نیوز سیتی!
04 فروردین 1402 - 10:50

برگزاری نخستین همایش ملی نخود در کشور/ معرفی 20 رقم نخود

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: نخستین همایش ملی نخود به همت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور خرداد امسال برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، مظفر روستایی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: نخستین همایش ملی نخود به همت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور خرداد امسال برگزار خواهد شد.

وی گفت: این همایش با هدف توسعه کشت نخود در تناوب با محصولات زراعی و بررسی مشکلات زراعت نخود در دیمزارها برگزار می‌شود.

روستایی افزود: همایش ملی نخود به میزبانی معاونت سرارود موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در کرمانشاه برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: این همایش ملی در ۹ محور شامل به نژادی و به زراعی نخود، تغذیه نخود، نقش نخود در کشاورزی حفاظتی، کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز نخود، اهمیت تغذیه‌ای نخود برای سلامت و بازرگانی و صادرات این محصول برگزار می‌شود.

به گفته رئیس موسسه تحقیقا کشاورزی دیم کشور، با تلاش محققان این موسسه تاکنون ۲۰ رقم نخود با ویژگی‌ها کشت پاییزه، پا بلند و انتظاری در کشور معرفی شده است.

وی افزود: شناسایی ارقام مقاوم به سرما و پا بلند برای برداشت مکانیزه نخود از اولویت‌های این موسسه تحقیقات کشاورزی دیم برای افزایش تولید این محصول و حل مشکلات زراعت نخود است.

روستایی گفت: در این همایش بیشترمشکلات زراعت نخود دیم بررسی و برای حل این مشکلات در کشور برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت دیمزارهای کشور، با برنامه‌ریزی و دستیابی به ارقام پرمحصول و افزایش تولید نخود  ایران می تواند به یکی از صادرکنندگان این محصول در جهان تبدیل شود.

همایش ملی نخود سوم خرداد با همکاری معاونت سرارود موسسه تحقیقات کشاورزی دیم، اتاق بازرگانی نخود و سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1107671

مهمترین اخبار ایران و جهان: