نیوز سیتی!
10 اسفند 1401 - 10:32

هزینه مردم در تولید آب بسیار ناچیز است

تایباد ـ رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان تایباد گفت: تولید هر هزار لیتر آب ۲ هزار و ۸۰۰ تومان هزینه به همراه دارد که سهم واریزی مردم در شهر ۴۰۰ تومان و در روستا ۲۰۰ تومان است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد امین باباغیبی شامگاه سه شنبه در نشست خبری با اشاره به ادغام دو شبکه آب شهری و روستایی و رونق توسعه و کیفیت شبکه انتقال آب شهرستان تایباد اظهار کرد: شهرستان تایباد ۴۱ هزار و ۲۷۶ مشترک با ۶۴۰ کیلومتر شبکه و ۳۴۰ کیلومتر خط انتقال دارد که علیرغم محدودیت‌های موجود، ۶ هزار و ۱۷۶ متر شبکه فرسوده اصلاح شده و ۵ هزار و ۵۹۰ متر توسعه شبکه در یک سال گذشته را شاهد بودیم، این موارد بدون احتساب پروژه‌های مشترک با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان تایباد افزود: در دهه فجر امسال پس‌از ۷ سال، چاه آب شرب شهر کاریز با اعتبار ۳ میلیارد تومان به بهره برداری رسید، این در حالی است که برای عبور با تنش کمتر در تابستان ۱۴۰۲، ۶ چاه آب شرب نیز حفاری شده است، این اتفاقات در شرایطی رخ داده است که ابتدای امسال اصلاً امیدی برای این پروژه‌ها نبود اما به لطف خداوند محقق شد و امیدواریم با پیگیری فرماندار تایباد و نماینده مجلس در موضوع تأمین اعتبارات، قبل از فرا رسیدن فصل گرما به مرحله تجهیز برسیم.

آبِ ارزان، ارزان تولید نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه تولید هر هزار لیتر آب ۲ هزار و ۸۰۰ تومان هزینه به همراه دارد؛ گفت: اما سهم واریزی مردم در شهر ۴۰۰ تومان و در روستا ۲۰۰ تومان است، این در حالی است که افزایش هزینه‌ها سرسام آور بوده است، بنابراین نیاز است همه توجه کنند که آب ارزان، ارزان به دست نمی‌آید و اگر آن را از دست بدهیم، افسوس نصیب ما خواهد شد. تولید آب محدود است و اگر نامحدود مصرف شود، به قطعی و کم فشاری می رسیم اما اگر درست مصرف شود، مشکلی نخواهیم داشت.

باباغیبی در خصوص پروژه‌های سال جاری اداره آب و فاضلاب شهرستان تایباد گفت: امسال با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان پایش تصویری ۲۴ ساعته تمام مخازن آب شهرستان به انجام رسیده است، همچنین در شهر مشهدریزه سه پروژه تکمیل خط انتقال چاه ریزه به مخزن ۲۰۰۰ مترمکعبی، اتصال چاه سرخسرا به مخزن ۲۰۰۰ متر مکعیی و اصلاح خیابان اصلی ریزه با اعتبار ۶ میلیارد و خودیاری مردم ریزه انجام شده است، البته مشارکت مردم ریزه در این پروژه باعث شد اعتبارات بیشتری جذب شود.

پس از بحران سرما مصرف آب از اوج تابستان فراتر رفت

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان تایباد با اشاره به بحران سرمای دی ماه در تایباد اظهار کرد: در جریان بحران سرما، شرایط عجیبی را پشت سر گذاشتیم، بطوریکه در اوج گرما ۱۹۰ لیتر بر ثانیه مصرف داشتیم اما بعد از بحران سرما این عدد به ۲۱۵ لیتر خروجی در ثانیه مصرف آب رسید و تلاش ما این بود که بجز استرس کم فشاری گاز، مشکل قطعی یا کم فشاری آب هم بر مردم وارد نشود.

وی افزود: در روستای محمد آباد قدس کل شبکه در بحران سرما یخ زد و با تانکر مجبور به آبرسانی شدیم، سرما به حدی بود که تانکرهای انتقال آب هم یخ میزد و همکاران ما با شعله، آب را برای توزیع گرم می‌کردند.

مطالبات اداره آب تایباد بیش از ۷ میلیارد تومان است

باباغیبی در خصوص مطالبات اداره آب شهرستان تایباد گفت: شرکت آب یک شرکت خودگردان است و همه این خدمات با پرداخت قبوض انجام می‌شود، مجموع مطالبات ما بالغ بر ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است، اگر این اعتبار برنگردد، ما برای تجهیز چاه‌های حفاری شده برای فصل گرما به مشکل خواهیم خورد، بنابراین از مردم عزیز تقاضا می‌کنیم با پرداخت قبوض خود به ما در ادامه خدمت به آنها یاری کنند. البته از این میزان نزدیک به ۴ میلیارد مربوط به ادارات دولتی و اماکن نظامی است که بصورت سالانه تسویه حساب می‌شوند.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان تایباد با بیان اینکه به عنوان یک مدیر شهادت می‌دهم نگاه دولت سیزدهم به آب ویژه است، تصریح کرد: در سال گذشته، ۴۷.۲۴ درصد پرت آب در شهر مشهدریزه بود، اما با اصلاح شبکه در این شهر به ویژه بلوار اصلی ریزه، با ۱۲ درصد کاهش به ۳۵ درصد پرت آب رسید، این درحالی است که حتی یک درصد پرت آب، می‌تواند در فشار آب اثرگذار باشد. این رقم در تایباد از ۲۶ به ۲۳ درصد رسیده است و در شبکه روستایی ۴۱.۶ پرت آب است که احتمالاً در این حوزه انشعاب غیرمجاز باشد. در مجموع پرت آب در شهرستان ۳۵ درصد است.

امسال در اصلاح و تعویض شبکه آب روستایی اتفاقات خیلی خوبی رخ داد

وی افزود: از ابتدای سال ۹۹ همزمان با ادغام دو اداره آب شهری و روستایی، هر سه شهر تایباد، کاریز و مشهدریزه دچار تنش بودند که امروز آرامش برقرار است. در حوزه روستایی نیز ۶ روستای پر تنش شهرستان شناسایی شد، در روستای دربند ۳ هزار و ۲۵۰ متر رینگ اصلی با همکاری قرارگاه شهید قاجاریان انجام شد و با پیگیری فرماندار تایباد ۵۴۸ میلیون تومان اعتبار برای اتصال این رینگ به شبکه توزیع روستایی تخصیص یافته است که ان شالله بزودی انجام خواهد شد.

باباغیبی ادامه داد: شبکه روستای کشکک نیز بطور کامل با همکاری قرارگاه امام حسن (ع) کاملاً تعویض شد، همچنین ۶ کیلومتر اصلاح شبکه و خط انتقال با اعتبار ۲ میلیارد و ۴۷۰ میلیون با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به انجام رسید. در روستای پساوه هم کل شبکه تعویض شد و مخزن ۵۰۰ مترمکعبی نیز آماده بهره برداری و آب گیری است. در روستای خیابان هم خط انتقال بطور کامل عوض شد و مخزن ۵۰۰ مترمکعبی این روستا و قادرآباد نیز آماده بهره برداری است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان تایباد با بیان اینکه روستاهای کوه آباد، رهنه و پشته در گام بعدی اصلاح شبکه است، گفت: در حوزه روستای حسینی نیز، چشمه اصلی در روستای استای اصلاح و بزودی به مجتمع استای، سوران و حسینی متصل خواهد شد، همچنین پلبند و بهلول آباد از محل اعتبارات جاری اقدامات مؤثری از قبیل تقویت خط انتقال، ۸۵۰ متر اصلاح شبکه و تقویت خطوط انتقال داشتیم، همچنین با حمایت فرماندار در حال پیگیری با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای حفر یک‌حلقه چاه آب شرب هستیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1065671

مهمترین اخبار ایران و جهان: