نیوز سیتی!
21 دی 1401 - 15:36

جزئیات دیدار هیئت یهودی با محمد بن سلمان

یک مسئول سابق آمریکایی جزئیات سفر یک هیئت یهودی به عربستان سعودی و دیدار با ولیعهد و مقامات این کشور را فاش کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، « جان هانا» که به عنوان مشاور امنیت ملی «دیک چنی» معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده خدمت می کرد، جزئیات سفرش در راس یک هیئت یهودی- آمریکایی در نوامبر گذشته به عربستان سعودی را فاش کرد.

 جان هانا در  مصاحبه ای با سایت « ALL ISRAEL NEW » اعلام کرد:  وی  در راس یک هیئت یهودی به عربستان سفر و   با « محمد بن سلمان» ولیعهد و مقامات این کشور  دیدار کردند.

 وی با بیان اینکه هیئت یهودی با شیخ «محمد العیسی» دبیرکل انجمن جهان اسلام و از اعضای هیئت علمای عربستان نیز دیدار کرد، گفت:  ما روز خوبی  را در عربستان  سپری کردیم و با العیسی ملاقاتی داشتیم. البته به مرکز مبارزه با «افراط گرایی» رفتیم.

 این مسئول سابق آمریکایی در ادامه تاکید کرد: « من با تصور قوی‌تر از همیشه  می‌گویم که رهبران ارشد سیاسی و امنیتی  در عربستان  در واقع مایل به ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل هستند. آن ها این اقدام را به نفع  استراتژیک خود می‌دانند».

 هانا  تصریح کرد: «سعودی‌ها به ما گفتند که  عربستان و اسرائیل متحدان و دشمنان مشترکی دارند. احساس می‌کنم که آنها اکنون واقعاً به الزاماتی فکر کرده‌اند تا بتوانند گامی برگشت‌ناپذیر در راستای عادی سازی  بردارند و تصمیمی مانند امارات، بحرین و  مغرب ، برای عادی‌سازی رسمی روابط با اسرائیل بگیرند.»

 وی افزود:  «سعودی‌ها اعلام کردند که موانع بسیار جدی بر سر راه عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل وجود دارد که یکی از آن‌ها تنش در روابط ریاض و واشنگتن است».

جان هانا تاکید کرد: سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در تابستان گذشته گامی درست در جهت عادی سازی روابط بود، اما کافی نبود.

این مسئول سابق آمریکایی تاکید کرد: ما با یک پیام تقریباً صریح آمدیم که مشکل عربستان با عادی سازی روابط،  اسرائیل یا مسئله فلسطین نیست، بلکه بی اعتمادی آنها به وضعیت کنونی روابط استراتژیک دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان سعودی است.

 وی تصریح کرد: برای سعودی‌ها نتیجه نهایی این بود که پیش از اینکه بتوانیم با اسرائیل روابط دیپلماتیک ایجاد کنیم، به اطمینان بیشتری نیاز داریم که یک شراکت استراتژیک عادی با ایالات متحده داشته باشیم.

قابل ذکر است که «هانا» پیش از این به عنوان مشاور ارشد در یکی از نهادهای حمایت کننده از (اسرائیل) در آمریکا  فعالیت می‌کرد.

او همچنین به عنوان یک کارشناس ارشد در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، یکی از مهم ترین اتاق‌های فکر در آمریکا، که توسط کمیته روابط آمریکا و اسرائیل ( ( AIPAC تاسیس شده است، خدمت کرد.

روابط ریاض و واشنگتن طی چند ماه گذشته بر سر سیاست‌های نفتی تا حدودی متشنج شد و سناتورهای آمریکایی تا مرز تهدید به ممنوعیت فروش سلاح به عربستان نیز پیش رفتند که البته بیشتر در حد مانور بود، یک سری اتهامات متقابل نیز میان دو طرف رد و بدل شد.

از اواسط سال 2022 و بعد از سفر جو بایدن به عربستان سعودی ، صحبت‌های زیادی به‌ویژه از جانب رسانه‌های عبری درباره عادی‌سازی قریب‌الوقوع روابط ریاض و تل‌آویو مطرح شد که این صحبت‌ها با بازگشت راست‌افراطی‌های اسرائیل به قدرت و نخست‌وزیری دوباره «بنیامین نتانیاهو» به اوج خود رسید؛ به‌طوری که در چند هفته گذشته مقامات سعودی و صهیونیستی رسماً درباره تمایل خود برای رونمایی از توافق سازش صحبت می‌کنند.

در همین زمینه اخیراً «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان با اذعان به نزدیک شدن زمان رونمایی از روابط علنی ریاض و تل‌‌آویو اعلام کرد که مناسبات عربستان و اسرائیل به‌سمت عادی‌سازی پیش می‌رود و این یک گزینه راهبردی است.

 مسئولان ارشد سعودی نیز اعلام کردند که سازش این کشور با اسرائیل تنها مساله زمان است،اما جدیدترین و بارزترین شاخص در زمینه نزدیک شدن روابط عربستان و رژیم صهیونیستی، مصاحبه نتانیاهو با شبکه سعودی العربیه بود که طی آن نتانیاهو اعلام کرد به عادی‌سازی کامل روابط با ریاض تعهد دارد.

شبکه آی24 نیوز اسرائیل در این چارچوب با انتشار گزارشی اعلام کرد که عربستان برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو منتظر است مدتی از آغاز به کار دولت بنیامین نتانیاهو بگذرد. ناظران معتقدند عربستان و ولیعهد جوان آن که در دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا سعی کردند زمینه‌های آماده‌سازی افکار عمومی سعودی و کل کشورهای عربی را به منظور امضای توافق سازش با صهیونیست‌ها آماده کنند، بازگشت نتانیاهو به قدرت را فرصت مناسبی برای تحقق این امر می‌دانند.

«دنی دانون» عضو کنست از حزب لیکود و نماینده سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل پیش بینی کرد که عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض سال 2023 به مرحله نهایی خود خواهد رسید.

دانون تاکید کرد که عربستان از جمله مهمترین کشورهای عربی است که اسرائیل به دنبال ایجاد روابط دیپلماتیک با آن است. این کشور پیش از این اعلام کرد که آسمان خود را به روی همه هواپیماهای تجاری اسرائیل باز می‌کند.

رسانه‌های عبری گزارش دادند بن‌سلمان برای امضای توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل شروطی را مطرح کرده است که حفظ حمایت‌های آمریکا از عربستان، تعهد ایالات متحده به ارسال تسلیحات برای ریاض به‌طوری که انگار عربستان نیز یکی از کشورهای ناتو است و انعقاد قراردادی که به سعودی‌ها اجازه ‌دهد از ذخایر عظیم اورانیوم برای برنامه هسته‌ای خود استفاده کنند، از جمله این شروط است.

محمد بن سلمان که با حفظ منصب ولیعهدی چند ماه قبل از جانب «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی حکم نخست‌وزیری عربستان را نیز دریافت کرد اکنون در آستانه نشستن بر تخت پادشاهی قرار گرفته است و با خیالی آسوده‌تر به سرکوب مخالفان ادامه می‌دهد. برخی معتقدند که انتقال قدرت در عربستان حتی ممکن است پیش از مرگ ملک سلمان اتفاق بیفتد. طبق قرائن موجود یکی از اولویت‌های بن‌سلمان در سیاست خارجی خود، عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است که در این صورت به همه ادعاهای آل‌سعود درباره حمایت از آرمان فلسطین و لزوم تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی پایان داده می‌شود، به‌ویژه اینکه با روی کار آمدن کابیه افراطی نتانیاهو موج تازه‌ای از جنایات صهیونیست‌ها ضد فلسطینیان آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 970652

مهمترین اخبار ایران و جهان: