نیوز سیتی!
12 بهمن 1401 - 00:03

اوکراین در «موج اول» کمک 120 تا 140 تانک دریافت می‌کند

دولت کی‌ِیف اعلام کرد، قرار است در «اولین موج» ارسال تانک‌ از سوی متحدانش، 120 تا 140 دستگاه تانک را دریافت کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه اوکراین امروز سه‌شنبه اعلام کرد، این کشور در «اولین موج» کمک‌های متحدان خود که ائتلافی متشکل از۱۲ کشور را شامل می‌شوند ۱۲۰ تا ۱۴۰ دستگاه تانک دریافت می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «دمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین در یک نشست خبری اعلام کرد: «نیروهای مسلح اوکراین در چارچوب اولین موج ارسال تانک، 120 تا 140 دستگاه تانک‌های مدرن از مدل‌های غربی دریافت خواهد کرد. این مدل‌ها شامل لئوپارد-2، چلنجر-2 و ام1 آبرامز هستند و ما خیلی زیاد روی دریافت تانک‌های فرانسوی لوکلر نیز حساب می‌کنیم.»

اوایل ماه جاری میلادی، متحدان غربی اوکراین به صورت رسمی به این کشور وعده اعطای تانک‌های جنگی اصلی با هدف کمک به آن در جنگ با روسیه‌ای که در حال کسب پیشروی‌های تدریجی در شرق اوکراین است را دادند.

کولبا گفت:‌ «ائتلاف ارسال کنندگان تانک حالا 12 عضو دارد. من می‌توانم متذکر شوم در اولین موج کمک‌ها، نیروهای مسلح اوکراین بین 120 تا 140 تانک غربی دریافت می‌کنند.»

وزیر امور خارجه اوکراین که کشورش از ابتدای عملیات ویژه روسیه در خاک این کشور همواره دریافت تسلیحات و کمک‌های مختلف را از متحدان غربی‌اش طلب کرده، اظهار کرد، کی‌یف در پشت صحنه مشغول تلاش هایی برای جلب کشورهای بیشتری به ارسال تانک به اوکراین است.

او در این نشست مطبوعاتی گفت: «ما به کار خود برای اینکه هم تعداد اعضای ائتلاف ارسال کنندگان تانک را افزایش دهیم و هم کمک‌های بیشتری از اعطاکننده‌های فعلی دریافت کنیم ادامه می‌دهیم.»

به نوشته رویترز، اوکراین در حال برنامه‌ریزی برای اجرای یک ضد حمله بزرگ برای بازپس‌گیری بخش های از اراضی تحت کنترل روسیه در جنوب و شرق این کشور است اما آمریکا به کی‌یف گفته، اجرای این عملیات‌های نظامی را تا زمان ورود موج جدید کمک‌های نظامی غربی‌ها به اوکراین معلق کند.

اوکراین همچنین اظهار نگرانی کرده، روسیه ممکن است در هفته‌ها یا ماه‌های آینده دست به یک حمله‌ بزرگ بزند.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس روز دوشنبه درباره زمان رسیدن تانک‌های چلنجر 2 این کشور به اوکراین گفت، این تانکها «تابستان به اوکراین خواهند رسید اما زمان دقیق آن هنوز تایید نشده است».

روز یکشنبه هم وزارت دفاع انگلیس در توئیتی اعلام کرد، سربازان ارتش اوکراین با هدف گذراندن آموزش به کارگیری تانک‌های چلنجر اعطایی لندن به کی‌یف وارد انگلیس شده‌اند.

انگلیس اولین کشوری بود که متعهد به ارسال تانک‌های پیشرفته برای اوکراین شد و آلمان و آمریکا هم بعد از کشمکش‌هایی تصمیم خود را برای ارسال تانک‌هایشان برای نیروهای ارتش اوکراین اعلام کردند.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1011496

مهمترین اخبار ایران و جهان: