نیوز سیتی!
18 دی 1401 - 13:10

اهدای ۱۱۰ سکه به برگزیدگان جلال‌ در انتظار توجه مجلس

مدیرعامل خانه کتاب در نشست خبری جایزه جلال گفت:‌به لحاظ مبلغی تلاش شد که به تعداد سکه‌های مصوب نزدیک شویم. امیدواریم با تعیین منابع در مجلس شورای اسلامی و توجه به حوزه فرهنگ و ادبیات،‌ امکان اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم نشست خبری پانزدهمین دوره  جایزه ادبی جلال با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و وجیهه سامانی دبیر علمی این دوره برگزار شد.

 رمضانی در ابتدا این نشست در سخنانی گفت: در شصتمین سال انتشار غرب زدگی جلال هستیم و آن را به فال نیک می‌گیریم و معتقدیم نگاهی که جلال به فضای فکری غرب داشت نیازمند بازیابی مجدد است، امیدواریم این مسأله مجدداً به بهانه این اتفاق به عرصه جامعه بیاید. به همه افرادی که به نگاه جلال در غرب‌زدگی معتقدند به طور ویژه سلام دارم.

وی ادامه داد: در آستانه روز مادر در 24 دی اختتامیه جایزه را در تالار وحدت ساعت 18 برگزار خواهیم کرد، قبل از آن  رویداد آموزشی دوره آل جلال را در تاریخ 22 تا 24 دی برگزار خواهیم کرد،‌ فراخوان این دوره پیش از این منتشر شد و قرار است دوره با حضور  120 نفر در چهار بخش اصلی جشنواره  با حضور 13 مدرس تراز اول برگزار شود.

وجیهه سامانی دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه نیز در سخنانی گفت: جایزه جلال جایزه مهمی است و هیج نویسنده ای نیست که دوست نداشته باشد کتابش در این جایزه بررسی نشود. نام جلال نامی آشنا برای همه نویسندگان ایرانی است.

سامانی تعدد و تکثر جوایز ادبی را نشان‌دهنده زنده بودن آن جایزه دانست و گفت: باید اهتمام ویژه‌ای برای افزایش جوایز ادبی در کشور داشته باشیم تا صنعت نشر قدرتمندتر شده و نویسندگان نیز توانمندتر شوند. 

وی تلاش دست اندرکاران 14 دوره گذشته جایزه جلال را موجب اعتبار کنونی این جایزه دانست و گفت: در این دوره دو هزار و 600 اثر در چهار بخش اصلی به دبیرخانه ارسال شد و 19 داور در بازه زمانی دو ماهه آثار را داوری کردند. تلاش بر این بود که داوری بدور از حُب و بغض شخصی باشد و  داوری‌ها در سه بخش به 15 نامزد نهایی رسید.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت‌، رمضانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا جایزه جلال از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تعداد سکه‌های اهدایی دور شده است،‌ گفت:‌ هم‌چنان جایزه جلال گرانترین جایزه کشور است؛ مجموعه ارشاد  یک مرتبه افزایش را نسبت به مبلغ قبلی داشت، البته ما هم چنان گرانترین جایزه ادبی کشور را داریم،‌ که 250 میلیون تومان به برگزیدگان و 50میلیون تومان به شایستگان تقدیر اهدا می‌شود.

وی ادامه داد: به لحاظ مبلغی تلاش شد که به تعداد سکه‌های مصوب نزدیک شویم. امیدواریم با تعیین منابع در مجلس شورای اسلامی و توجه به حوزه فرهنگ و ادبیات،‌ امکان اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شود. 

وجیهه سامانی با اشاره به بخش‌های جنبی این جایزه گفت:‌ در این دوره 3 بخش جنبی داشتیم،‌ بخش آثار منتشر شده درباره شهید سلیمانی که در یک بازه زمانی سه ساله 639 اثر را ارزیابی کرد،‌ بخش مدافعان سلامت و کرونا که 420 اثر را در بازه زمانی 3 ساله ارزیابی کرد و بخش ویرایش که امسال دومین دوره آن برگزار شد. 

وی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر ارزیابی کمی و کیفی آثار این دوره گفت: به لحاظ کمی در این دوره رشد 74 درصدی را شاهد بودیم و آثار نسبتاً رشد دوبرابری داشتند.درباره کیفیت نیز در بیانیه هیئت داوران در روز اختتامیه توضیحاتی ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 962796

مهمترین اخبار ایران و جهان: