نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 13:50

رسانه شرایط رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگی را فراهم کند

نمانیده ولی فقیه در همدان با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات جامعه، ریشه در فرهنگ عمومی جامعه دارد گفت: موضوع احتکار ارز و طلا بر مشکلات اقتصادی دامن می‌زند و باید رسانه شرایط را برای رفع این مشکلات فرهنگی و اقتصادی فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز نخستین جلسه کلاس اخلاق در رسانه و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان با حضور اصحاب رسانه در دفتر نماینده ولی فقیه برگزار شد.

در این دیدار آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی با اشاره به فضیلت‌های ماه رمضان با بیان اینکه متاسفانه امروز در هیاهوهای زندگی خود را گم کرده‌ایم و این ماه فرصتی است که یادی از خود کنیم اظهار کرد: باید تمام تلاش خود را به کار بست و از این فرصت مغتنم بهره گرفت و خود را بالا کشید.

وی در ادامه صحبت خود به موضوع مسئله گرانی و مشکلات اقتصادی اشاره کرد و افزود: طبق روایات، گرانی باعث قساوت قلب می‌شود و اگر بخواهیم جامعه را اخلاقی تربیت کنیم باید مشکلات اقتصادی و معیشت مردم را برطرف کنیم؛ اگر کسی سطح زندگی‌اش از سطح کفاف پایین‌تر باشد ممکن است مشکلات اخلاقی ایجاد کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به شعار سال گفت: اجرایی شدن و نشدن این شعار هر روز قابل ارزیابی است و امید داریم که دولت در این زمینه موفق شود و اگر وعده داده  باید عمل کند که مردم آن را به صورت جزئی در زندگی خود لمس کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات جامعه، ریشه در فرهنگ عمومی جامعه  دارد خاطرنشان کرد: همین موضوع احتکار ارز و طلا خود بر  مشکلات اقتصادی دامن می‌زند و باید رسانه شرایط را برای رفع این مشکلات فرهنگی و اقتصادی فراهم کند.

امام جمعه همدان با اشاره به برپایی جلسه اخلاق برای اصحاب رسانه گفت: گاهی برخی افراد به خاطر شغلشان به جهنم می‌روند، جهنم همان رفتار انسان است، مرحوم حسن زاده آملی در این باب می‌فرمایند: «که انسان خود جهنم می‌شود؛ جهنم نمی‌رود.»

وی با بیان اینکه گاهی یک تیتر خبری، اطلاع رسانی و یا متن نوشته، سر از هزاران اتفاق ناجور دیگر در می‌آورد، اضافه کرد: باید در همه این موارد مراقبت صورت بگیرد تا دچار تحلیل اشتباه نشویم.

شعبانی علت تحلیل‌های اشتباه را گمانه زنی، داشتن اطلاعات ناقص و پیش فرض‌های ذهنی فرد خواند و بیان کرد: این مهم است اصحاب رسانه در حوزه فعالیت خود دچار پیش فرض‌های ذهنی نشوند و تحلیل آنها باید درست و واقعی باشد و این در جریانات سیاسی بسیار دیده شده که باید مراقبت بیشتری صورت بگیرد.

وی افزود: تحلیل غلط از وهم انسان نشأت می‌گیرد و هرچه وهم در انسان تقویت شود عقل کم و رفتارهای ما تابع وهم می‌شود.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه امروز خیلی از رفتارها تابع وهم است یادآور شد: همین موضوع کشف حجاب بر اساس وهم و بر خلاف فطرت انسان است چراکه حجاب و پوشش بر مبنای فطرت بشر است.

وی ادامه داد: قبول دارم که بخشی از این تحلیل‌های غلط به خاطر داشتن اطلاعات غلطی است که مسئولان می‌دهند و بارها به موضوع صداقت با مردم صحبت کردم، زیرا داشتن صداقت در پیشبرد کارها و حل مشکلات بسیار کمک کننده بوده و اگر مسئولی صداقت نداشته باشد هم به خود و هم به مردم خیانت کرده و رسانه را نیز به خطا می‌اندازد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر این روایت که «اگرکسی حرف‌های مختلف را بشنود خطاهایش کمتر است» گفت: دقت داشته باشیم در زمان انتقاد به همان اندازه که اشکال می‌گیریم باید فرصت دفاع هم بدهیم.

وی در ادامه با بیان روایت دیگری با این مضمون که «حرف در گروی شماست مادامی که ننوشتی ولی اگر نوشتی، شما در گرو آن حرف و گفته هستید» خاطرنشان کرد: مطالبه‌گری باید با عمل یکی باشد و نباید صرفا یک مطالبه‌گر باشیم.

امام جمعه همدان در پایان به اصحاب رسانه در خصوص ایجاد امیدآفرینی در جامعه و دادن اخبار خوب به مردم تأکید کرد.

پایان پیام/89001/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1129427

مهمترین اخبار ایران و جهان: