نکن، گریه برای آدم های ضعیف است بلکه اجازه می دهد که فرزندش گریه بکند ، چون آن را نقطه قوت عواطف او می‌بیند. اجازه می دهد تا فرزندش شکست بخورد، تا بفهمد که همه چیز موفقیت نیست. اجازه می‌دهد تا فرزندش عصبانی شود اما به او یاد می‌دهد که در برابر این عصبانیت چطور خود را کنترل کند تا دچار مشکل نشود.

-مشارکت در امور تحصیلی

حتما زیاد شنیده اید که پدرها نقش مهمی در موفقیت تحصیلی فرزندانشان دارند اما اینجایش مهم است که پدرها چطور دراین موفقیت نقش دارند. پدرانی که در امور تحصیلی فرزندانشان مشارت می‌کنند، به کلاس های او سر می‌زنند، درسش را می‌پرسند، به مدرسه اش سر می‌زنند، از دروسش مطلع می‌شوند، گاهی خودشان کمک بچه ها می‌شوند و مسائلی از این دست که ربطی به جنسیت بچه هم ندارد، قطعا در فرایند درسی بچه‌ها اثرگذار خواهند بود. همه اینها زمانی که پدران عواطف متعادلی در زمینه تحصیلی و نمرات بچه ها هم دارند، اثر بیشتری دارد مثلا اینکه به بچه ها استرس وارد نمی‌کنند که بهترین نمره را بگیرند یا اینکه بهترین دانش آموز باشند بلکه به آنها می آموزند که مهم است چقدر دروس را یاد گرفته باشند و چقدر از آن لذت می برند.

-ارتباط با دوستان فرزندان

خیلی از پدرها اصلا دوستان فرزندانشان را نمی شناسند و این اصلا خوب نیست. چرا که در این صورت نمی توانند نقطه نظری هم داشته باشند. بهتر است که پدرها در این زمینه مشارکت داشته باشند مثلا از فرزندانشان درباره دوستان صمیمی شان بپرسند آنها را به خانه دعوت کنند و به صحبت با هم بنشینند حتی اگر یک جایی تشخیص دادند که فلان دوست برای فرزندشان مناسب نیست آنقدر با بچه صمیمی باشند که مسائل را راحت با او در میان بگذارند تا خود فرزند گوش بزنگ و مراقب باشد. 

 

-نظارت نه محدودیت

یکی دیگر از نکات مهم در فرزندپروری و مراقبت پدران این است که خیلی از پدرها بچه ها را برای دور شدن از بحران‌ها و مشکلات محدود می‌کنند مثلا اجازه نمی‌دهند با دوستانشان رفت و آمد کنند، به تفریحات با مدرسه بروند یا یک سینما یا یک گردش معمولی به تنهایی و با دوستانشان بروند. اینها محدودیت است و به مرور زمان نتیجه عکس خواهد گذاشت بهتر است به جای چنین تمهیدی ، با فرزندان صمیمی باشید خیلی جاها خودتان همراه اوشوید و در جاهایی که فرزندان تمایل به حضور با دوستانشان یا مدرسه دارند با نظارت کامل  و صحبت با اولیای مدرسه اجازه چنین تجربیات شیرینی را به فرزندتان بدهید.

-کتاب بخوانید

کتاب خواندن بخشی از اعظمی از دریچه ها را به روی فرزندان باز می‌کند. به شرط اینکه خود  پدر و مادر کتابخوان باشند  و الگوی خوبی برای فرزندانشان بشوند و در کنارش کتاب هایی به فراخور سن فرزندان تهیه کنند و آنها را پای آن بنشینند و زمانی را هر روز یا هر هفته برای کتابخوانی مشخص کنند. از بچه ها بخواهند که کتاب ها را هر چند وقت یک بار بخوانند ، خلاصه کنند و برای شما تعریف کنند. برایشان تشویق و جایزه تعیین کنید تا با رغبت به سمت آن بیایند و به مرور فرزندانی کتابخوان تربیت کنید. پدرانی که در منزل بیشتر به دیدن تلویزیون مشغولند، عموما فرزندانشان نیز کتابخوان نمی شوند چون الگوی درستی ندارند.

*مشارکت در امور معنوی فرزندان

پدری که می‌خواهد فرزندانی مومن تربیت کند که به نماز و روزه شان اهمیت دهند، حجاب را باور داشته باشند و مسائلی از این دست، ابتدا باید والدین خودشان به این قسم مسائل اهمیت بدهند. نماز و روزه را اولویت بدهند ، دیگر خواه ناخواه بچه ها می‌بینند و یاد می‌گیرند اما در کنارش از یک سنی هم می‌توانند آموزش هایی را به بچه ها بدهند. مثل قران خواندن، نماز خواندن و روزه گرفتن که با تمرین امکان پذیر است.

مسائل مربوط به شناخت محرم و نامحرم و رعایت حجاب هم از آن دست چیزهایی است که با آموزش و تشویق به راحتی شدنی است. 

با رعایت بخش اعظمی از این مسائل خود فرزندان در آینده تصمیم گیرندگان خوبی برای زندگی شان خواهند شد و به راحتی از بزنگاه ها در کنار والدین و بعد در دوران ازدواج و زندگی آینده شان عبور می کنند و تصمیمات خوبی می‌گیرند به شرطی که پدر و مادر اعتماد به نفس خوب و عزت نفس به فرزندانشان بدهند. آنها را در برهه های مختلف زندگی تنها نگذارند و در کنارشان باشند تا دلشان قرص باشد و بتوانند بهترین تصمیمات را بگیرند. پدر خوب بودن کار دشواری نیست کمااینکه فرزند خوب بودن هم دشوار نیست فقط کافی است فوت و فن های ریز آن را بدانیم تا از بحران ها به سلامت عبور کنیم و با هم دوست و رفیق باشیم مثل دوستانی که از هم ناراحت می شوند اما به دل نمی گیرند.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1018558

مهمترین اخبار ایران و جهان: