نیوز سیتی!
13 اسفند 1401 - 13:14

مساجد پایه گذار تمامی فعالیت های اجتماعی اند

شیراز- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: مساجد در جامعه نقشی محوری داشته و زمینه ساز تمامی فعالیت‌های اجتماعی نظیر فعالیت‌های عبادی، سیاسی، آموزشی، نظامی و قضائی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا قانعی صبح شنبه در همایش سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بیان کرد: محور تمامی فعالیت‌های اجتماعی از صدر اسلام تاکنون مساجد بوده و نقش محوری و هدایتگری در مساجد نیز بر عهده امامت و پیشوا در مسجد است که به عنوان مهمترین مسئله در ساختار و پیکره این مکان مقدس مطرح است.

وی ادامه داد: اهمیت این موضوع در ساختار مسجد به اندازه‌ای است که در زمان پیامبر (ص) شخص ایشان عهده‌دار اداره مسجد نبی بود و با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) نیز مساجد همواره مانند دوران صدر اسلام جایگاه واقعی خود را باز شناختند به طوری که نیروهای فعال در مساجد به طور مستقیم در متن انقلاب شرکت جستند به گونه‌ای که از آن زمان مساجد نقش پایگاه ارتباطی مردم را به عهده داشتند.

قانعی در ادامه خاطرنشان کرد: با نگاهی به سیر تاریخی فعالیت‌های اجتماعی و هنری مساجد درخواهیم یافت که از یکی از محوری ترین پایگاه‌ها که عاملی باری سرنگونی رژیم پهلوی بوده مساجد اند زیرا نوع و سبک کار فرهنگی که در این نهاد انجام می‌شود عاملی برای روشنگری، مطالبه گری و کنشگری اجتماعی بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: این ویژگی مساجد است که در موقع حساس محلی برای تجمع افراد و عاملی برای تجمیع توانمندی‌های اجتماعی باشد.

او با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) در خصوص مسجد تاکید کرد: مسجد محلی است که از آن باید امور اداره شود؛ این مساجد بودند که این پیروزی را برای ملت ایران به ارمغان آورد و این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند. این طور نباشد که خیال کنیم حالا ما دیگر پیروز شدیم و دیگر نیازی به مساحت نداریم؛ پیروزی ما برای اداره مسجد است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1071671

مهمترین اخبار ایران و جهان: