نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 11:27

وزیر کشور: خط ۳ مترو تبریز با فاینانس اجرا می‌شود

همزمان با دومین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت همراه به آذربایجان‌شرقی با حضور وزیر کشور، خط ۳ مترو تبریز کلنگ زنی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پیش از ظهر امروز با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و شهردار تبریز خط ۳ مترو تبریز کلنگ زنی شد.

احمد وحیدی وزیر کشور در این مراسم با بیان اهمیت خط ۳ مترو تبریز و لزوم شروع هر چه سریع‌تر عملیات اجرایی گفت: خط ۲ مترو با فاینانسی که اخذ کرده است در حال احداث است و خط ۳ نیز با فاینانس دولتی آغاز می‌شود و تا اکنون ۱۷ میلیارد تومان برای خط ۳ مترو واریز شده است.

وحیدی در ادامه افزود: توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز با ورود یک هزار دستگاه تاکسی ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود به ۵ هزار تاکسی برسد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه تبریز به ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد، تصریح کرد: تا سال گذشته به مدت ۱۰ سال هیچ اتوبوسی به ناوگان حمل و نقل تبریز افزوده نشده بود ولی طی سال گذشته ۱۳۰ دستگاه اتوبوس وارد چرخه ناوگان حمل و نقل عمومی شده و ۲۰۰ دستگاه نیز اضافه خواهد شد و تلاش داریم تا تبریز به استاندارد ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس برسد.

یعقوب هوشیار شهردار تبریز نیز در ادامه با تاکید بر اهمیت شروع هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی خط ۳ گفت: محدوده خط ۳ مترو جزو مناطق پرترافیک و پرجمعیت تبریز است در حالی‌ که زیرساخت‌های حمل و نقل در این مناطق ضعیف است.

هوشیار تصریح کرد: خط ۳ مترو در امتداد شمالی و جنوبی و به طول ۱۰ کیلومتر شامل ۱۰ ایستگاه است که از ترمینال بزرگ تبریز جنب بزرگراه شهید کسایی آغاز و با عبور از خیابان مشروطه، خیابان شریعتی، در منطقه میارمیار با خطوط یک و دو دارای ایستگاه تبادلی است و پس از عبور از هسته مرکزی شهر، به طرف مراکز پرتراکم جمعیتی در خیابان انقلاب و شهرک ارم امتداد پیدا می کند و با عبور از جنب بیمارستان عالی نسب به شهرک رضوان شهر منتهی می‌شود.

شهردار تبریز افزود: برآورد اولیه اجرای تونل ۳۰۰۰ میلیارد تومان و اجرای ایستگاه‌ها و ابنیه دپو ۵۵۰۰ میلیارد تومان، تجهیزات ویژه ۹۰۰۰ میلیارد تومان و ناوگان ۳۰۰۰ میلیارد تومان است و پیکره‌بندی تونل شامل تونل دوقلو  به قطر داخلی ۶ متر است.

خط ۳ قطار شهری تبریز در آخرین بازنگری مهندسی شده به طول ۱۰ کیلومتر با ۱۰ ایستگاه به صورت تونل دوقلو با قطر داخلی ۶ متر همانند تونل‌های عمیق خط یک اجرا می‌شود. حداکثر عمق مسیر این خط ۲۷ متر از سطح زمین است و در افق طرح، تعداد مسافر در هر ساعت در هر جهت ۲۳ هزار نفر و تعداد مسافر سالیانه نیز ۱۱۰ میلیون در این خط نفر پیش‌بینی شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1270564

مهمترین اخبار ایران و جهان: