نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 15:25

پیشنهاد مادورو برای ایجاد بلوک آمریکای لاتین با حضور چین و روسیه

رئیس جمهور ونزوئلا پیشنهاد ایجاد یک بلوک بین‌المللی با حضور کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب که با روسیه و چین رابطه تنگاتنگ دارند را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا می‌گوید که با همتایان برزیلی، کلمبیایی و آرژانتینی خود برای تشکیل یک بلوک بین‌المللی منطقه‌ای با نقش‌آفرینی چین و روسیه صحبت کرده است.

به گفته مادورو، زمان آن فرارسیده تا «برای پیشبرد طرح ایجاد یک بلوک قدرتمند متشکل از قوای سیاسی و اقتصادی، تلاش‌ها و اقدامات در آمریکای لاتین و کارائیب متحد و همسو شود؛ بلوکی که با جهان تعامل دارد.»

وی در ادامه گفت که این بلوک «قطب‌های جدید قدرت» را تشکیل داده و با روسیه و چین به عنوان رهبران آنچه مادورو «برادران بزرگ‌تر» ونزوئلا توصیف کرد، اتحاد و ائتلاف تشکیل خواهد داد.

مادورو اضافه کرد: چنین ائتلافی، همان چیزی است که برادر بزرگ‌تر ما یعنی شی جین‌پینگ (رئیس جمهور چین)، آن را جامعه سرنوشت مشترک خوانده و درباره آن صحبت کرده یا همان جهان چندقطبی و چندمحوری است که برادر بزرگ ما یعنی ولادیمیر پوتین درباره آن حرف زده است.

وی تاکید کرد: برای آنکه این جهان ظهور کند، ایجاد یک بلوک متحد و پیشرفته در آمریکای لاتین و کارائیب الزامی است.

پوتین همواره «جهان تک‌قطبی» تحت سلطه آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ نیز مدعی شد که تلاش‌ها برای دستیابی به این ساختار «شکل کاملاً کریهی به خود گرفته است.» در این بین، پکن نیز اعلام کرده که چین و روسیه «در کنار هم در حال توسعه جهان چندقطبی بوده و هژمونی تک‌قطبی را به رسمیت نمی‌شناسند.»

آمریکا در سال ۲۰۱۸ و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، انتخابات ونزوئلا را باطل توصیف کرد و آن را «غیرقانونی» خواند؛ انتخاباتی که در نهایت به انتخاب مجدد مادورو انجامید. واشنگتن با هدف عزل او، سیاست «فشار حداکثری» را علیه کاراکاس اعمال کرد که شامل تحریم نفتی نیز می‌شد.

آمریکا همچنین از خوآن گایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا اعلام حمایت کرد و در سال ۲۰۱۹ نیز او را به عنوان «رئیس جمهور موقت» به رسمیت شناخت. در پی این اقدام، دولت مادورو روابط دیپلماتیک خود را با واشنگتن قطع کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 976520

مهمترین اخبار ایران و جهان: