نیوز سیتی!
11 بهمن 1401 - 04:45

بایدن: به اوکراین جنگنده های اف-۱۶ نخواهیم فرستاد

رئیس جمهور آمریکا گفت که این کشور جنگنده های اف-۱۶ را در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت که این کشور به هیچ وجه جنگنده اف -۱۶ به اوکراین نخواهد فرستاد.

بر اساس این گزارش، جو بایدن روز دوشنبه جواب خبرنگاران در این خصوص را با «نه» داد.

این در حالی است که اوکراین از تمایل خود برای دریافت جنگنده ها و موشک های بالستیک درپی تصمیم کشورهای غربی برای ارسال تانک به کی یف خبر داده بود.

برخی گزارشات رسانه ای حاکی از این بود که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ارسال جنگنده های اف -۱۶ به اوکراین را بعید نمی داند.

«یوری ساک» مشاور وزیر دفاع اوکراین گفته بود که پس از اعلام کشورهای غربی مبنی بر ارسال تانک به اوکراین، کی یف در راستای دریافت هواپیماهای جنگنده تلاش خواهد کرد.

مشاور وزیر دفاع اوکراین به رویترز گفت: مانع بزرگ بعدی در حال حاضر هواپیماهای جنگنده خواهد بود.

وی افزود: اگر جنگنده دریافت کنیم، برتری در میدان نبرد، عظیم خواهد بود. این امر نه تنها جنگنده‌های اف -۱۶ بلکه جنگنده‌های نسل چهار را هم شامل می‌شود.

یوری ساک ادامه داد: آنها تمایلی به ارسال توپ‌های سنگین نداشتند اما بعداً این کار را کردند. تمایلی به تحویل سامانه‌های موشکی هیمارس نداشتند اما بعداً این کار را انجام دادند. تمایلی نداشتند به ما تانک بدهند اما در حال حاضر به ما تانک تحویل می‌دهند.

این مقام اوکراینی گفت: به استثنای سلاح‌های هسته‌ای، چیزی نبوده است که ما دریافت نکرده باشیم.

لازم به ذکر است که ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می‌گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است. به نوشته اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از هشت سال تحت نسل‌کشی و آزار و اذیت رژیم کی‌یف قرار داشتند».

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1009064

مهمترین اخبار ایران و جهان: