نیوز سیتی!
21 دی 1401 - 10:35

تحولات اوکراین| افزایش درخواست‌ها در آمریکا برای توقف ارسال سلاح به کی‌یف

یک مقام سابق پنتاگون فاش کرد: آمریکا سال‌ها روی ایجاد ارتشی قوی در اوکراین با هدف ضربه زدن به روسیه و کنترل اوضاع منطقه کار کرده بود، ولی مسکو با اقدامی پیشگیرانه نقشه‌های واشنگتن که در حال ایجاد جای پای محکمی برای خود در دونباس بود، را خنثی کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  در اوایل ماه ژانویه مشخص شد که آلمان و ایالات متحده برای همکاری مشترک در زمینه انتقال سیستم‌های موشکی ضد هوایی پاتریوت به اوکراین با یکدیگر توافق کرده‌اند. در همان زمان گزارش شد که به عنوان بخشی از کمک نظامی، خودروهای جنگی پیاده نظام تولید آمریکایی و آلمانی - به ترتیب برادلی و ماردر- به کی‌یف ارائه خواهد شد.

روز گذشته پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که پنتاگون هفته آینده آموزش نظامیان اوکراینی برای کنترل سامانه پاتریوت را آغاز خواهد کرد.

پیش از این، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفته بود که ایالات متحده یک بسته کمک نظامی جدید به ارزش 3 میلیارد دلار را به اوکراین اختصاص داده که بزرگترین بسته کمک نظامی آمریکا به کی‌یف است. 

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در اواخر ماه دسامبر ابراز امیدواری کرده بود که این کشور در سال 2023 موشک‌های دوربرد، انواع تانک‌ها و پهپادهای تهاجمی ATACMS را دریافت کند. به گفته وی، کمک نظامی به کی‌یف در سال 2022 بی سابقه بوده است. پنتاگون نیز یادآور شده است که از آغاز  حمله نظامی روسیه به اوکراین، ایالات متحده بیش از 24.2 میلیارد دلار برای ارائه کمک نظامی به کی‌یف اختصاص داده است.

این در حالی است که اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی نیروهای تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا، تحلیلگر و منتقد نظامی فعلی، خواستار توقف عرضه تسلیحات نظامی غربی به اوکراین شده است. 

این مقام نظامی شب گذشته در سخنرانی در مراسمی در موسسه شیلر گفت: «در این مرحله و تا زمانی که سرطانی که اوکراین به آن تبدیل شده، سرطانی که توسط غرب، با پمپاژ تسلیحاتی غرب و با تحریکات غرب بوجود آمده، فرصتی برای هیچ مداخله ای وجود نخواهد داشت، تا زمانی که این سرطان برای همیشه از جامعه جهانی جدا شده و از بین برود. و فقط روسیه می تواند این کار را انجام دهد. هیچ راه حل مسالمت آمیزی برای رسیدن به این هدف وجود نخواهد داشت.»

به عقیده این تحلیلگر نظامی آمریکایی، مذاکرات اکنون بدترین گزینه خواهد بود، زیرا می تواند طرف روسی را به واکنش سختی تحریک کند. ریتر افزود: «بهترین چیزی که می توان به آن امیدوار بود این است که غرب را مجبور به توقف ارسال تسلیحات به اوکراین کرد، آنها را وادار به کنار گذاشتن هرگونه تصور از امکان پیروزی اوکراین در جنگ کرد، غربی‌ها را وادار کرد تا بپذیرند که لازم است آسیب هایی که تاکنون به مردم اوکراین وارد شده را کاهش داد و با درک اجتناب ناپذیری پیروزی روسیه، امیدوارم که مسکو قبل از نابودی کامل کشور اوکراین متوقف شود.»

این مقام نظامی سابق هفته گذشته نیز با اشاره به فرآیند پیچیده و طولانی انتقال تسلیحات غربی به کی‌یف و دوره آموزش نظامیان اوکراینی کار کردن با آنها، یادآور شده بود که کی‌یف ممکن است قبل از اینکه بتواند از تسلیحات نظامی جدید عرضه شده به این کشور استفاده کند، شکست خورده باشد. 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و بیست و دوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

سخنگوی جمهوری خواهان آمریکا خواستار کاهش هزینه تسلیحاتی برای کی‌یف شد

مت گوتز، سخنگوی رسمی حزب جمهوری خواه ایالات متحده اعلام کرد که کاخ سفید باید به طور جدی در خصوص تامین مالی و تسلیحاتی اوکراین به عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی این کشور تجدید نظر کند.

به گزارش مجله آمریکایی نیوزویک،  گوتز گفت که ایالات متحده باید میزان کمک مالی ارسال شده به اوکراین را قبل از کاهش هزینه های دفاعی کاهش دهد و به نظر او همه جمهوری خواهان با این موضوع موافق هستند.

وی همچنین خواستار بازرسی پنتاگون شد و یادآور شد که کمکهای مالی بدون گزارش مناسب و دقیق در این خصوص به کی‌یف ارسال می شوند. گوتز گفت: «من فکر می‌کنم بسیار آسان است که جریان پولی که بدون پاسخگویی مناسب به اوکراین فرستاده می شود، به شدت محدود شود.»

سناتور روس: غرب با ادامه حمایت نظامی از اوکراین در تله افتاده است

سناتور آلکسی پوشکوف شب گذشته، سه شنبه، ابراز عقیده کرد که کشورهای غربی به دلیل حمایت نظامی از اوکراین، خود را به دام انداخته اند. 

 پوشکوف در کانال تلگرامی خود نوشت: ائتلاف غربی به سمت تقویت بیشتر حمایت نظامی خود از اوکراین پیش می رود. میزان خودشناسی سیاسی محافل حاکم در کشورهای پیشروی غربی از کی‌یف به حدی رسیده که آنها آماده هستند شکست اوکراین در مقابل روسیه را شکست خود بدانند.

به گفته این مقام پارلمانی روس، ائتلاف غربی به یک دام افتاده است، زیرا هر حمایت جدید از کی‌یف و سوگند وفاداری، فرصت مانور و عقب نشینی را از آنها سلب می کند. پوشکوف افزود: «اگرچه ناتو ادعا می‌کند که نمی‌خواهد اوضاع را به سمت رویارویی مستقیم روسیه سوق دهد، اما هر اقدامی در تامین تسلیحاتی اوکراین منجر به تشدید بیشتر درگیری و کشیده شدن عمیق تر غرب به آن می‌شود.»

دفتر زلنسکی از مذاکرات درباره انتقال موشک‌های دوربرد آمریکایی خبر داد

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته اعلام کرد که مذاکرات در خصوص انتقال موشک های دوربرد ATACMS آمریکایی برای رفع نیازهای نیروهای نظامی اوکراینی ادامه دارد. وی در یک مصاحبه تلویزیونی، در پاسخ به سوالی در این باره گفت: "این مذاکرات بسیار فشرده انجام می شوند و نتیجه آن پس از روشن شدن اعلام خواهد شد."

اعتراف به فرار برخی از نیروهای مسلح اوکراین در نزدیکی شهر سوله‌دار 

آلکسی آرستوویچ،  مشاور دفتر رئیس جمهور اوکراین شب گذشته این مسئله را فاش کرد که در میان واحدهای نیروهای مسلح اوکراین مستقر در جبهه نبرد در نزدیکی منطقه مسکونی سوله‌دار دونتسک، کسانی هستند که فرار کرده و از ادامه درگیری خودداری می کنند. 

آرستوویچ این واقعیت را بسیار غم انگیز و آب ریختن به آسیاب دشمن دانست. 

روز گذشته دنیس پوشیلین، رئیس موقت جمهوری مردمی دونتسک گفت که نیروهای روسی کنترل مرکز سوله‌دار را به دست گرفته و فعالانه در حال پیشروی هستند.

سوله‌دار (Soledar) یک منطقه مسکونی راهبردی در مرکز خط دفاعی آرتموفسک (به نام اوکراینی باخموت) است که نیروهای مسلح اوکراینی استحکامات دفاعی قدرتمندی را در آنجا برپا کرده بودند و آزادسازی کامل این شهر از دست آنها، مسیر ارتباط مستقیم بین آرتموفسک و سورسک را مسدود خواهد کرد.

زلنسکی چند نماینده پارلمان را از تابعیت اوکراینی محروم کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، چند تن از نمایندگان پارلمان اعلای اوکراین، شامل: ویکتور مدودچوک، تاراس کوزاک، آندری درکاچ و رنات کوزمین، را به دلیل مواضع آنها در قبال درگیری نظامی با روسیه، سلب تابعیت کرد. 

زلنسکی  شب گذشته در پیامی ویدئویی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت: اگر نمایندگان مردم نه برای دفاع از مردم اوکراین، بلکه برای کمک به قاتلانی که به اوکراین آمده‌اند خدمت کنند، اقدامات مناسبی در خصوص آنها انجام خواهد بود.

وی تاکید کرد که تصمیم به فسخ تابعیت این چهار نماینده پارلمان را بر اساس گزارش تهیه شده توسط سرویس امنیتی اوکراین اتخاذ کرده است.

علاوه بر این، زلنسکی هشدار داد که چنین تصمیماتی آخرین موارد نخواهد بود.

پیش از این نیز مشخص شد که زلنسکی تابعیت 13 کشیش کلیسای ارتدوکس اوکراین را نیز به حالت تعلیق درآورده است.

مشاور سابق پنتاگون: روسیه طرح مخفی آمریکا برای منطقه دونباس را خنثی کرد

سرهنگ داگلاس مک گرگور، مشاور سابق رئیس پنتاگون فاش کرد که ایالات متحده  آمریکا می خواست در دونباس بستری برای حمله به روسیه ایجاد کند و در همین راستا سال ها به روی ایجاد ارتشی با قابلیت حمله به روسیه در اوکراین کار کرده بود، اما مسکو نقشه های واشنگتن را که در حال ایجاد جای پایی محکم در منطقه دونباس و شرق اوکراین بود، را نقش بر آب کرد.

وی شب گذشته در وبلاگی در یوتیوب گفت: «ما سال‌ها کار کرده‌ بودیم و یک ارتش عظیم 100 هزار نفری را تنها با هدف ضربه زدن به روسیه و متحول کردن اوضاع در شرق اوکراین برای این کار ایجاد کرده بودیم.»

مک گرگور اعتراف کرد که کرملین مجبور شد با مشاهده اقدامات غرب در خاک کشور همسایه نزدیک خود، به صورت پیشگیرانه عمل کرده و تهدیدی که متوجه امنیت ملی خود بود را خنثی کند.

چند روز قبل، این مقام سابق پنتاگون به تمایل لهستان برای تصرف بخشی از مناطق غربی اوکراین به منظور گسترش قلمرو خود اشاره کرده و یادآور شده بود که البته این اقدام برخلاف منافع کشورهای ناتو است.

برنامه اوکراین برای دریافت 17 میلیارد دلار برای بازسازی کشور در سال 2023 

دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین روز سه شنبه در جلسه کابینه وزیران بیان کرد که این کشور انتظار دارد در سال 2023، از جمله از طرف شرکای غربی خود، 17 میلیارد دلار [680 میلیارد گریونا] برای بازسازی زیرساختارها و تاسیسات حیاتی آسیب دیده در نتیجه حملات روسیه دریافت کند.

وی تاکید کرد که در حال حاضر کل مبلغ دریافتی از منابع مشخص حدود 110 میلیارد گریونا [تقریباً 3 میلیارد دلار] بوده است. 

به گفته نخست وزیر، قرار است عملیات بازسازی در سال جاری آغاز شود. منابع مالی از، وجوه مصادره شده روسیه، پول بودجه اوکراین - 35 میلیارد گریونا [952.3 میلیون دلار]، و همچنین بودجه اهداکنندگان و کمک های شرکای بین المللی تامین خواهد شد.

روز گذشته، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که اتحادیه اروپا و ناتو باید کمک‌های خود به اوکراین را افزایش دهند. رئیس شورای اروپا، شارل میشل، نیز به نوبه خود یادآور شد که در حال حاضر 50 میلیارد یورو در مجموع به کی‌یف اختصاص داده شده است.

ترکیه از طرح 10 ماده‌ای  صلح کی‌یف حمایت می‌کند

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد که مقامات آنکارا از طرح ده ماده ای پیشنهادی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه کنونی در این کشور حمایت می‌کند. 

وی گفت: «در حال حاضر روسیه برای مذاکره اعلام آمادگی کرده است، زلنسکی طرح صلح 10 ماده ای را پیشنهاد نموده، ما به عنوان کشور میانجی از این طرح صلح حمایت می کنیم و به تلاش برای برقراری صلح بین دو طرف ادامه می دهیم.»

در اواخر دسامبر 2022، زلنسکی در دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، یک «طرح صلح» 10 ماده‌ای را پیشنهاد و ابراز امیدوار کرد که برای دهه‌های آینده به تضمین‌های امنیتی مشترک منجر شود. شروط آن، از جمله شامل احیای تمامیت ارضی اوکراین، خروج نیروهای روسیه و توقف درگیری نظامی است.

واکنش سناتور روس به حمایت ترکیه از طرح زلنسکی: اقدامات آنکارا بیشتر از کلام است

سناتور آندری کلیموف، رئیس کمیسیون حفاظت از حاکمیت ملی در  شورای فدراسیون (سنای) روسیه در واکنش به اظهارات مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر حمایت آنکارا از طرح صلح پیشنهادی  رئیس جمهوری اوکراین، تاکید کرد که اقدامات ترکیه بیشتر از "هر نوع حرف" است.

این مقام پارلمانی توضیح داد: ترکیه به طور انحصاری و تنها در جهت منافع خود کار می کند، نه در جهت منافع ایالات متحده، چین یا روسیه، و حتی به نفع اوکراین. مقامات آنکارا سعی دارند از این واقعیت استفاده کنند که برخلاف اتحادیه اروپا و ایالات متحده، می توانند مستقیماً با مسکو تعامل داشته باشد.

این سیاستمدار یادآور شد که ترکیه، به رغم فشارهای غرب، هیچ تحریمی را علیه روسیه اعمال نکرده است. وی افزود: ترکیه تنها کشور عضو ناتو است که دومین ارتش قدرتمند ناتو را دارد که تحریم‌های ضد روسی را اعمال نمی‌کند. برعکس، با کمک ترکیه، بسیاری از مسائلی که دولت و مردم ما به آن نیاز فوری دارند، در حال حل و فصل شدن است. من نمی‌خواهم کسی را ایده‌آل بنامم، اما اقدامات همواره بر کلمات برتری دارند و در رابطه با حمایت از طرح صلح زلنسکی انتقادی بر آنکارا وارد نیست.

این سناتور روس یادآور شد که دولت ترکیه بارها تمایل خود  برای توقف درگیری نظامی در اوکراین اعلام کرده و برای این منظور همزمان با مسکو و کی‌یف همکاری دارد. وی گفت: البته روسیه نیز «تنها مطابق با منافع ملی خود عمل خواهد کرد».

کرملین خبر مربوط به دیدار مدودف با مقامات آمریکایی در ترکیه را تکذیب کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز گذشته در جمع خبرنگاران، اطلاعات منتشر شده در برخی کانال های تلگرامی مبنی بر اینکه دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در ترکیه با کورت ولکر، نماینده ویژه سابق ایالات متحده در امور اوکراین و ویکتوریا نولند،  معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده گفتگو کرده است را تایید نکرد. 

پسکوف تاکید کرد که نباید به اخباری که در کانال های تلگرام ظاهر می شوند اهمیت زیادی قائل شد. به گفته وی، در این کانال ها تعداد اخبارهای جعلی از میزان اطلاعات واقعی بیشتر است.

دیمیتری مدودف نیز به نوبه خود در مورد این پیام ها و ادعای مطرح شده اظهار نظری نکرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 969627

مهمترین اخبار ایران و جهان: