نیوز سیتی!
22 بهمن 1401 - 11:44

انقلاب اسلامی ایران؛ نوید نظم نوین و عادلانه جهانی

«انقلاب اسلامی ایران» از یک عامل منطقه‌ای در خاورمیانه فراتر رفته و امروز به یک عامل جدی نفوذ جهانی تبدیل شده که هیچ کشوری نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

«حسین اسوبعلی اف» کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی منطقه ضمن یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه قرار داد، به بررسی نقش انقلاب اسلامی در شکل گیری نظم نوین و عادلانه جهانی پرداخت.

در این یادداشت آمده است: نقش پیشرو رهبر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در نهضت جهانی مقاومت در برابر امپریالیسم، استعمار و ظلم، بیش از 40 سال الهام‌بخش چندین نسل از مسلمانان و غیرمسلمانان در سراسر جهان بوده است.

جمهوری اسلامی ایران با پیشرفت‌های خود مترقی بودن ایده و دیدگاه‌های امام خمینی (ره) که تعیین کننده نه تنها توسعه موفق کشور، بلکه حتی ایده‌های انقلاب اسلامی ( که از دیرباز اهمیت جهانی  پیدا کرده‌اند) را به نمایش می‌گذارد.

افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی از داخل و همچنین سازماندهی اقدامات تروریستی بی‌شمار علیه دانشمندان، محققان و همچنین شهروندان عادی بی‌گناه این کشور، نشان‌دهنده آن است که ایران مستقل، توسعه یافته، خودکفا و از نظر تکنولوژی پیشرفته مانعی بر سر راه اجرای طرح‌‌های هژمونی جهانی کشورهای غربی، است.

در جامعه بین الملل و در بین کشورهایی که برای عدالت تلاش می‌کنند، مدت‌هاست چهره قدرتمندی از ایران به عنوان کشوری شکل گرفته که برای دستیابی به آزادی، توسعه، پیشرفت و تقویت حاکمیت هرگز زیر بار فشارها از اهداف خود کوتاه نمی‌آید. با اجرای موفقیت آمیز اندیشه‌ها و اصول انقلاب اسلامی در ایران، نفوذ آن در منطقه و جهان متناسب با موفقیت‌هایش در داخل کشور، افزایش یافته است.

«انقلاب اسلامی ایران» دیگر یک عامل منطقه‌ای در خاورمیانه نیست، بلکه یک عامل جدی نفوذ جهانی است که هیچ کشوری با منافع جهانی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

در طول دوران پس از جنگ جهانی دوم و پس از پایان جنگ سرد، وجود سلاح‌‌های کشتار جمعی همواره عامل ایجاد جایگاه ویژه برای یک «ابرقدرت» بود. بسیاری از کشورها به امید به دست آوردن جایگاه مهم‌تری در نظام روابط بین الملل یا به خاطر تضمین بقای خود، آرزوی این موقعیت را داشتند. با این حال، هند و پاکستان با آنکه کشورهای هسته‌ای هستند، اهمیت بیشتری را کسب نکردند، در حالی که اسرائیل هنوز احساس امنیت نمی‌کند.

ایران با چشم پوشی از در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای و توسعه برنامه صلح آمیز هسته‌ای، به عنوان تحقق ایده‌های انقلاب اسلامی، به دنبال موقعیت یک «ابرقدرت»  نیست، اما از توانایی تاثیرگذاری در مقیاس جهانی برخوردار است، زیرا «ایده» قوی‌تر از «سلاح» است.

 در این صورت ایده انقلاب اسلامی، ایران را از دیرباز در صف مقدم مبازه برای برقراری نظم عادلانه جهانی قرار داده است.

در حال حاضر شاهد ایجاد یک بلوک رسما ثبت نشده شامل کشورهای روسیه، چین، ایران هستیم که طرفدار تشکیل یک نظم جهانی جدید و عادلانه هستند. ممکن است آنها افکار، انگیزه و علایق متفاوتی داشته باشند، اما بدیهی است که بدون مشارکت ایران، روند شکل‌گیری این نظم ناممکن است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1032771

مهمترین اخبار ایران و جهان: