نیوز سیتی!
26 دی 1401 - 11:47

مشکلات کشاورزی بافت/ از توسعه نامتوازن تا نبود زیرساخت و صنایع تبدیلی

شهرستان بافت یکی از شهرستان‌های مهم استان در حوزه کشاورزی است با این وجود کشاورزان این منطقه از توسعه نامتوازن و نبود زیرساخت و صنایع تبدیلی رنج می‌برند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، استان کرمان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود، با این وجود کشاورزان این استان در نقاط مختلف، مشکلات زیادی دارند. شهرستان بافت یکی از شهرستان‌های مهم استان در حوزه کشاورزی است و بزرگ‌ترین باغستان‌های گردوی کشور را در خود جای داده و از نظر تولید گردو در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

صمدالله محمدی، نماینده شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه الگوی کشت یک واژه فراموش شده بوده و متاسفانه تا امروز کاری برای اصلاح الگوی کشت انجام نشده است، اظهار داشت: کمبود منابع آبی یکی از دلایل عدم اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح اصلاح الگوی کشت عزم عمومی و اراده جدی نیاز دارد، گفت: اصلاح الگوی کشت فقط به وزارت جهاد کشاورزی مربوط نمی‌شود و سازمان‌های مرتبط با کشاورزی همه باید پای کار بیایند.

نماینده شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس با اشاره به اینکه وزارتخانه‌های اقتصاد، راه و شهرسازی، محیط زیست، وزارت نیرو و غیره نیز باید در این حوزه کمک کنند، گفت: الگوی کشت باید با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه انجام شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در اصلاح الگوی کشت، نقش کشاورزان نادیده گرفته شده است، افزود: واقعیت این است که اگر کشاورزان پای کار نیایند عملاً هیچ نتیجه‌ای از اجرای این طرح نخواهیم گرفت.

محمدی با اشاره به اینکه آنچه که واقعیت دارد این است که منابع آبی ما بسیار محدود است و همه باید این خطر را احساس کنند، بیان کرد: استان کرمان جزو 11 استانی است که طرح اصلاح الگوی کشت در آن در حال اجرا است و امیدواریم با اصلاح این طرح به موفقیت‌های بیشتری در آینده برسیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه توسعه نامتوازن استان در دولت‌های قبل باعث شده که شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه عقب ماندگی‌های زیادی داشته باشند، گفت: در این شهرستان‌ها در حوزه راه و جاده به‌ویژه راه‌های روستایی مشکلات زیادی داریم و مردم بسیار گلایه‌مند هستند.

نماینده شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم این منطقه حتی برای حمل محصولات کشاورزی خود دچار مشکل هستند، افزود: امیدواریم با همت دولت سیزدهم و مسئولان استان، بتوانیم عقب‌ماندگی‌های این شهرستان‌ها را تا حدود زیادی برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه جلسات مختلفی برای رفع مشکلات سه شهرستان با حضور استاندار کرمان برگزار شده است، تاکید کرد: نگاه نامتوازن گذشته باید به‌طور کامل از سطح استان برداشته شود.

محمدی با اشاره به اینکه زیرساخت بسیار اهمیت دارد، بیان کرد: ما هنوز در این شهرستان‌ها با مشکل زیرساخت مهم جاده روبه‌رو هستیم.

وی با بیان گردو مهمترین محصول کشاورزی منطقه است، گفت: بیش از هفت هزار هکتار سطح زیر کشت محصول گردو در سه شهرستان بافت، رابر و ارزوئیه است و از مدیران جهاد کشاورزی استان انتظار داریم با ترویج سرشاخه کاری اتفاق جدیدی را در منطقه رقم بزنند.

محمدی با اشاره به اینکه تولید و پرورش گردوی خوشه‌ای یکی از اقدامات مهم در سال‌های اخیر است که باید توسعه پیدا کند، افزود: بیشتر مردم منطقه از تولید گردو امرار معاش می‌کنند و اقتصاد منطقه در گرو تولید این محصول است.

وی با بیان اینکه در دو ماه گذشته کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی به منطقه آمدند و در مورد ایجاد صنایع تبدیلی بحث و تبادل نظر شد، گفت: فرآوری محصولات کشاورزی بسیار اهمیت دارد و انتظار داریم مسئولان جهاد کشاورزی استان نیز این موضوع را با جدیت بیشتری پیگیری کنند.

حسین الهی‌فر، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بافت نیز در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی با جدیت پیگیر اجرای طرح اصلاح الگوی کشت است، اظهار داشت: برای اجرای این طرح در این منطقه تاریخ کاشت امسال را از دست دادیم و زمانی این طرح ابلاغ شد که فصل کاشت را از دست داده بودیم.

وی با اشاره به اینکه حدود هزار هکتار کشاورزی قراردادی در این شهرستان داریم، گفت: از مردادماه سال آینده طرح اصلاح الگوی کشت در این منطقه انجام می‌شود و این آمادگی وجود دارد که اصلاح الگوی کشت انجام شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بافت با بیان اینکه طرح اصلاح الگوی کشت برای سال زراعی جدید به ما ابلاغ شده است، افزود: کشت گلخانه‌ای نیز برای ما بسیار اهمیت دارد و این امکان وجود دارد که در این نوع کشت، منابع آبی را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه مشکلی در فروش محصولات کشاورزی در شهرستان بافت نداریم، ادامه داد: امسال با توجه به شناسنامه‌دار شدن باغات، مبدأ صادرات محصولات کشاورزی مشخص شده و اگر محصولی مشکل داشته باشد، مشخص می‌شود که مربوط به کدام باغ و گلخانه و کدام منطقه است.

الهی‌فر با بیان اینکه محصولات شهرستان بافت باکیفیت است، گفت: اقلیمی که در این شهرستان‌ها وجود دارد باعث شده محصولات کشاورزی در هر دو حوزه زراعی و باغی باکیفیت تولید شود و بازار خود را در داخل و خارج کشور دارند.

وی با اشاره به اینکه گردوی این منطقه بسیار با کیفیت است و باید فرآوری شود تا ارزش افزوده بیشتری برای کشاورزان و منطقه داشته باشد، بیان کرد: از سرمایه‌گذاران درخواست داریم برای احداث صنایع تبدیلی در منطقه حضور پیدا کنند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بافت با بیان اینکه خام فروشی محصولات کشاورزی آسیب بزرگ منطقه است، گفت: از هر گونه سرمایه‌گذاری برای احداث صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/511/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 980064

مهمترین اخبار ایران و جهان: